خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم پيتر ايپس و دارن باتلر نوشت: ترکيه ممکن است درحال حاضر قصد عملي کردن تهديد رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور را درمورد حمله به جدايي طلبان کرد در سوريه نداشته باشد اما هر هفته که مي گذرد ، آنکارا بيشتر در جنگ روزافزون در اين کشور همسايه خود فرو مي رود .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، بسياري از تحليلگران سرنگون شدن جت شناسايي ترکيه را توسط پدافند هوايي سوريه در ماه گذشته علت اصلي اين مسئله مي دانند. آنها مي گويند سرنگون شدن اين هواپيما باعث شد تا ترکيه در حمايتي نيمه مخفيانه از ارتش آزاد سوريه که در حال جنگ عليه بشار اسد رئيس جمهور اين کشور است، به عربستان سعودي و قطر ملحق شود.

رويترز نيز روز جمعه از وجود يک مرکز عمليات مخفي در ترکيه به منظور حمايت از شورشيان سوريه و کمک تسليحاتي به آنها خبر داد و اعلام کرد اين مرکز مخفي با مشارکت ترکيه، عربستان سعودي و قطر ايجاد شده است.

از ديدگاه بسياري از قدرت هاي خارجي، حوادث در استان هاي کردنشين سوريه در مقايسه با تلاش اسد براي باقي ماندن در قدرت ، مسئله اي فرعي است و چندان مهم به نظر نمي رسد . اما اظهارات روز پنجشنبه اردوغان نشان داد ترکيه نگران آن است که شورشيان کرد پ ک ک از هرج و مرج در سوريه در جهت منافع خودشان استفاده کنند . 

آنکارا و اکثر قدرت هاي غربي، حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک را يک گروه تروريستي مي دانند. آنها همچنين پ ک ک را عامل يک درگيري طولاني مي دانند که از سال 1948 يعني از زمان سلاح برداشتن اين گروه تاکنون حدود 40 هزار کشته درپي داشته است. 

ترکيه اغلب حملاتي را عليه پايگاه هاي پ ک ک در منطقه خودمختار شمال عراق انجام مي دهد. اردوغان با صراحت اعلام کرده چنين عملياتي در مورد سوريه نيز مورد بحث است. 

اردوغان پيش از عزيمت به لندن براي شرکت در مراسم افتتاحيه المپيک 2012، در کنفرانسي خبري گفت: ما به يک گروه تروريستي اجازه نخواهيم داد در شمال سوريه و ترکيه براي خود پايگاه ايجاد کند . اگر براي مقابله با اين گروه تروريستي اقدامي نياز باشد ، ما اين اقدام را انجام خواهيم داد. 
برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، جنگ ، رویترز ، syria ، turkey
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رزمنده
۲۰:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۲
کشورهای اففانستان و پاکستان و سوریه مظلوم و عراق و مصر هر جا تروریست هست سران آمریکا پشت سر آن هستند حتی به کودکان بی گناه رحم نکرده دولت اوباما ما همان دولت بوش جنایتکار است جنایت های سال 2003 در عراق انجام داده بودند که در سوریه انجام می دهند هر نوع اقدامات آمریکایی علیه سوریه غیر قانون است
Iran (Islamic Republic of)
شاکی ازدولت اردوغان
۲۰:۵۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۲
غربی ها انسان های بی گناه را می کشند ترکیه از تروریست ها حمایت می کنند و کمک های تسلیحاتی نظامی و مالی و غیر در اختیار آنان قرار می دهند
آخرین اخبار