سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب به یک چالش بزرگ تبدیل می شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دکتر محمد آذینی، مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت نیشابور در مورد تکریم سالمندان گفت: سالمندی آغازی دیگر در زندگی است با کوله باری از تجربه. سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازی است وفرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن.سالمندان باور ارزش های وجودی خانواده و جامعه هستند.

 دکتر محمد آذینی افزود: تکریم سالمندان در شیوه زندگی و سلامت روحی و روانی انها بسیار موثر است. امروز باید برای داشتن سالمندانی سالم بسترهای آن را فراهم کنیم. تغذیه سالم و خوب ،همچنین ورزش وپیاده روی ،عدم مصرف مواد زیان آور مانند الکل و مخدر راهکارهای سالم زیستن و دوره سالمندی سالم داشتن است.

وی اضافه کرد: در فرهنگ اسلامی و ایرانی، پیری نه بعنوان یک کلمه ناخوشایند بلکه بصورت کمال، حکمت، خردمندی و فرزانگی تلقی می شود. از این رو می تواند به عنوان مرحله ای موثر و گرانقدر در زندگی به حساب آید. این واقعیت را نیز باید پذیرفت. اغلب سخن از سالمندان مترادف با ضعف و سستی تلقی می شود که ناشی از محدودیت انسان در جنبه های فیزیکی می باشد.

وی گفت: با شناخت سیر تکاملی وعلل پیری می توان تا حدی از ناتوانی ها پیشگیری نمود ودر نهایت قدرت فکری سالمند را با توان جسمی وی همراه کرد.

دکتر آذینی در ادامه گفت: همانطور که می دانید افزایش طول عمر انسانها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن 21 بوده و سالخوردگی جمعیت پدیده ای است که برخی جوامع بشری با آن روبرو شده و یا خواهند شد.براساس این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که منجر به پیشگیری نظریات از بیماریها و در نهایت افزایش امید به زندگی شده است./ح
برچسب ها: سالمند ، بهداشت ، طول عمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
اكرم
۱۱:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۱
مطالب درباره سالمندان مفيد بوده وقابل تقدير است
آخرین اخبار