چگونگي استنباط سبك زندگي اسلامي از احاديث پيشوايان معصوم عليهم السلام در نشست راهبردي حديث بررسي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از روابط عمومي راديو معارف، چهارمين نشست راهبردي راديو معارف با موضوع چگونگي استنباط سبك زندگي اسلامي و بايدها و نبايدهاي طرح حديث در رسانه با همكاري موسسه فرهنگي دارالحديث برگزار شد.
در اين نشست كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد تقي سبحاني نيا معاون فرهنگي، ارتباطات و بين الملل موسسه دارالحديث، حجت الاسلام و المسلمين مهدي غلامعلي مدير كل فرهنگي موسسه و استاد سيد عليرضا حسيني، استاددانشكده دارالحديث و پژوهشگاه علم رجال برگزار و الزامات رسانه در نقل و شرح احاديث بررسي و راه‌هاي اعتبارسنجي احاديث تبيين شد.
در ابتداي اين نشست حجت الاسلام و المسلمين لطفي نياسر، مدير راديو معارف، با اشاره به ضرورت كاربردي ساختن آموزه‌هاي روايات گفت: براي توليد و معرفي سبك زندگي اسلامي بايد سراغ احاديث پيشوايان معصوم برويم و از گفتار و سيره اين بزرگواران تأسي بگيريم.
مدير راديو معارف در ادامه با اشاره به  حديث شريف حضرت امام رضا عليه السلام كه «اگر مردم محاسن كلام ما را بشناسند به يقين از ما تبعيت مي‌كنند» گفت: يكي ديگر از مأموريت‌هاي مشترك موسسه دارالحديث و رسانه، شناساندن محاسن كلام اهل بيت عليهم السلام است تا مردم خود راه را از بيراهه‌ها باز شناسند.
در ادامه نشست حجت السلام و المسلين سبحاني نيا، احاديث پيشوايان معصوم عليه السلام را معدني با عظمت خواند و افزود: همانگونه كه استفاده از معادن نيازمند فرآوري است؛ كاربردي ساختن آموزه‌هاي حديثي نيز به پردازش و فرآوري نياز دارد.
استاد سيد عليرضا حسيني نيز در ادامه، نيازشناسي مخاطبان و فضاشناسي عصر را دو شاخص اصلي برآيند انطباق آموزه‌هاي حديثي ياد كرد و گفت در برآيند توليد سبك زندگي اسلامي، بايد نياز گستره مخاطبان، تنوع فرهنگ‌ها، تهديدها و فرصت‌ها ملاحظه شده تا بر اساس شاخص‌هاي اصلي و فرعي، سبك زندگي ديني تعريف شود.
حجت الاسلام و المسلمين غلامعلي نيز يازده شاخص را براي اعتبارسنجي احاديث برشمرد و افزود: شايسته است رسانه ملي از طرح و شرح عباراتي كه به عنوان حديث شهرت يافته ولي در هيچ يك از منابع حديثي  وارد نشده بپرهيزد و همچنين برخي از منابع ضعيف حديثي را از كتابخانه خود خارج سازد./م
برچسب ها: رادیو ، احادیث ، معارف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار