رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازگارنی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل‌ گفت: مرکز تهیه بذر چغندر، سطح زیر کشت خود را از 5 هزار هکتار به 500 هکتار کاهش داده که این امر مشکلات معیشتی را برای کشاورزان رقم زده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل  قدیر نوری امروز در جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی اردبیل افزود: کاشت چغندر باید از انحصار مرکز تهیه بذر چغندر خارج و زمنیه برای کاشت این محصول توسط زارعان در استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه انحصار کاشت این محصول به صورت محدود توسط موسسه دولتی مانع فعالیت زارعان در این بخش شده است، گفت:مرکز تهیه بذر چغندر سطح کشت خود را از 5 هزار هکتار به 500 هکتار کاهش داده و این امر سبب شده کشاورزانی که برای این مرکز کار می‌کردند و از تجربه بالایی نیز بر‌خوردار بودند امنیت شغلی و معشیتی آنها به خطر افتد.

نوری کاشت چغندر قند را جایگزین مناسب به جای بخشی از سطح کشت سیب‌زمینی دانست و افزود: کاشت این محصول علاوه بر اشتغال‌زایی بالا و توسعه کشاورزی، در تعدیل تولید سیب‌زمینی در استان و تنظیم قیمت آن کمک شایانی می کند و نیز چغندر قند مورد نیاز کارخانه بزرگ کشت و صنعت مغان را تامین می کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازگارنی، صنایع و معادن و کشاورزی استان ‌در ادامه استان اردبیل را برای کاشت چغندر قند بسیار مستعد خواند و گفت: باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا ضمن جلوگیری از ورود بذر از خارج به کشور، بذر مورد نیاز داخلی را تامین و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم./س 

برچسب ها: اردبیل ، کشت ، چغندرقند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.