کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در گفتگوي ويژه خبري گفت: ماه رمضان امسال در سوريه بسيار مهم خواهد بود زيرا شورشيان مي‌توانند از اين ماه به شدت سو استفاده کنند و گذر از اين ماه مي تواند موفقيت بزرگي براي گذار از بحران اجتماعي و نظامي باشد و پس از آن بشار اسد اصلاحات اجتماعي را در سوريه اجرايي کند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور مسعود اسداللهي كارشناس ارشد مسائل خاورميانه و محمد ضرار جمو رئيس دايره مهاجرين از سوريه به بررسي آخرين تحولات در سوريه پرداخت.
 
 در ابتداي اين برنامه، اسداللهي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چه شد درگيري ها از نقاط مرزي به داخل دمشق کشيده شد اظهار داشت: با مروري بر تحولات چند ماه گذشته در سوريه مي توان دريافت که تروريست‌ها سعي داشتند در اوايل سال 2012 سناريوي بن قاضي را در سوريه دنبال کنند.

وي تصريح کرد:‌ در بن قاضي ليبي رهنمود اين‌گونه بود که نيروهاي خارجي يک مکاني را آزاد کنند و سپس آن مکان پلي باشد براي آزادسازي مناطق ديگر و در آن مکان دولت موقت تشکيل شود.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه ادامه داد: اما در سوريه و شهر حمص در نزديکي لبنان، شورشيان مسلح سعي داشتند که سيطره قدرتمندانه‌اي پيدا کرده و  عمليات بن قاضي را در اين مکان اجرايي کنند که با هوشياري ارتش سوريه اين امر خنثي شد.

اسداللهي يادآور شد: اما در سه ماهه دوم سال 2012 شورشيان با شکست خوردن در طرح بن قاضي آن را تبديل به طرح طرابلس کرده‌اند، اين طرح به گونه اي بود که يک سري هسته اطلاعاتي وارد طرابلس شده بودند و در انتظار فرمان اجراي دستور مانده بودند و با اجراي آن مقامات ليبي به شدت غافلگير شدند.

وي تصريح کرد: اما با شکست طرح بن قاضي در سوريه نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي غربي- عربي وارد عمل شدند؛ دستگاه‌هاي اطلاعاتي همچون بلک‌واتر که بيشتر تمرکز داشتند بر مساجدي که در ماه مبارک رمضان از ازدحام جمعيت برخوردار بودند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: اما با هوشياري دستگاه‌هاي اطلاعاتي سوريه، اين اقدامات يک هفته زودتر از سوي هسته اطلاعاتي صورت گرفت و ارتش سوريه با پيش‌دستي، توانست اين عمليات را خنثي کند.

اسداللهي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه انفجار در شوراي امنيت ملي سوريه نمي توانسته توسط گروه‌هاي کوچکي همچون القاعده و سلفي‌ها صورت پذيرد يادآور شد: اگرچه در ابتدا اعلام شد که اين عمل، انتحاري بوده است اما مشخص شد که دستگاه‌هاي اطلاعاتي رژيم جعلي صهيونيستي در آن دست داشته‌اند و گروه‌هاي وهابي و القاعده که پيدا کردن افراد انتحاري براي آنها کار ساده اي بوده در اين امر دخالت چنداني نداشته اند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با انتقاد از دستگاه‌هاي اطلاعاتي سوريه نيز افزود: اگرچه نيروهاي امنيتي سوريه از مستحکم‌ترين نيروهاي منطقه‌اي به شمار مي‌روند اما آنچه مشاهده شد اين بود که گويا دستگاه‌هاي اطلاعاتي سوريه آمادگي مقابله با چنين بحراني را نداشته اند اما نظام حاکم با واکنش سريع خود توانسته دوباره بر اوضاع مسلط شود.

اسداللهي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا سعي شده از ابتدا جنگ ارتش با چريک‌هاي مسلح را رسانه‌ها به عنوان قيام مردمي جلوه دهند يادآور شد: اگرچه نظام حاکم بر سوريه نياز به اصلاحات ريشه اي دارد اما با ورود نيروهاي خارجي به اعتراضات مسالمت آميز مردمي اين حرکات از مسالمت آميز بودن خارج شد و به جنگي تمام عيار تبديل شده است.

وي تصريح کرد: پس از آشکار شدن دخالت خارجي، خيل عظيمي از مردم به خانه‌هاي خود بازگشتند و رسانه‌هاي غربي- عربي سعي داشتند با به راه انداختن تظاهرات سفارشي، القاگر اين مسئله باشند که قيام‌ها مردمي بوده اما همگان دريافتند که با ورود نيروهايي همچون سلفي‌ها بحث دموکراسي خواهي در سوريه امري دروغين بوده است.

اسداللهي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چه شد که کشورهايي همچون ترکيه،‌ قطر،‌ عربستان، اردن و آمريکا با اين هجمه صف آرايي عظيمي در مقابل نظام سوريه داشته اند؛ اظهار داشت: سفير روسيه در سازمان ملل، تعبير جالبي مبني بر اينکه اين هجمه بيشتر به دليل بحث ايران بوده را مطرح کرده است زيرا در چند تحول اخير در خاورميانه همانند عراق،‌ افغانستان و لبنان، طرفداران ايران پيروز شده اند.

وي تصريح کرد: غرب و کشورهاي مرتجع عربي سعي دارند با ضربه زدن به سوريه و خارج کردن اين کشور از حلقه مقاومت به اهداف خود دست يابند که با اين هجمه و فشارها باقي ماندن نظام در سوريه بسيار عجيب است.

اسداللهي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه تحولات در سوريه چه تاثيري بر منطقه خواهد گذاشت گفت: بحث سوريه از حالت منطقه‌اي، خارج و تا حدودي بين المللي شده است و به گفته معاون وزارت امور خارجه روسيه اکنون شاهد شکل گيري نظام بين الملل جديدي هستيم.

وي ادامه داد: در بحث سوريه، نگاه روسيه استراتژيک بوده و نه تاکتيکي؛ زيرا اگر روس‌ها در اين بازي متحمل شکست شوند نظام بين‌المللي بدون حضور روسيه شکل خواهد گرفت و جهان بيشتر به سمت تک قطبي بودن پيش خواهد رفت.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه يادآور شد: اما اگر سوريه به کمک هم‌پيمانان خود همچون روسيه بتواند به سلامت از بحران عبور کند مي تواند بر معادلات قدرت در نظام بين الملل تاثيرگذاري فراواني داشته باشد.

در ادامه اين برنامه "محمد ضرار جمو" در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اوضاع کنوني دمشق چگونه است اظهار داشت: شورشيان معاند در چند روز گذشته نتوانسته بودند بر شهر تسلط پيدا کنند و آن را در اختيار داشته باشند و تنها در گوشه و  کنار شهر به اقداماتي دست مي‌زدند که با عمليات‌هاي ارتش سوريه اين مناطق نيز پاکسازي شدند.

وي تصريح کرد: در چند ماهي که از تحولات سوريه مي گذرد آمريکا پيشقراول اقدامات تروريستي در سوريه بوده است و با همکاري چندين کشور سعي دارد با وارد کردن اسلحه از مرزها اوضاع را در سوريه نا آرام کرده و دولت سوريه را ساقط کند.

ضرار جمو با اشاره به انفجارهاي چند روز گذشته در شوراي عالي امنيت ملي سوريه و کشته شدن وزير دفاع اين کشور، يادآور شد: افرادي که در اين انفجار، کشته شدند براي بررسي تحولات در سوريه دور يکديگر جمع شده بودند و اين اتفاق، همانند اتفاقاتي بود که در ابتداي انقلاب اسلامي در ايران رخ داده بود که بيشتر از بيرون هدايت مي‌شود.

وي ادامه داد: اما انقلاب اسلامي توانست آن را مهار کند و بشار اسد نيز توطئه هايي که موساد و برخي کشورهاي غربي- عربي تدارک ديده بودند را با هوشياري ارتش خنثي کرده و مانع از گسيختگي نظام شده است.

در پايان گفتگوي ويژه خبري، اسداللهي در ارزيابي خود از آينده سوريه خاطر نشان کرد: ماه رمضان امسال در سوريه بسيار مهم خواهد بود زيرا شورشيان مي توانند از اين ماه به شدت سو استفاده کنند و گذر از اين ماه مي تواند موفقيت بزرگي براي گذار از بحران اجتماعي و نظامي باشد و پس از آن بشار اسد اصلاحات اجتماعي را در سوريه اجرايي کند.

انتهاي پيام/

تنظيم از مژگان شکري

برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار