تبریز/

نباید تجلیل از مفاخر و علمای دینی در ساخت یادمان خلاصه شود

استاندار آذربایجانشرقی گفت: نباید تجلیل از مفاخر و علمای دینی در ساخت یادمان خلاصه شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، احمد علیرضا بیگی امروز در جلسه ی هماهنگی بزرگداشت کنگره ی آیت الله قاضی طباطبایی گفت: برگزاری این کنگره بهترین فرصت برای پرداختن به جوهره ی وجودی این شخصیتها است و باید تلاش شود تا این کنگره بیشتر محتوایی برگزار شود.

وی با اشاره به کارنامه ی فرهنگی دولت نهم و دهم و نامگذاری سال گذشته تحت عنوان تحولات فرهنگی ایران گفت:، سال گذشته اقدامات صورت گرفته در حوزه ی فرهنگی بسیار چشمگیر بود.

وی با بیان اینکه کارگروه فرهنگی اجتماعی توانسته است اعتبارات فرهنگی استان را بصورت مطلوب مدیریت کند، گفت: در تخصیص این اعتبارات سعی شده است، تا فعالیتهای فرهنگی در جهت همگرایی و تعلقات دینی مردم مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: بزرگداشتهای علمای دینی و فرهنگی باعث می شود تا نسل جدید بواسطه ی آشنایی که بدست می آورند در مواجهه با فرهنگهای غربی از خودباختگی مصون بمانند.

وی با تاکید بر اینکه کنگره های بزگداشت علما در سالهای آینده باید در مقیاس بین المللی و با تاثیرگذاری بیشتری برنامه ریزی شود گفت: باید از ظرفیت برگزاری این همایش بمنظور برجسته سازی تبریز بعنوان اولین پایتخت شیعی تاکید شود.

علیرضا بیگی موضوع شناخت مفاخر آذربایجان را بهترین روش برای مقابله با تهاجمات فرهنگی کشورهای غربی عنوان کرد و با اشاره به ترویج عرفانهای کاذب در نسلهای جدید در گستره ی ایران گفت: باید از این ظرفتها بمنظور شناساندن فقها و عرفای صاحب نظر در عرفان ناب، برای نسل جوان تلاش کنیم.

وی با یادآوری اینکه برگزاری نشستهای تخصصی در خصوص مفاخر و علما بعنوان پشتوانه ی تاریخی ملت ایران محسوب می شوند گفت: متاسفانه در موضوع شناخت مفاخر آذربایجان کاستی هایی وجود دارد که با معرفی شخصیتها و مفاخر می توان فرهنگ غنی گذشته را به نسل های آینده انتقال داد.

استاندار آذربایجانشرقی با تاکید بر استفاده از زبان هنر بمنظور انتقال مفاهیم فرهنگی گذشته به نسل جوان و سایر فرهنگها گفت: برنامه های هنری نتایج و تاثیراتی در گستره ی بین المللی دارند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه تبریز بعنوان حوزه محوری و اثر گذار در آسیای میانه و قفقاز معرفی شده است گفت: فعالیتها فرهنگی و هنری باعث می شود که مردم شناخت عمیق تری نسبت به هویت خود داشته باشند و نباید، این ظرفیت مورد غفلت قرار گیرد.

علیرضا بیگی با اشاره به توجه رهبری نسبت به تاریخ و پیشینه فرهنگی و تاریخ علما و مفاخر آذربایجان و بیان زوایای اندیشه ی سید قاضی، گفت: این امر مسئولین این کنگره را مجاب می کند تا یک فعالیت محتوایی انجام دهند.

استاندار آذربایجانشرقی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این کنگره شان والای این اندیشمند و سایر کسانی که به خطه ی آذربایجان تعلق دارند، به نحو احسن شناسانده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیتهای اداره ی متبوعش برای برگزاری هر چه باشکوهتر کنگره بزرگداشت قاضی طباطبایی گفت: برگزاری کنگره هایی با معرفی مفاخر آذربایجان می تواند بخش فرهنگی را تعمیق بخشد و زمینه ی آشنایی جوانان را با غنای فرهنگی و پشتوانه ی فرهنگی وهویت آذربایجانشرقی فراهم کنیم.

علی داننده با اشاره به دیدارهایی خصوصی با برخی مراجع اعظام در خصوص معرفی شخصیت علامه قاضی طباطبایی در قم گفت: در این جلسات نکته نظراتی مطرح شد، که باعث غنای محتوای این کنگره شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون 150 مقاله در بخش عمومی برای بررسی به دبیرخانه ی این کنگره ارسال شده است گفت: برای حضور 80 نفر محقق نیز بصورت اختصاصی دعوت نامه ارسال شده بود که تا کنون 9 نفر حاضر به همکاری در برگزاری این کنگره شده اند.

وی از با بیان اینکه آیت الله حائری بعنوان یکی از سخنرانان حاضر در این کنگره خواهد بود، از تهیه ی 4 کتاب بعنوان بسته ی فرهنگی در این کنگره یاد کرد و افزود: این کتابها در بخش های عرفان اسلامی و قاضی طباطبایی، نامه های قاضی طباطبایی، یادداشتها و مقالات مورد بررسی تهیه شده اند.

وی با بیان اینکه 270 برنامه ازمحل اعتبارات ارتقای شاخص های فرهنگی از سال گذشته توسط اداره کل ارشاد اسلامی آغاز شده است گفت: اکثریت این برنامه ها معطوف به برنامه هایی با محوریت هویت بخشی و غنای فرهنگی استان انجام گرفته و در حال انجام است.

داننده راه اندازی موزه ی علما و عرفا، موزه شعرا و نویسندگان مقبره الشعرا و نیز موزه هنرمندان و شهدا را از برنامه های آتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال آینده عنوان کرد و افزود: با راه اندازی موزه ی مجازی، این سه موزه را بصورت آنلاین برای عمومی مردم قابل دسترس کنیم.

گفتنی است: نخستین کنگره بزرگداشت فقیه متاله و عارف بالله آیت الله سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی آبان ما امسال، همزمان با یکصد و چهل و هشتمین سالگرد ولادت آن عالم فرزانه با حضور اندیشمندان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار خواهد شد./س

برچسب ها: تجلیل ، مفاخر ، یادمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.