سرپرست پروژه ساماندهی طاق بستان گفت: گمانه زنی در مجموعه طاق بستان كه به منظور خواناسازی كف اصلی محوطه از نیمه اردیبهشت ماه امسال آغاز شده بود، اواخر تیر ماه سال جاری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


'احسان احمدی نصر'افزود: این عملیات پژوهشی به دستور دفتر نظارت معاونت میراث فرهنگی كشور و با مجوز پژوهشكده باستان شناسی كشور با همكاری 'نورالله كریمی' كارشناس باستان شناسی انجام شد.

وی خاطرنشان كرد: این اقدام در راستای ساماندهی تاق و مرمت الحاقات در جریان بازگرداندن محوطه به الگوی اولیه و اصیل و همچنین به منظور خواناسازی كف اصلی صورت گرفت.

احمدی نصر افزود: اسنادی كه از مورخان و سیاحان قدیم در دست بود نشانگر اختلاف سطحی در مقابل تاق كوچك بود كه امروزه این اختلاف سطح موجود نیست و بر همین اساس اولین گمانه زنی از مقابل تاق كوچك آغاز شد كه در عمق 90 سانتی متری با ضایعه سنگین مواجه شدیم.

وی با اشاره به این كه با رعایت بازویی برای حمل و نقل گمانه ای دیگر در كنار همین مكان ایجاد شد، افزود: در عمق یك متر و 40 سانتی نیز با جلوآمدگی و برآمدگی پشته سنگی از سمت كوه تاق بستان مواجه شدیم كه با حذف بازو، گمانه پیشرو ایجاد شد.

این كارشناس ارشد باستان شناسی ادامه داد: در نهایت در پشت كانال معاصر در ضلع جنوبی گمانه زنی دیگری آغاز شد كه در عمق یك متر و 40 سانتی نسبت به وضع موجود، با كف سازی منحصر به فردی مواجه شدیم كه پس از عملیات پیگردی و كشف ماده های فرهنگی، از جمله سفالینه های سفیدابی (شاخص دوره صفوی)، فولوس های زنگار خورده و میخ های نعلین اسب ها و درشكه ها با احتمال كف دوره صفوی، خواناسازی كف این عملیات به پایان رسید.

وی با بیان این كه به زودی با تایید ناظران عالی میراث فرهنگی كشور، این كف به عنوان كف جدید تاق بستان معرفی خواهد شد، یادآور شد: قطر كف سازی احتمالی دوره صفویه 60 سانتی متر است كه قلوه سنگ دستچین مواد تشكیل دهنده آن است./س
برچسب ها: طاق بستان ، کف ، محوطه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.