سيف الله داد كارگردان توانمندي كه با افكار مديريتي دوران طلايي را در زمان معاونت سينمايي خود رقم زد.

باشگاه خبرنگاران- سيف الله داد، كارگردان توانمند سينماي ايران در سال 1334 در خرمشهر متولد شد و در دانشگاه شيراز در رشته ي جامعه شناسي فارغ التحصيل شده بود و در اوايل سال هاي دهه شصت عضو شوراي بررسي فيلم نامه شبكه اول تلويزيون و بعد از آن به عضويت بنياد سينمايي فارابي درآمد.

در نيمه اول دهه هفتاد، دو سالي رياست هيات مديره خانه سينما را به عهده گرفت و بعد از آن از سال 76 تا 79 در زماني كه عطاء الله مهاجراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود، به عنوان معاونت سينمايي مشغول به كار  بود، اين دوره از رياست داد از دوران طلايي او به حساب مي آيد او در چند سال فعاليت هنري خود در سينما سه فيلم به نام هاي "بازمانده"،" كاني مانگا"، "زير باران" را كارگرداني كرده است و همچنين تهيه كنندگي همسر و بازمانده را نيز به عهده گرفت.

سيف الله داد در طول سال هاي فعاليت خود علاوه بر كارگرداني فيلم هايي چون، هور در آتش، ابليس، مسلخ عشق و بچه هاي طلاق را نيز تدوين كرده است.

او در فيلم "از كرخه تا راين" ساخته ابراهيم حاتمي كيا به عنوان مجري طرح همكاري داشته است وي نيز قصد داشته كه يكي از سه اپيزود فيلمي كه به نام "تهران درجستجوي زيبايي" را بسازد كه به مرحله فيلمبرداري نرسيد.

فيلم "فرزند صبح" ساخته بهروز افخمي از جمله آخرين فعاليت هاي هنري سيف الله داد بود كه تدوين آن را انجام داده است.

"بازمانده" را مي توان از آثار اصيل و دقيق او به شمار آورد كه يك موضوع ناب در مورد فلسطين است كه ظرافت و جذابيت بسيار در آن فيلم به چشم مي خورد.

او معتقد بود كه همان طور كه در 20 سال پيش از انقلاب توانستيم 80 سال از عقب ماندگي سينما را جبران كنيم.

بايد تلاش كنيم كه فرهنگ و هنجارها طوري جا بيفتد كه از ايران يك كشور با شكوه در دنيا ياد كنند.

سيف الله داد مدير توانمندي كه سرطان اجازه بروز افكار مديريتي اش را براي پيشرفت سينما در آينده نداد و در 6 مرداد سال 1388 در بيمارستان مهر به لقاي ابدي پيوست./ي2
برچسب ها: مدیر ، سینما ، داد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار