کريستن کوپر تحليلگر مسائل مالي اروپا طي مقاله اي اظهار داشت : بحران مالي اروپا در حال گسترش به سمت شمال اروپا است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازشبکه تلويزيوني استراتفور ؛ موسسه اعتبارسنجي موديز در ارزيابي ميزان اعتبار مالي کشورهاي ثروتمند شمال اروپا اعلام کرد سه کشور آلمان، لوکزامبورگ و هلند که پيش از اين در وضعيت مالي و اقتصادي خوبي قرار داشتند اکنون با آينده مبهمي مواجه هستند.

کريستن کوپر تحليلگر مسائل مالي اروپا در مصاحبه با اين شبکه گفت بحران مالي و بي ثباتي اقتصادي اروپا در حال گسترش است و ارزيابي موسسه موديز نشان مي دهد که سرنوشت کشورهاي ثروتمند شمال اروپا بطور کامل با سرنوشت کشورهاي جنوب اروپا گره خورده است.

اين کارشناس اروپايي گفت اين روزها بسيار دشوار بتوان خبر خوبي درباره وضعيت مالي اروپا دريافت کرد. بحران مالي در اسپانيا در حال افزايش است و هر روز يکي از مناطق اين کشور کمک مالي دولت مرکزي را براي مقابله با بحران مالي خواستار مي شود. اين در حالي است که دولت مرکزي خود با بحران شديد مالي و کمبود منابع مالي مواجه است.

 بحران مالي در اسپانيا باعث شده که ايتاليا هم در وضعيت خطرناکي قرار بگيرد. بحران مالي در يونان همچنان تشديد مي شود. در حالي که دولت آتن به کمک مالي و زمان بيشتري براي مقابله با بحران مالي نياز دارد اما طرف هاي کمک کننده به يونان تهديد مي کنند که ممکن است کمک هاي مالي به اين کشور را قطع کنند.

کريستن کوپر تحليلگر مسال اقتصادي و مالي اروپا گفت در حالي که کشورهاي جنوب اروپا با بحران گسترده مالي مواجه هستند کشورهاي ثروتمند شمال اروپا تا حدي دور از بحران قرار داشتند و حتي به علت بي ثباتي اقتصادي در جنوب اروپا کشورهاي شمال اروپا به مقصدي براي سرمايه هايي تبديل شده بودند که به علت بي ثباتي در جنوب اروپا از اين منطقه خارج مي شدند.

اين کارشناس اروپايي تصريح کرد رهبران کشورهاي شمال اروپا بشدت از طرح اعطاي کمک هاي مالي به اقتصادهاي بحران زده جنوب اروپا ناراضي هستند. با اين حال سياستمداران اروپايي روندي طولاني مدت را براي اعطاي کمک هاي مالي به اقتصادهاي بحران زده تدوين کرده اند.

 البته با وجود انتقادات زباني رهبران شمال اروپا از طرح اعطاي کمک هاي مالي به اقتصادهاي بحران زده جنوب اروپا، رهبران شمال اروپا بخوبي مي دانند که حفظ حوزه يورو بعنوان يک بازار براي تداوم وضعيت کنوني کشورهاي شمال اروپا کاملا ضروري است.

اما با توجه به هزينه هاي سنگيني که حفظ حوزه يورو بر کشورهاي مختلف بويژه بر کشورهاي شمالي تحميل مي کند موسسه اعتبارسنجي موديز معتقد است هزينه هاي روبه رشد حفظ حوزه يورو بويژه هزينه هاي رفع بحران مالي در اسپانيا و ايتاليا باعث شده است که اقتصاد کشورهاي آلمان، لوکزامبورگ و هلند با تهديدات و خطرات جدي مواجه شود. کاهش ميزان توليد کارخانجات آلماني و کاهش ميزان تجارت اين کشور نشان مي دهد که اقتصاد آلمان دچار ضعف شده است.

اين کارشناس مسائل اقتصادي و مالي اروپا در ادامه گفت بررسي هاي موسسه اعتبار سنجي موديز نشان مي دهد که تنها اقتصاد فنلاند در شمال اروپا همچنان به دور از تاثيرات بحران مالي اروپا در موقعيت قدرتمندي قرار دارد و از چهار امتياز مثبت برخوردار است.

علت اين وضعيت در فنلاند هم آن است که اين کشور در حوزه يورو منافع سياسي و اقتصادي متفاوتي را براي خود تعيين کرده است. فنلاند در سال هزار و نهصد و  نود و نه در پي رکودي عميق يورو را بعنوان ارز خود انتخاب کرد. بايد گفت که همسايگان فنلاند بويژه کشورهاي که بعد از فروپاشي شوروي سابق تلاش کرده اند به اتحاديه اروپا بپيوندند با بحران مالي گسترده و عميقي مواجه هستند.

 تنها سي درصد از صادارت فنلاند به ديگر کشورهاي اروپايي صادر مي شود. اين در حالي است که چهل درصد از صادارت آلمان چهل درصد از صادرات خود را هلند سي و هفت درصد از صادرات خود را و لوکزامبورگ هم هفتاد درصد از صادارت خود را به کشورهاي اروپايي صادر مي کنند.

البته فنلاند با وجود ثبات اقتصادي و مالي به علت حجم کوچک اقتصاد خود و همچنين جمعيت کم نمي تواند در روند تصميم گيري هاي حوزه اروپا در برابر اقتصادهاي بزرگي مانند آلمان يا اقتصادهاي بحران زده اي مانند اسپانيا و ايتاليا نقشي قابل توجهي ايفا کند.

کريستن کوپر  در ادامه خاطرنشان ساخت ، تداوم روند کنوني در اروپا و تشديد فشارهاي بازار در آينده باعث خواهد شد فنلاند در انزوا قرار بگيرد. پر واضح است که شمال اروپا قادر نخواهد بود که براي مدتي طولاني منابع مالي مورد نياز کشورهاي بحران زده اروپايي را تامين کند همچنان که کشورهاي بيشتري در حوزه اروپا به دريافت کمک هاي مالي نيازمند مي شوند کشورهاي ارائه دهنده اين نوع کمک ها هم که با ضعف اقتصادي خود مواجه هستند ناچارند براي ارائه کمک به کشورهاي بحران زده نظر راي دهندگان خود را جويا شوند.

در چنين وضعيتي دولت ها در شمال اروپا بسيار به زحمت قادر خواهند بود که حمايت افکار عمومي خود را براي اعطاي کمک به کشورهاي بحران زده حوزه يورو جلب کنند. حال سئوالي که مطرح مي شود اين است که شمال اروپا تا چه زماني قادر خواهد بود از لحاظ مالي و سياسي طرح اعطاي کمک به کشورهاي بحران زده را اجرا کند؟ همچنان که وضع اقتصادي در حوزه يورو دشوارتر مي شود حمايت راي دهندگان در کشورهاي شمال اروپا هم از طرح اعطاي کمک مالي به کشورهاي بحران زده حوزه يورو کمتر مي شود.

اين کارشناس در انتها افزود : چالشي که سياستمداران در شمال اروپا با آن مواجه خواهند شد اين است که راي دهندگان را در کشورهاي خود متقاعد کنند که رفاه اقتصادي در شمال اروپا به ثبات اقتصادي در جنوب اروپا وابسته است.

برچسب ها: بحران مالی ، اروپا ، شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار