کارشناس سياسي سوري گفت: سوريه در عرصه داخلي در نبرد با تروريستها پيروز شد و در عرصه بين المللي نيز از حمايت قاطع ايران، روسيه و چين برخوردار است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم، سليم حربا درباره اوضاع سوريه گفت: در سطح داخلي شاهد نوعي ثابت هستيم و دولت به مقابله خود با تروريستها ادامه مي دهد و در عرصه بين المللي نيز فکر نمي کنم شاهد آرامشي ميان روسيه،چين،ايران و دوستان سوريه از يک سو و آمريکا و متحدان اين کشور باشيم. آمريکا به دنبال گزينه نظامي در سوريه است. دولت و ملت سوريه بر مقابله با گروه هاي تروريستي تاکيد دارد و ضربات سنگيني از سوي ارتش بر تروريست ها وارد شده است و در حال حاضر اين تروريست ها هيچ قدرتي ندارند. حاميان منطقه اي و بين المللي اين تروريست ها با شکست سنگيني در سوريه روبرو شده اند.
 
وي درباره تلاش آينده غربي ها در شوراي امنيت عليه سوريه افزود: تاکنون شوراي امنيت به دليل موضع ثابت روسيه و چين موفق عمل کرده است. اين شورا، شوراي جنگ نيست. آمريکا که داراي سناريوي نظامي عليه سوريه بود در اين شورا شکست خورد. واشنگتن پس از شکستهاي متعدد سياسي و امنيتي به دنبال اعمال فشار خارج از چارچوب شوراي امنيت عليه سوريه و تشکيل ائتلافي شبيه حمله به افغانستان و کوزوو است. اما آمريکا در اين زمينه با مشکلات محاسباتي روبروست. چرا که اوضاع داخلي سوريه و تحولات منطقه اي و بين المللي با زمان حمله آمريکا به عراق و افغانستان متفاوت است. سوريه کنوني به مانند عراق نيست و بر قدرت روسيه و ايران افزوده شده است. آمريکا نيز با چالشهاي اقتصادي،نظامي،امنيتي و اخلاقي روبروست و متحدان اين کشور در منطقه و جهان در شرايط بحراني به سر مي برند.
 
وي ادامه داد: آمريکا در شرايط کنوني با شدت بخشيدن به تروريسم رسانه اي خود عليه سوريه و نشان دادن مطالبي که در اين کشور واقعيت ندارد از طريق بهره برداري از اتحاديه عرب و تهديدات اسرائيل مبني بر وجود تسليحات شيمايي در سوريه مي کوشد زمينه مداخله نظامي را در اين کشور فراهم کند. اما شکي در اين نيست نيروهاي مسلح سوريه قادرند به هر گونه حمله زميني،دريايي و هوايي واکنش قويي نشان دهند. سوريه همچنين از نقاط قوت ديگري نظير ائتلاف با محور مقاومت در منطقه برخوردار است. سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در سخنراني اخير خود گفته بود هر گونه حمله به يکي از عناصر مقاومت حمله به کل محور مقاومت است. برگزاري رزمايش پيامبر اعظم(ص)، اظهارات (آيت الله) خامنه اي در حمايت از مقاومت و هشدار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه درباره هر گونه اقدامي خارج از چارچوب شوراي امنيت به عنوان سدي در برابر خواسته نظامي آمريکا در سوريه شده است. مواضع روسيه مبتني بر منشور سازمان ملل و حفظ صلح و امنيت بين المللي و احترام به حاکميت کشورها است.
 
سليم حربا درباره شکستهاي آمريکا در سوريه و در عرصه جهاني تصريح کرد: آمريکا از سال 1990 تاکنون با شکستهاي سياسي در عرصه داخلي و بين المللي روبرو بوده است. زماني که اين کشور در دهه نود ميلادي قرن گذشته ادعاي رهبري خود را بر اصطلاح نظم نوين جهاني اعلام کرد، فعاليتهاي تروريستي،جنايت،فقر،تجارت مواد مخدر در جهان چند برابر شد. اين شکستها تاثيرات سنگيني بر تصميمات آينده آمريکا داشت و اين کشور را به اتخاذ تصميمات شکست خورده کشاند. زماني که آمريکا به عراق حمله کرد نتوانست به اهداف خود برسد. در افغانستان نيز با بحرانهاي عديده اي روبروست. اين کشور در ابتداي بحران سوريه تلاش کرد از متحدان شکست خورده عرب خود براي ضربه زدن به سوريه استفاده کند ولي اين محور آمريکايي-عربي بحران زده است. آمريکا در طول بيست و پنج سال گذشته نتوانست مشکلات موجود در جهان را از طريق سياسي حل و فصل کند. تلاش هاي اين کشور در فلسطين،سوريه،عراق و افغانستان شکست خورده بوده است. مشکل ادامه دار واشنگتن در اين است که هميشه روي گزينه نظامي و زور حساب باز مي کند.
 
اين کارشناس سوري درباره هياهوي رسانه اي غرب و رژيم صهيونيستي درخصوص تسليحات شيميايي سوريه گفت: رژيم صهيونيستي که داراي صدها کلاهک هسته اي است در مقامي نيست که درباره تسليحات شيميايي نظام سوريه ابراز نگراني کند. از اين تسليحات تنها براي مقابله با حمله خارجي عليه سوريه استفاده مي شود. از سوي ديگر نيروهاي ارتش و امنيتي سوريه در پناهگاه  تروريست ها در اين کشور شمار زيادي ماسک ضد تسليحات شيميايي و تسليحات اسرائيلي پيدا کرده اند. به نظر مي رسد غربي ها و صهيونيستها با اين هياهوي رسانه اي مي خواهند جنايتي جديدي در سوريه مرتکب شوند و سپس نظام سوريه را به استفاده از تسليحات شيمايي عليه مردم کنند. اين هياهوي رسانه اي يادآور دروغ بزرگ آمريکايي ها درباره تسليحات کشتار جمعي عراق است.

وي درباره احتمال حمله نظامي رژيم صهيونيستي به سوريه تصريح کرد: اين رژيم جرات چنين حمله اي را ندارد چرا که شکست تررويستها را در سوريه مشاهده کرده است. اما اگر به اين حماقت دست بزند به نتيجه اين جنگ اطمينان نخواهد داشت. ارتش سوريه خود را براي بدترين وضع آماده کرده است.
برچسب ها: سوریه ، منطقه ، حمایت ، yjc
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار