رشته ورزشي دووميداني را «پيشاني المپيك» قلمداد مي‌كنند؛ چراكه بيش از دو هزار دووميداني كار ( از مجموع 10500 ورزشكار) طي 10 روز و در ورزشگاه اصلي، براي رسيدن به 302 مدال از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: دو و ميداني از هر جهت ركورددار است و در هياهوي ثانيه‌ها و سانتي‌مترهاي اين «مادر ورزشها» ايران با جهشي چشمگير، اين بار با ده ورزشكار راهي بازيهاي المپيك مي‌شود؛ بازي‌هايي كه شايد براي نخستين بار براي ايران تاريخ‌ساز شود.
 
علاقه‌مندان به رشته ورزشي دووميداني پس از گشايش رسمي بازيها باز هم بايد يك هفته ديگر صبر كنند تا دووميداني‌كاران در همان ورزشگاهي كه مشعل روشن شده، دور هم جمع شوند و آغازگر يكي از مهمترين مسابقات در بازيهاي المپيك شوند.
 
ستاد برگزاري بازيهاي لندن به صراحت اعلام كرده كه در بازيهاي 2008 پكن، 12 بار ركوردهاي المپيك و 5 بار ركوردهاي دنيا جابجا شده است و اين توقع وجود دارد كه در رقابتهاي لندن ورزشكاران بتوانند عملكردي بهتر از پكن داشته باشند. همين توقع، اميد اين را مي‌دهد كه در بازيهاي لندن در انتظار عملكرد بهتري از سوي دوندگان، پرندگان و پرتابگران سراسر دنيا باشيم. قهرماناني كه ده ايراني نيز در ميان آنها به چشم مي‌خورند.

ركوردشكني دووميداني، پيش از شروع المپيك!


در المپيك سيدني كاروان ورزشي ايران براي حضور در رقابتهاي دووميداني تنها يك "وايلد كارد" داشت. اين "وايلد كارد" در بازيهاي سال 2000 نصيب مهدي جلودارزاده شد تا در دوي 800 متر يك دوري را بدود و به كار خود خاتمه دهد. چهار سال پس از آن در آتن، اين عباس صميمي و سجاد مرادي بودند كه هردو با رسيدن به جواز ورود به المپيك، در بازيهاي آتن شركت كردند و با كسب نتايج نه چندان دلنشين بازيها را به پايان رساندند.

اين روند هرچه پيشتر رفت، بهتر هم شد، به طوري كه در بازيهاي 2008 پكن، تعداد دووميداني‌كاران ايران در المپيك به شش نفر رسيد. حدادي و صميمي در پرتاب ديسك، مرادي و مهاجرشجاعي در 800 متر، سپهرزاد در دهگانه و نيكفر در پرتاب وزنه نفرات ايران در پكن بودند و تقريبا به غير از سجاد مرادي كه عنوان نهمي المپيك را كسب كرد، سايرين نتايج چندان مطلوب و رو به رشدي را نداشتند.

 اما اين بار براي حضور در بازيهاي لندن، دووميداني ايران ركوردشكن بوده است. به طوري كه براي حضور در اين بازيها امين نيكفر در پرتاب وزنه، كاوه موسوي در پرتاب چكش، محمد ارزنده در پرش طول، سجاد هاشمي در 400 متر، رضا قاسمي در 100 متر، روح الله عسگري در 110متر با مانع، ابراهيم رحيميان در پياده روي، احسان حدادي در پرتاب ديسك، ليلا رجبي در پرتاب وزنه و سجاد مرادي در 800 متر جواز قطعي حضور را بدست آوردند و برخي نيز «نخستين‌هاي» دووميداني ايران را در المپيك رقم زدند.

اعضای تیم ملی دو ومیدانی ایران در بازی های المپیک لندن را رضا قاسمی نخستین دونده 100 متر ایران در بازی های المپیک، سجاد هاشمی آهنگرانی نخستین دونده 400 متر ایران در بازی های المپیک، روح اله عسگری نخستین دونده 110 متر با مانع ایران در بازی های المپیک، ابراهیم رحیمیان نخستین پیاده روی ایران در بازیهای المپیک، کاوه موسوی نخستین پرتابگران چکش ایران در بازی های المپیک، محمد ارزنده در پرش طول نخستین پرنده طول ایران در بازی های المپیک و لیلا رجبی نخستین پرتابگر زن ایران در   المپیک همراه با سجاد مرادی در 800 متر، احسان حدادی در پرتاب دیسک وامین نیکفر در پرتاب وزنه  تشکیل می دهند.

**برنامه رقابتهاي دووميداني‌كاران ايران در لندن

روز اول:
همچون دور پيشين بازي ها اين امين نيكفر خواهد بود كه به عنوان نخستين دووميداني‌كار ايراني ساعت 10 صبح روز 13 مرداد - 3 آگوست وارد گود مي‌شود.
با پايان يافتن رقابتهاي پرتاب وزنه، پرتابگران چكش از ساعت 11 و 15 دقيقه وارد دايره پرتاب اين رقابت مي‌شوند. اين نخستين حضور موسوي در بازيهاي المپيك است؛ اما اين اميد از موسوي مي‌رود كه بتواند همچون بازيهاي گوانگ‌جو با شگفتي فيناليست شود. او اگر فيناليست شود، دو روز بعد در فينال به مصاف حريفان خواهد رفت.
 
سومين دووميداني‌كار ايراني در المپيك، محمد ارزنده خواهد بود كه در عصر روز نخست از ساعت 19 و 50 دقيقه در دور مقدماتي با حريفان رقابت مي‌كند. اين نخستين حضور محمد ارزنده در المپيك است. او در صورت فيناليست شدن، روز 14 مرداد به مصاف حريفان مي‌رود.
 روز دوم:
 ايران در روز دوم رقابتهاي دووميداني نيز سه نماينده خواهد داشت. سجاد هاشمي در دوي 400 متر، رضا قاسمي در 100 متر و ابراهيم رحيميان در پياده روي. رضا قاسمي از ساعت 10 صبح (به وقت محلي) روز 14 مرداد در دور ابتدايي به مصاف حريفان مي‌رود. او در صورت صعود به مرحله بعد دو ساعت بعد بايد در راند اول با حريفان خود رقابت كند. دور نيمه نهايي دوي 100 متر ساعت 8 شب يك روز بعد خواهد بود و در همان شب، سريعترين مرد دنيا مشخص خواهد شد.
 
سجاد هاشمي در مقدماتي دوي 400 متر ساعت 10 و 30 دقيقه روز 14 مرداد به مصاف حريفان مي‌رود. مرحله نيمه نهايي اين ماده يك روز بعد ساعت 21 خواهد بود و فينال 400 متر در شب 16 مرداد برگزار مي‌شود.
 
پياده روي 20 كيلومتر هم ساعت 17 روز 14 مرداد خواهد بود. اين رقابت در يك مرحله برگزار مي‌شود و تنها نماينده ايران در آن ابراهيم رحيميان است.
 روز چهارم:
 دووميداني ايران در روز سوم رقابتهاي دووميداني المپيك نماينده‌اي ندارد، اما روز شانزدهم مرداد(روز چهارم) مي‌تواند روز خوبي براي دووميداني ايران باشد. احسان حدادي ساعت 10 صبح روز شانزدهم مرداد در مرحله مقدماتي پرتاب ديسك به مصاف حريفان مي‌رود، اما فينال اين ماده يك روز بعد ساعت 19 و 45 دقيقه به وقت محلي خواهد بود كه اميدواريم اين روز تاريخي‌ترين روز دووميداني ايران باشد.
 ليلا رجبي نيز تنها در روز شانزدهم مرداد با حريفان رقابت مي‌كند. مرحله مقدماتي پرتاب وزنه ساعت 10 و 45 دقيقه صبح خواهد بود و عصر همان روز فينال اين ماده برگزار مي‌شود.
 
راند نخست دوي 800 متر صبح روز شانزدهم مرداد خواهد بود. مرحله نيمه نهايي 800 متر ساعت 8 شب روز هفدهم مرداد است و يك روز پس از آن فينال 800 متر برگزار مي‌شود.
 روز پنجم:
 رقابت احسان حدادي مي‌تواند اين روز را براي دووميداني ايران بسيار تاريخ ساز كند، اما به غير از او روح‌اله عسگري در دوي 110 متر با مانع نيز با حريفان رقابت مي‌كند. مراحل نيمه نهايي و فينال دوي 110 متر با مانع نيز شب هجدهم مرداد خواهد بود./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار