نتايج يک تحقيق جديد نشان مي دهد بين تغيير آب و هوا و تخريب لايه ازن ارتباط وجود دارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛پايگاه اينترنتي اين روزنامه چاپ آمريکا در مقاله اي به قلم هنري فانتين نوشت: رعد و برق هاي شديد تابستاني که آب را به فضاي بالاتر جو پرتاب مي کند، تهديدي براي لايه محافظ ازن در فراز آمريکاست. روز پنج شنبه نتايج مطالعه اي منتشر شد که براي نخستين بار ميان تغيير آب و هوا و از بين رفتن لايه ازن در فراز مناطق پرجمعيت ارتباط برقرار کرده است.
در مطالعه اي که مجله علوم در اينترنت منتشر شد، دانشمندان دانشگاه هاروارد آمريکا نتايج تحقيقات خود را مبني بر اينکه برخي طوفانها آب را مايل ها به فضا پرتاب مي کنند( که معمولا بسيار خشک تر از صحرا است) را گزارش دادند. در اين مطالعه آمده است پرتاب آب به لايه هاي بالايي اتمسفر باعث مي شود به واکنش ضد تخريبي ازن آسيب وارد شده و در نتيجه آن گازها و اشعه هاي مضر از لايه ازن عبور کرده و به زمين برسند.
اين دانشمندان معتقدند افزايش گرم شدن زمين به وقوع طوفان هاي بسيار شديد و در نيجه آن آسيب لايه ازن منجر خواهد شد.
برهمين اساس جيمز اندرسون کارشناس و محقق مسائل جوي گفت« ارتباط نزديکي ميان از ميان رفتن لايه ازن و تغيير آب و هوا وجود دارد.
اين روزنامه نوشت: لايه ازن موجودات زنده زمين را از اشعه ماوراء بنفش که بسيار خطرناک است، محافظت مي کند. بيشترين نگراني دانشمندان درباره از ميان رفتن لايه ازن در قطب جنوب است. در فضاي بالاي قطب جنوب بخشي از لايه ازن سوراخ شده است . به نظر مي رسد اين اتفاق بيش از دو دهه است که رخ داده است.
اما انتشار خبر احتمال آسيب ديدن لايه ازن در فضاي بالاي آمريکا در نتيجه تابستان هاي بسيار گرم در اين منطقه به معني افزايش خطري که جان ميليون ها انسان را تهديد مي کند. افزايش سرطان پوست يکي از نخستين عواقب از ميان رفتن لايه ازن است.
رعد و برق هايي که ازکوههاي راکي  تا ساحل شرق و در سراسر اقيانوس اطلس رخ مي دهند، هواي گرم و مرطوب را با شتاب بسيار زياد به سطح بالاي جو پرتاب مي کند، اين هوا همراه با بالا رفتن متراکم و گرم تر مي شود. در اکثر موارد اين هوا در يک لايه مرزي بين لايه هاي پايين تر جو و استراتوسفر موسوم به تروپوپوز متوقف مي شود و ابرهاي بسيار متراکم و سخت ايجاد مي کند. اما اگر طوفان انرژي بسيار زيادي داشته باشد، بالا رفتن اين هواي گرم و مرطوب به فضاي بالاتر جو ادامه خواهد يافت و به استراتوسفر مي رسد. رسيدن اين هواي گرم و مرطوب باعث بروز تغييرات شيميايي در جو شده و در نتيجه ان لايه ازن آسيب خواهد ديد./ع
برچسب ها: لایه ازن ، طوفان ، اب ، و ، صحرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.