سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه تا پایان امسال بهره برداری خواهد شد .

مجری طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندان   با بیان اینکه این مجموعه شامل 2 سد بالا و پایین از نوع سنگریزه ای با پوشش مبتنی است افزود : نیروگاه این مجموعه نیز توان تولید 1040 مگاوات برق را در پیک مصرف دارد .

اخوان با بیان اینکه برای ساخت این سد و نیروگاه تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شد گفت : با تکمیل 93 درصد ساخت و تجهیز این طرح بزرگ ملی پیش بینی می شود تا پایان امسال نیروگاه سد ذخیره تلمبه ای سیاه بیشه وارد شبکه برق کشور شود .

وی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد مجموعه سد و نیروگاه سیاه بیشه تصریح کرد : این مجموعه شامل 2 سد بالایی و پایینی است که قابلیت جابجایی 5/3 میلیون متر مکعب آب در روز را دارد . به گفته مجری این طرح در زمان نیاز به تولید برق آب ذخیره شده در سد بالا پس از عبور از آبراهه ای به طول 3 کیلو متر توربین نیروگاه را برای تولید برق به حرکت می اندازد و در زمان کاهش مصرف برق آب از سد پایین پمپاژ شده و به سد بالا باز گردانده می شود .مشاور اجرایی طرح سد و نیروگاه سیاه بیشه نیز با بیان اینکه سد بالا اکنون صد در صد آبگیری شده است افزود : نیروگاه این طرح بزرگ شامل 4 واحد پمپ توربین است که عملیات نصب دو واحد به طور کامل انجام شده است و نصب 2 واحد دیگر نیز با 60 درصد پیشرفت در حال انجام است .

توکلی با اشاره به اینکه برق تولیدی در نیروگاه سیاه بیشه توان تأمین برق 2 میلیون مشترک را دارد تصریح کرد : با راه اندازی این طرح هزینه استهلاک نیروگاههای حرارتی کشور بیش از 19 میلیون دلار کاهش خواهد یافت .

سد و نیروگاه ذخیره تلمبه ای سیاه بیشه در غرب مازندران در جنوب شهرستان چالوس قرار دارد که به گفته کارشناسان در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است ./س

برچسب ها: سد ، نیروگاه ، سیاه بیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.