قسمت اول زشت و زیبای بسکتبال در المپیک از زبان عنایت الله آتشی کارشناس بسکتبال تا المپیک 64 توکیو بررسی شد. در قسمت دوم این مجموعه بسکتبال المپیک از سال 1968 تا به حال بررسی می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران مسابقات بسکتبال المپیک از سال 1968 میلادی با تغییری در شیوه انتخاب تیم ها پی گیری شد، تیم های دارای مقام های اول تا پنجم المپیک 1964 به همراه کشور میزبان بدون حضور در مسابقات گزینشی به المپیک راه یافته و بقیه تیم ها از هر ماده سهمیه بندی شدند و به این ترتیب مسابقات درون قاره ای سهمیه های المپیک را تعیین می کرد با این قانون از قاره آسیا 2 تیم از اروپا 2 تیم از آمریکا، اقیانوسیه، و آفریقا نیز 2 تیم به المپیک راه یافته و در مجموع 16 تیم راهی المپیک مکزیک شدند.

امکانات تأسیساتی، ابزاری بسکتبال نیز در المپیک مکزیک رشد یافته و بازی ها در سالن بسیار مجهز با گنجایش بالا برگزار می شود.

**اولین آزمایش دوپینگ در المپیک

آزمایش دوپینگ برای اولین بار در این المپیک متداول شد اما هیچ خطایی در بین ورزشکاران دیده نشد تیم شوروی پس از چهار دوره نائب قهرمانی با قدرت گرفتن یوگسلاوی در این دوره سوم شد.

**حمله کوبایی ها به نیمکت حریف!

اتفاق زشت این المپیک در بازی 2 تیم مکزیک و کوبا رخ داد که پس از رقابتی سرسخت تیم مکزیک در لحظات آخر بازی 76 بر 75 کوبا را شکست داد در این لحظه عده ای از بازیکنان کوبا به طرف نیمکت مکزیک هجوم برده و عده ای دیگر به طرف خبرنگاران و عکاسان حمله ور شدند و صحنه های زشتی را به وجود آوردند که در المپیک اثر نامطلوب و ناخوشایندی برجا گذاشتند.

تیم های آمریکا، یوگوسلاوی، شوروی، برزیل و مکزیک در پایان بازی ها اول تا پنجم شدند.

**المپیک 1972 مونیخ/ وساطت ویلیام جونز و تغییر سرنوشت فینال

در این المپیک اتفاقی رخ داد که هنوز در اذهان بسکتبالی ها قرار دارد در روز فینال بسکتبال 3 ثانیه مانده به پایان بازی و در شرایطی که آمریکا 50 بر 49 از شوروی پیش بود به خاطر اشتباه داور وقت نگهدار و اعتراض تیم شوروی بازی متوقف شد که با وساطت ویلیام جونز دبیر وقت فدراسیون جهانی زمان 3 ثانیه به عقب برگردانده شد و تیم بسکتبال شوری یکم بار دیگر موقعیت حمله را به دست آورد در این لحظه شوروی توپ را از زیر سبد ارسال کرده و الکساندر بلوف گلی را به ثمر رساند که با آن شوروی با یک امتیاز و نتیجه 51 بر 50 برنده بازی شد آمریکایی ها که غافلگیر شده بودند بازی برده را واگذار کردند و به اعتراض زمین بازی را ترک نمودند مدال نقره ای کمه در این روز تیم آمریکا حاضر به دریافت آن نشد تا به امروز در موزه لوور فرانسه نگهداری می شود.

در این بازی ها تیم یوگوسلاوی قهرمان جهان و دارنده مدال نقره المپیک 68 در دور مقدماتی با نتیجه 78 بر 74 مغلوب پورتوریکو شد اما در دور دوم با پیروزی 71 بر 54 مقابل پورتوریکو شکست خود را تلافی کرد در پایان این رقابت ها شوروی، آمریکا، کوبا، ایتالیا، یوگوسلاوی، اول تا پنجم شدند.

**المپیک 1976 مونترال و اولین حضور زنان

هر یک از 3 تیم قدرت اول جهان یعنی آمریکا، شوروی و یوگوسلاوی در این بازی ها صاحب یک شکست و یک پیروزی برابر هم شدند و تیم بسکتبال زنان هم برای نخستین بار وارد المپیک شد در این المپیک تعداد تیم های شرکت کننده مردان به 12 و زنان به 6 تیم رسید، اروپایی ها 4 تیم در بین شش تیم اول داشتند و قدرت اروپا را پس از آمریکا به عنوان مهد بسکتبال جهان نشان دادند آسیا و آفریقا نیز همچنان در المپیک پیشرفت نداشتند و همواره به عنوان تیم های پائین جدول مطرح می شدند تیم های آمریکا یوگوسلاوی، شوروی، کانادا، ایتالیا، چکسلواکی کوبا و استرالیا در پایان این رقابت ها در بخش مردان اول تا هشتم شدند و شوروی، آمریکا، بلغارستان؛ چکسلواکی نیز به عنوان برترین های اولین دوره بسکتبال زنان در المپیک مطرح شدند.

**المپیک 1980 میلادی مسکو/جشنواره عظیم بسکتبال

المپیک مسکو جشنواره عظیم بسکتبال بود ولی باز هم سیاست چاشنی مسابقات شده و آمریکایی ها بازی ها را تحریم کردند یوگوسلاوی در میان ناباوری در خانه شوروی این تیم را که مدعی قهرمانی بود با شکست مواجه کرده و از رسیدن به مقام قهرمانی محروم نمود.

در این دوره یوگوسلاوی، ایتالیا، شوروی، اسپانیا، برزیل در بخش مردان و شوروی، بلغارستان، یوگوسلاوی، مجارستان و کوبا در بخش زنان اول تا پنجم شدند.

**المپیک 1984 لس آنجلس/تحریم بازی ها توسط شوروی

در این المپیک شوروی دست به تلافی کار آمریکا زد و با عدم شرکت در بسکتبال المپیک بار دیگر مسابقات را زیر سایه سیاست قرار داد تیم اسپانیا به نمایندگی از قاره سبز برای اولین بار به فینال رسید و با پشت سر گذاشتن یوگوسلاوی مدال نقره گرفت.

تیم های کانادا، ایتالیا، اروگوئه و استرالیا هم رده های بعدی قرار گرفتند در المپیک زنان نیز آمریکا، کره جنوبی و چین اول تا سوم شدند.

**المپیک 1988 سئول/نزول آمریکا، میزبانی آسیا

این بار بازی های المپیک به میزبانی کره جنوبی در قاره آسیا برگزار شد در این سال ها بسکتبال جایگاه ویژه ای در سطح دنیا به ویژه در المپیک به دست آورده و با حضور بازیکنان بزرگ و صاحب کلاس در قالب تیم‌های ملی کشورشان باعث نمایش بهتر بازیها شدند در این المیک برخی از مقررات اصلاح شدند.

در تیم شوروری بازیکنان بزرگی مثل ماریچیو لیونیس آرویداس سابونیس (رئیس فعلی فدراسیون لیتوانی با 220 سانتی‌متر قد) که هر دو در NBA بازی می‌کردند با مربیگری الکساندر کومولسکی معروفترین مربی جهان برای دومین بار قهرمان المپیک شد، یوگسلاوی در این دوره دوم و آمریکا با نزولی چشمگیر سوم شدند.

دو نماینده قاره آسیا یعنی چین و کره جنوبی در این بازیها توفیق چندانی نداشتند کره نهم و چین یازدهم شدند در قسمت زنان نیز آمریکا، یوگسلاوی و شوروی در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

** المپیک 1992 بارسلون/ المپیک تحت الشعاع تیم‌رویایی آمریکا

اوج بازیهای بسکتبال در المپیک از این دوره آغاز شد چون پیش از آغاز بازیها مذاکرات ارزنده استانکوویچ دبیر وقت فدراسیون جهانی با دیوید استرن رئیس اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) موجب شد بازیکنان حرفه‌ای هم در قالب تیم‌های ملی در بازیها شرکت کنند.

مهمترین رویداد این المپیک حضور تیم رویایی آمریکا متشکل از مایکل جوردن، اسکاتی پیپن، مجیک جانسون پاتریک یوئینگ، کریستین ستز، مولین،‌در لکسلر، لری برد، کارل مالون، بارکلی جان استکتون و دیوید رابینسون بود که با بازی بسیار روان هنری و تکنیکی موجب شدند تا کلیه بازیهای المپیک تحت الشعاع بسکتبال قرار بگیرد و توجه جهانیان به این رشته معطوف شود.

در این المپیک بعد از آمریکا، کرواسی ، لیتوانی، برزیل،‌استرالیا، آلمان و پورتوریکو اول تا هشتم شدند و چین نماینده آسیا در مکان دوازدهم ایستاد.

** المپیک 1996 آتلانتا/ غیبت روسیه و خوشحالی حریفان

تیم روسیه بار دیگر در مسابقات المپیک غیبت کرده و باعث خوشحالی یوگسلاوی و لیتوانی شد زیرا این 2 تیم در فکر این بود که پس از آمریکا سکوی دوم و سوم را تصاحب کند کارشناسان به همین دلیل اعتقاد داشتند که المپیک پیشرفتی نسبت به قبل نداشته است با این وجود چین نماینده آسیا پیشرفت زیادی داشته و در رده هشتم قرار گرفت تیم‌های آمریکا، یوگسلاوی ، لیتوانی و استرالیا در پایان بازیها اول تا چهارم شده و زنان آمریکا، برزیل و استرالیا نیز اول تا سوم شدند.

**المپیک 2000 سیدنی/ فرانسه شگفتی ساز

این بار قاره اقیانوسیه که در سراسر آن علاقمندان بی‌شمار بسکتبال دیده می‌شوند میزبانی را برعهده داشت و تیم‌های استرالیا و نیوزیلند نیز رقابت فشرده و سرسختی با هم دارند، نماینده این قاره برای دومین بار پیاپی در المپیک چهارم و موجب خوشحالی مردم این قاره شد.

لیتوانی که از سال 92 از سوی سازمان ملل متحد مجوز حضور در میادین بین‌الملل ورزش را کسب کرده بود بار دیگر سوم شد و فرانسه از میان ناباوری مدال نقره المپیک را گرفت. آمریکا در این دوره هم قهرمانی را به خود اختصاص داد و در بخش زنان نیز آمریکا، استرالیا و برزیل اول تا سوم شدند.

** المپیک 2004 آتن/ اولین قهرمانی آرژانتین در المپیک

در سال 2004 تیم‌های تازه توسعه یافته جای ابر قدرت‌ها را گرفتند. روسیه به خاطر کمبود بازیکن با مشکل اساس روبرو شد بهترین بازیکنان این کشور در دیگر تیم‌های باشگاهی اروپایی مشغول شده و علاقه‌ای به عضویت در تیم ملی کشورشان نداشتند تا جایی که این تیم در بازیهای گزینشی قاره اروپا انتخاب نشد و از سوی دیگر در قاره آمریکا رقابت بین تیم‌های آرژانتین ، برزیل و پورتوریکو برای احراز سهمیه بود.

یوگسلاوی به لحاظ فروپاشی ثبات نداشت و مانند روسیه اکثر بازیکنان این تیم غایب بودند آمریکایی‌ها بازیها را دست کم گرفته و در نهایت فینال بین تیم‌های آرژانتین و ایتالیا برگزار شد که آرژانتین برای اولین بار قهرمان المپیک شد ایتالیا دوم و آمریکا سوم شدند کشورهای لیتوانی، یونان، پورتوریکو، اسپانیا و چین چهارم تا هشتم شدند و در بخش زنان نیز آمریکا، استرالیا و روسیه صاحب مدال شدند.

** المپیک 2008 چین/ دومین حضور ایران بعد از 60 سال

در این دوره تحول بزرگی برای بسکتبال ایران به وجود آمد تیم ملی بسکتبال ایران پس از کسب مقام اول آسیا در جمع 12 تیم برتر دنیا و در گروه یک بازیها قرار است.

این برای دومین بار بود که تیم بسکتبال ایران به المپیک راه پیدا کرد، تیم ملی ایران پیش از آغاز بازیها در تورنمنت دایموند بال چین با بازیهای خوب خود را برای مسابقات آماده کرد و با تیم‌های روسیه، آرژانتین، استرالیا، لیتوانی و کرواسی هم گروه شد در نهایت تیم ‌های آمریکا، اسپانیا، آرژانتین، لیتوانی، استرالیا، یونان، کرواسی ، چین ، روسیه ، آلمان ، ایران،‌ آنگولا اول تا دوازدهم شدند و در قسمت زنان نیز آمریکا ، استرالیا، روسیه و چین اول تا چهارم شدند.

صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، حامد حدادی،‌موسی نبی‌پور،‌اوشین ساهاکیان، جواد داوری،‌سعید داورپناه، علی دورقی، امیر امینی، ایمان زندي و حامد سهراب نژاد 12 المپین نسل طلایی بسکتبال ایران به مربیگری و سلین ماتیچ،‌مهران حاتمی و صفا علی کمالیان بودند.

**المپیک 2012 لندن/ خط و نشان آمریکا برای تیم رویایی

امسال نیز 12 تیم در بخش مردان و 12 تیم در بخش زنان بسکتبال المپیک و در قالب 2 گروه شش تیمی به رقابت می‌پردازند.

در گروه اول آمریکا، آرژانتین، فرانسه، تونس،‌روسیه و لیتوانی و در گروه دوم اسپانیا، استرالیا ، برزيل، چین ، نیجریه و انگلیس از روز یکشنبه 7 مرداد به رقابت می‌پردازند بسکتبال این دوره از المپیک تحت‌الشعاع ادعای آمریکایی‌های مبنی بر توانایی شکست تیم رویایی سال 92 قرار دارد../آق

برچسب ها: بسکتبال ، المپیک ، آتشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
Ali ali
آخرین اخبار