در پهنه گسترده ایران زمین هنوز مناطق بسیاری هست که زیبایی ها و جاذبه های آن برای بسیاری شناخته شده نیست و تنها تعداد محدودی از جلوه های طبیعی آن برخوردار می شوند و روستای کنگ که پیشینه ای از پیش از اسلام دارد، از نظرسا ختمان سازی کم نظیر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مشهد، خراسان رضوی اگرچه یکی از پرجاذبه ترین جلوه های مذهبی و گردشگری را در درون خود دارد، اما به سبب موقعیت جغرافیایی توانسته چهره های گوناگونی از زیبایی های طبیعی را نیز در اقلیم پهناور خود داشته باشد؛ جاذبه های زیبایی که از چشم بسیاری از گردشگران دور مانده است.

سلسله کوه های بینالود منطقه ای ویژه و سرشار از دیدنی های طبیعی را در کوتاه ترین فاصله از مشهد پدید آورده است، با دره های سرسبز وآب وهوایی مطلوب. روستای تاریخی کنگ در دامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوبی این رشته کوه، یکی از مناطق زیبایی است که به دلیل بافت قدیمی دارای ارزش های تاریخی و فرهنگی بسیاری است، این روستا به دلیل نوع استقرار سکونت گاه های آن روی کوهپایه، شبیه به شهر ماسوله است و به سبب وجود بلندی های چشم انداز مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان قرار گرفته است.

رودخانه همیشه پرآب کنگ، درختان سربه فلک کشیده با انواع میوه و آبگیرهای زیبای این منطقه گردشگران بسیاری را به سوی خود می خواند.

روستای کنگ که در ۲۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده یکی از روستاهای زیبا و ییلاقی اطراف شاندیز با آبوهوای معتدل کوهستانی است که به شکل پلکانی در دامنه کوه بینالود استقرار یافته است.
قدمت این روستا به پیش از اسلام باز میگردد و گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباطشاه عباسی از تاریخ کهن آن حکایت دارد.
این روستا یکی از سکونتگاههایی است که با الهام گرفتن از طبیعت و با تسلیم و ستیز با آن طی قرنها وبرای رفع نیاز مردمان ایجاد شده است.
این روستا جزئی از بخش طرقبه و از توابع شهر مشهد است و در جوار رودخانه کنگ ساخته شده است.برای رسیدن به روستای کنگ باید راه آسفالته طرقبه نغندررا پشت سر گذاشت.
 

روستای کوهپایهای کنگ با بافت مسکونی متراکم در دامنه کوه و به شکل پلکانی استقرار یافته و کوچه های آن پیچ درپیچ باریک و پرشیب است که برخی از کوچه ها سنگفرش شده است، سقف خانه ها معمولا مسطح و دیوارها گلی و مصالح به کار رفته در ساخت آنها اغلب از سنگ، خشت و چوب است و به دلیل این که به صورت پلکانی ساخته شده است و به ماسوله خراسان شهرت دارد.
نحوه استقرار خانهها با توجه به اقلیم و جهت باد وتابش خورشید درراستای شمال شرقی جنوب غربی تعیین شده است که بیشترین بهرهگیری از انرژی و صرفهجویی در مصرف آن را در پی خواهد داشت.
در جدید ترین تصمیمات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، ساخت و ساز تنها با حفظ بافت تاریخی و الگو گیری از نماهای سنتی آن امکان پذیر است و در غیر این صورت، هیچ کس حق ساخت و ساز دراین روستای تاریخی را ندارد.
قبرستان تاریخی کنگ، جاذبه ای دیگر در دل تاریخ ایران
قبرستان کنگ دیگر جاذبه تاریخی این روستاست که بر روی تپه مشرف به روستا واقع شده است و دارای سنگ قبرهای با ارزشی است. اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است و بر روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه ای شکل قرار داده شده است. تاریخ قبرها بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوص هر متوفی به شکلهای گوناگون از جمله شانه و صورت بر روی آنها حک شده است.

برچسب ها: روستا ، کنگ ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.