مسجد كبود شاهكار معماري و نقطه اوج صدها سال پيشرفت در هنر مسجد سازي عثماني است.

به گزارش خبرنگار ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران،‌ مسجد كبود جايگاه ويژه‌اي در ميان بنا‌هاي فراواني كه در دوره عثماني در ميدان سلطان احمد ساخته شده است، دارد.



اين بنا كه به معناي واقعي يك شاهكار معماري و نقطه اوج صد‌ها سال پيشرفت در هنر مسجد سازي عثماني و كليساسازي بيزانسي است توسط محمد صدفكار ساخته شد.

اين هنرمند در طراحي و ساخت مسجد كبود هنر معماري كلاسيك عثمان و معماري ايا صوفيه را مد نظر قرار داده بود، وي همچنين فضاي داخلي اين مسجد را به گونه‌اي طراحي كرده كه نسبت به بنا‌هاي مشابه فضاي بيشتر، روشن تر و بادگير‌تر باشد.



علت نامگذاري اين مسجد به نام مسجد كبود اين است كه فضاي داخلي آن به وسيله كاشي‌هاي آبي‌رنگ تزيين شده و علاوه بر كاشي‌ها كارهاي چوبي خاتم كاري شده، حجاري‌ها و خطاطي‌هاي موجود به زيبايي اين ساختمان جلوه خاص بخشيده است.




مسجد كبود در تاريخ عثمان همواره جايگاه برجسته اي داشته است در دوره عثماني رسم بر اين بود كه در روز دوازدهم ماه رمضان قرآن قرائت شود و اشعاري براي ميلاد حضرت محمد(ص) خوانده شود.



وزراء،‌كارگزاران رده بالا، مقامات بلند پايه و علماي دين در مراسم قرائت قرآن و خواندن اشعار ميلاد پيامبر شركت مي‌كردند.



مسجد كبود يا آبي در نزد مردم تركيه مسجد سلطان احمد، يكي از معروف‌ترين مساجد تركيه است كه در استانبول قرار دارد. چهاردهمين پادشاه امپراطوري عثماني دستور داد يك معمار مسيحي تازه مسلمان شده آن را بسازد پس از هفت سال و پنج ماه اين مسجد با شش مناره ساخته شده از آنجا كه مسجد النبي در مدينه عربستان هم داراي شش مناره بود براي احترام به آن مسجد حاكمان وقت آن معمار مسيحي تازه مسلمان شده را مامور كرد تا براي مسجد بزرگ مدينه مناره ديگري بسازد.



مسجد كبود استانبول گنجايش هفت هزار و 500 نمازگزار را دارد در اوج فضل تورسيم روزانه بيش از 120 هزار نفر از آن بازديد مي‌كنند./ي2
برچسب ها: مسجد ، کبود ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار