بارها شاهد این بودیم که کشاورزان و باغداران به دلیل شناخت‌نداشتن از این خزندگان، حتی با مشاهده مارهای غیر‌سمي ‌آن‌ها را مي‌کشند. این در حالی است که مارهای غیر سمي‌برای کشاورزی و باغداری مفید هستند.

.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، موش که از آفت‌هاي مزارع کشاورزی است، طعمه خوبی برای مارهای غیر سمي‌ مي‌باشد‌.

مارها به طور طبیعی با مشاهده انسان فرار را انتخاب مي‌کنند اما اگر هم كسي مار سمي را مشاهد كرد نباید این موجود را بكشد؛ چرا‌که کشتن آن آسيب‌هايي را به محیط زیست جانوری وارد مي‌کند.

اما باوجود اقلیم کوهستانی و گرم و خشک مشهد، برخی مناطق این شهر در سال‌های گذشته و در پی رشد شهرنشینی در کوهپایه‌های جنوب غربی و جنوبی این شهر امتداد یافته که خانه‌های مسکونی ساخته شده در این مناطق با زیست‌گاه‌های مارها تداخل پیدا کرده است.

به گفته قویدل انتهای بولوار سرافرازان که در کنار کوه قرار گرفته است، از زیست گاه‌های کفچه‌مار در مشهد است.

وی با این حال خاطر نشان مي‌سازد که بیشترین مارهای مشهد از نوع مارهای غیر‌سمي ‌هستند‌.

اما آن طور که کارشناس آتش‌نشانی مي‌گوید، بیشترین گونه‌های مارهای غیر سمي‌مشهد از نوع «راورگیر »یا « پلنگی» است.

مار قیطانی هم گونه دیگری از مارهای غیر‌سمي‌ است که در مشهد بسيار یافت مي‌شود.

البته طبق گفته وی، بیشترین آمار مشاهده مار از سوي شهروندان مشهدی که به تماس با 125 انجاميده است، مربوط مي‌شود به مار قیطانی و مار پلنگی.

گاه به دلیل شباهت‌های مارهاي پلنگی و قیطانی با مارهای سمي‌، بسیاری از مردم به اشتباه فکر مي‌کنند که این مارها سمي‌ هستند.این در حالی است که این کارشناس مارها معتقد است شناخت عمومي‌ مردم مشهد از مارها بسیار كم است و به همین دلیل در تمام کلاس‌هایی که برای آتش‌نشانان مشهدی برگزارمي‌کند به این نکته تاکید مي‌ورزد که آتش‌نشانان برای کاهش احتمال خطر هر نوع مار را به چشم مار سمي ‌ببینند/ع.

برچسب ها: تفاوت ، مار ، سمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.