توسعه تعاوني هاي توليدي يكي از مناسب ترين راهكارهاي توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است.

مدیر کل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی آذربايجان غربي در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه گفت : زمينه هاي فرهنگي و ارزشي براي توسعه تعاوني ها دركشور وجود دارد ولي بايد به باور عمومي تبديل شود.

علی سلیمانی افزود: همچنين در حوزه تقويت تعاوني ها و ايجاد سهم مناسب تعاوني ها در فضاي اقتصادي كشور ، قوانين قوي نظير قانون اساسي ، اصل 44 و قانون برنامه پنجم از آن پشتيباني مي كنند كه حائز اهميت است .

وي اضافه كرد : رويكرد اقتصادي تعاوني ها از خصيصه هاي مهم آنهاست كه ضمن ايجاد اشتغال ، زمينه لازم براي انباشت سرمايه هاي كوچك مردم را براي هدايت به سمت توليد فراهم مي كنند ،

وی ياد آور شد : تعاوني ها همچنين نوعي اقتصاد مردم محور هستند كه در عدالت توزيعي و عدالت اجتماعي براي كاهش فقر و استفاده از توان عمومي جامعه به كار گرفته مي شوند كه در توزيع متوازن در آمدها نقش مهمي را ايفا مي كند.

وي تقويت تعاوني هاي توليدي مبتني بر دانش محوري را مورد تأكيد قرار داد و گفت : نبايد تنها به ايجاد تعاوني هاي مصرف ، اعتباري ، مسكن و تعاوني هاي تهيه و توزيع بسنده كرد ، بلكه بايد از تعاوني هاي دانش بنيان در حوزه هاي اقتصادي و تجاري كه ضمن استفاده از ظرفيت هاي فيزيكي به دنبال توليد ، ابتكار و كارآفريني هستند حمايت ويژه داشته باشيم .

وي خاطر نشان كرد : با توجه به وضعيت نابسامان اقتصاد جهان ، انعطاف پذيري تعاوني ها سبب شده است كه در بحران هاي اقتصادي كمترين آسيب را متحمل شوند و همين موضوع نيز يكي از دلايل نامگذاري سال 2012 به نام سال بين المللي تعاون از سوي سازمان ملل است .

سلیمانی با اعلام اينكه از طرح هاي ابتكاري و خلاقانه مبتني بر توليد و ايجاد اشتغال در حوزه تعاوني هاي استان به صورت ويژه حمايت مي كنيم گفت : در سطح استان به دنبال توسعه امر تعاون هستيم .

وی گفت : با توجه به همجواري استان با سه كشور و برگزاري نمايشگاه اختصاصي در كشورهاي همجوار ، انتظار داريم تا تعاوني هاي توليدي استان به صورت فعالانه در اين نمايشگاه ها حضور يابند .

وي افزود : سازمان هاي بين المللي عوامل توليدزا در چهار محور زمين ، سرمايه ، نيروي كار و مديريت تقسيم بندي مي كنند و سهم اين عوامل در اقتصاد كلان كشورها متفاوت و نشانگر توانمندي و هدايت هر كدام از اين منابع است.

وی اظهار كرد: در كشورهاي مختلف جهان مشاهده مي شود كه بيشترين توجه به سوي منابع انساني و نيروي كار و توليد است در حالي كه در كشور مابيشترين سهم متوجه منابع ملي است .

وي ادامه داد : اين موضوع نشان مي دهد كه ما در فرآيند توليد بيش از آنكه بر روي نيروي انديشه و كارآفريني تمركز كنيم به منابع مالي وابسته هستيم و اين هم به آن معناست كه بهره وري ما پايين است .وي اضافه كرد : ما در توليد ، كار محور هستيم يعني ساعت كاري بدون توجه به بازدهي را ملاك كار قرار مي دهيم و اين موضوع سبب مي شود تا به راندمان كاري توجه نشود .

مدیر کل اداره تعاون کا ورفاه اجتماعی گفت : امسال كه از سوي مقام معظم رهبري به نام سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده است بايد به ارتقاء عملكرد كاري و افزايش باردهي در امورات محوله اقدام كنيم .

سلیمانی موضوع سرمايه را نيز مورد بحث و بررسي قرار داد و اعلام كرد : ما در كشور در حوزه سرمايه نيز بانك محور هستيم يعني مردم به جاي اينكه خودشان وارد امر سرمايه گذاري و ايجاد بنگاه هاي كسب كار شوند پول در اختيار خود را در موسسات مالي و اعتباري و بانك ها پس انداز مي كنند و اين بانك ها هستند كه به نمايندگي از مردم كار سرمايه گذاري را انجام مي دهند.

وي با تأكيد براينكه اين پس اندازها بايد در حوزه توليد و ايجاد بنگاه هاي كسب و كار سرمايه گذاري شوند گفت : در استان اين موضوع را پيگيري مي كنيم تا ببينيم شبكه بانكي در توزيع تسهيلات چه جهت گيري هايي را دنبال مي كند و اين سرمايه هاي مردمي در كدام حوزه توليد ، تجارت و مسكن سرمايه گذاري مي شوند.

سلیمانی، با اشاره به اينكه براي استفاده همگاني مردم كشور از كالاهاي توليد داخل نيازمند ايجاد يك فرهنگ و باور عمومي هستيم افزود : بايد باور كنيم كه كالاهاي توليد داخل توان رقابت با كالاي خارجي را دارند و در خيلي موارد نيز كالاي توليد كشورمان داراي كيفيتي بهتر از مشابه خارجي است .

وي ادامه داد : در برخي از موارد مشاهده مي شود كه مواد اوليه جنس خارجي نيز محصول كشور خودمان است ولي چون در قالب يك فرهنگ رايج غلط جنس خارجي برتر قلمداد مي شود مصرف آن نيز اولويت داده مي شود.

وي برفعال تر شدن نهادهاي فرهنگي براي ترويج فرهنگ استفاده از كالاي ايراني تأكيد كرد و افزود : كالاي ايراني نياز به معرفي و شناسايي بيشتر دارد.

بانك ها سپرده هاي مردمي را به حوزه توليد هدايت كنند ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.