مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ستون‌های مسجد محمد حنفیه در روستای "گوراوان" شهرستان عجبشیر را راوی بلوغ معماری دوره ایلخانی در این منطقه دانست و از آغاز مرمت این مسجد تاریخی 700 ساله خبر داد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از این مسجد تاریخی در تشریح معماری این مسجد گفت: مسجد محمد حنفیه روستای "گوراوان" عجب‌شیر به عنوان یکی از معدود مساجد تغییر نیافته دوره ایلخانی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی منطقه است.

وی با اشاره به انجام عملیات مرمتی در مسجد "گوراوان" اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های از پیش تعیین شده، در فاز نخست، مرمت نمای بیرونی مسجد شامل ساماندهی نماهای جنوبی، شمالی و شرقی مسجد در دست اجرا قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به نقوش زیبا و دیدنی به کار رفته در داخل بنای مسجد خاطرنشان کرد: بعد از اتمام مرمت نمای بیرونی، عملیات مرمت داخل مسجد نیز بلافاصله آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان وجود محراب ساده و شبستان یکپارچه که تفکیک جنسیتی در آن انجام نشده را از دیگر ویژگی‌های این مسجد چوبی تاریخی عنوان کرد و یادآور شد: سقف این مسجد شبستانی در گذشته تخت چوبی بود اما در سال 79 از حالت تخت به شیب‌دار تغییر یافت.

محمدی نمای غربی این بنا را جزو بخش‌های الحاقی آن دانست و با اشاره به ویژگی‌های منحصر بفرد ستون‌های مسجد، اظهار کرد: این مسجد تاریخی دو ستون اصلی و قدیمی داشته که پایه آن آجری و سرستون‌هایش سنگی است و جزو نمونه‌های اولیه ستون‌های مساجد ایلخانی هستند.

وی با اشاره به روند تکامل مساجد دوره ایلخانی گفت: ستون های مسجد حنیفه "گوراوان" در دوره‌های مختلف از حالت سنگی خارج و به پایه ستون‌های آجری و سرستون‌ها و سقف چوبی تغییر کرده و با اضافه شدن نقاشی و حکاکی بر روی سرستون و سقف تکامل یافته‌اند.

محمدی همچنین فضای بکر و دست نخورده این مسجد تاریخی را از دیگر شاخصه‌های اصلی مسجد حنیفه گوراوان عنوان کرد و با بیان اینکه هر چهار جهت مسجد تاریخی گوراوان باز است و حیاط ندارد، افزود: یک میدان این مسجد را احاطه کرده و فضاسازی و رواق‌سازی در آن انجام نشده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با برشمردن تمام ویژگی‌های شاخص این مسجد تاریخی آنرا در ردیف مساجدی عنوان کرد که از محل اعتبارات 30 میلیارد ریالی مرمت مساجد سال 90 بازسازی و احیا می‌شود.

محمدی اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این مسجد را 850 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود فاز نخست پروژه مرمتی مسجد حنیفه گوراوان عجب شیر حداکثر  تا سه ماه آینده به پایان برسد./ج1

برچسب ها: تبریز ، مسجد ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.