تعاونی‌ها در توزیع متوازن درآمدهانقش مهمی را ایفا می‌کند‌

مدیر کل اداره تعاون کارورفاه اجتماعی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با تاکید بر اینکه تعاونی‌ها در توزیع متوازن درآمدها نقش مهمی را ایفا می‌کند‌گفت: توسعه تعاونی‌ها باید در زمینه فرهنگی و ارزشی به باور عمومی تبدیل شود

سلیمانی افزود: در حوزه تقویت تعاونی‌ها و ایجاد سهم مناسب در فضای اقتصادی کشور، قوانین قوی نظیر قانون اساسی، اصل 44 و قانون برنامه پنجم از آن پشتیبانی می‌کنند که حائز اهمیت است.

وی رویکرد اقتصادی تعاونی‌ها را از ویژگی‌های مهم آن‌ها دانست و افزود: این تعاونی‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه لازم برای انباشت سرمایه‌های کوچک مردم برای هدایت به سمت تولید را فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها در عدالت توزیعی و اجتماعی برای کاهش فقر و استفاده از توان عمومی جامعه نقش دارند گفت: تعاونی‌ها در توزیع متوازن درآمدها نقش مهمی را ایفا می‌کند از این رو تقویت تعاونی‌های تولیدی مبتنی بر دانش‌محوری باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: نباید تنها به ایجاد تعاونی‌های مصرف، اعتباری، مسکن و تعاونی‌های تهیه و توزیع بسنده کرد، بلکه باید از تعاونی‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های اقتصادی و تجاری که علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های فیزیکی به دنبال تولید، ابتکار و کارآفرینی هستند حمایت ویژه شوند.

سلیمانی در ادامه وضعیت نابسامان اقتصاد جهان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: انعطاف‌پذیری تعاونی‌ها سبب شده که در بحران‌های اقتصادی کمترین آسیب را متحمل شوند و همین موضوع نیز یکی از دلایل نامگذاری سال 2012 به نام سال بین‌المللی تعاون از سوی سازمان ملل است.

وی از توسعه تعاون در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: از طرح‌های ابتکاری و خلاقانه مبتنی بر تولید و ایجاد اشتغال در حوزه تعاونی‌های استان به صورت ویژه حمایت می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان‌های بین‌المللی عوامل تولید را در چهار محور زمین، سرمایه، نیروی کار و مدیریت تقسیم‌بندی می‌کنند و سهم این عوامل در اقتصاد کلان کشورها متفاوت و نشانگر توانمندی هر یک از این منابع است.

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف جهان بیشترین توجه به سوی منابع انسانی و نیروی کار و تولید است در حالی که در کشور ما بیشترین سهم متوجه منابع ملی است گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در فرآیند تولید بیش از آن که بر روی نیروی اندیشه و کارآفرینی تمرکز شود فرآیند تولید به منابع مالی وابسته است که در این صورت بهره‌وری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تولید در کشور، کار محور بوده و ساعت‌کاری بدون توجه به بازدهی مورد ملاک است و این موضوع سبب می‌شود تا به راندمان کاری توجه نشده و بهره‌وری به شدت پایی بیاید

وی نامگذاری امسال به نام سال تولید تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشور ما در حوزه سرمایه نیز بانک‌محور است یعنی مردم به جای اینکه خودشان وارد امر سرمایه‌گذاری و ایجاد بنگاه‌های کسب و کار شوند پول در اختیار خود را در موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها پس‌انداز می‌کنند و این بانک‌ها هستند که به نمایندگی از مردم کار سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند.

سلیمانی با تاکید بر سرمایه‌گذاری پس‌اندازها در حوزه تولید و ایجاد بنگاه‌های کسب و کار خاطرنشان کرد: استفاده همگانی مردم کشور از کالاهای تولید داخل نیازمند ایجاد یک فرهنگ و باور عمومی است./س

برچسب ها: توسعه ، عمومی ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.