رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اختصاص 17 میلیارد به منظور توسعه صنعت گاومیش داری در استان خبر داد.


کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان اظهار کرد: در راستای اجرای طرح توسعه کشاورزی استان در مرحله نخست 425 میلیارد تومان به طرح های کشاورزی اختصاص یافت که از این رقم بیش از 273 میلیارد تومان مربوط به طرح های دام و طیور است.
وی با بیان اینکه 56 درصد از طرح هایی که در ستاد اجرایی توسعه کشاورزی مصوب شده، مربوط به حوزه دام است، افزود: از این تعداد 169 طرح با تسهیلات 17 میلیارد تومان به منظور توسعه صنعت گاومیش داری مصوب شده است.

چنگلوایی با اشاره به اینکه این طرح ها 444 فرصت شغلی جدید ایجاد می کند، گفت: با اجرای این طرح ها تولید شیر در استان شش هزار تن افزایش می یابد.

وی با اشاره به استعدادهای طبیعی خوزستان در در پرورش گاومیش تصریح کرد: 140 هزار راس گاومیش در استان وجود دارد که در دو بخش سنتی و صنعتی مدیریت می شوند و با اجرای طرح های توسعه کشاورزی در حدود هفت هزار راس به این تعداد افزوده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی علت تمایل فروش گاومیش از سوی گاومیش داران خوزستانی به کشور عراق را قیمت بالای عرضه شده عنوان کرد و گفت: به این منظور اقدامات حمایتی ویژه ای در راستای پرورش گاومیش در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به تامین سرمایه در گردش به منظور خرید علوفه و اصلاح نژاد از برنامه ریزی های ویژه به منظور افزایش ظرفیت تولید خبر داد و گفت: در این راستا قیمت سبوس که از 420 تومان افزایش یافته بود در حال حاضر به 250 تومان کاهش داده شده و محدودیتی در تامین نهاده ها برای گاومیش داران وجود ندارد.

چنگلوایی همچنین با اشاره به ساماندهی گاومیش داران از هزینه کردن پنج میلیارد تومان در این راستا خبر داد و گفت: 400 میلیارد تومان نیز برای احداث جایگاه گاومیش اختصاص یافته است.

وی آمار واحدهای دامی خوزستان را شش میلیون ومعادل 4.8 کل کشور عنوان کرد و افزود: استان خوزستان در زمینه تولید گوشت قرمز رتبه هفتم کشوری را دارد و در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در استان در حدود 64 هزار و 580 تن است.

چنگلوایی همچنین از تولید بیش از 517 هزار تن شیر در خوزستان و رتبه دهم کشوری خبر داد و گفت: در تولید گوشت مرغ نیز با تولید بیش از 62 هزار تن در رتبه دهم کشوری هستیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.