رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تنها موزه‌ی عرفان ایران در شهرستان اهر واقع شده است كه پاسداری از این میراث معنوی افتخار بزرگی برای آذربایجان شرقی و شهرستان اهر به شمار مي رود.

 

تراب محمدی درگفتگوباخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز : این موزه که یکی از خانقاه های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به شمار می رود، به عنوان موزه ادب و عرفان راه اندازي شده است.

محمدی با بیان اینکه موزه ادب و عرفان در نوع خود در کشور بی نظیر است، گفت: این موزه در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است.

وی تشریح کرد: سالن ها دارای اشیا و لوازم تاریخی و عرفانی مربوط به قرن های 7 تا 15 هجري قمري است و در صحن موزه، سنگ مزارهای متعلق به قرون یازدهم تا پانزدهم قمري به نمایش گذاشته شده است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی با اشاره به اینکه بقعه شیخ شهاب الدین اهری در پارک شیخ شهاب الدین اهر واقع شده است، استقبال مردم از این موزه و آرامگاه شیخ شهاب الدین محمد اهری - عارف بزرگ قرن هفتم هجری- را چشمگیر عنوان کرد.

محمدي وجود بافت قدیمی و مذهبی بقعه، خانقاه، مسجد، ایوان های بلند و مناره‌ها را از جذابیت های بقعه دانست و خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته است.

وي تشريح كرد: تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می رسد ولی قدمت بعضی از قسمتهای آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی)مربوط میشود.

گفتني است، بقعه شیخ شهاب الدین اهری در زمان شاه عباس اول در شهر اهر ساخته شده است اما آثاری از دوره‌های قبل (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد. این مجموعه در محوطه ای به ابعاد 310×280 متر بنا شده و دارای ساختمانی مشتمل بر خانقاه با گنبدی رفیع، مسجد، آرامگاه و غرفه های متعدد است./س

برچسب ها: پاسدار ، موزه ، عرفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.