خوزستان/

گذرها و دالان های تاریخی بافت قدیم دزفول مرمت شد

مدیر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول از مرمت بناهای تاریخی گذر و دالان های سرپوشیده موسوم به ساباط در بافت قدیم دزفول خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن خوزستان' عبدالحسین پور ركنی ' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران این گذرهای سرپوشیده با مععماری بسیار زیبا كه در دوران گذشته با هدف در امان بودن از تابش گرمای خورشید ورهایی از گرمای تابستان طراحی و اجرا شده اند هر یك قدمتی مربوط به دوره قاجاریه دارند.

وی گفت: با توجه به ارزش تاریخی این بناها در بافت قدیم دزفول كار مرمت و نیز تعویض تاسیسات فرسوده آبرسانی قدیمی بمنظور دفع خطر ورطوبت، برداشت الحاقات اضافی نظیر آسفالت كف گذر و حذف سیمان های بدنه، استحكام بخشی جرزهای باربر و ترمیم كول ها و طاق ها، ساماندهی شبكه برق رسانی از طریق اداره برق و تامین سیستم روشنایی انجام شده است.

وی ، تقویت بین طاق ها ، بندكشی بدنه و سقف ، نماسازی و مرمت هواكش ها و كفپوش گذاری ازنوع آجر20 در20 را از دیگر اقدامات انجام شده برای مرمت این بناهای تاریخی دانست.

پورركنی گفت: هزینه بهسازی این بناها افزون بر 100 میلیون ریال بوده كه ازمحل اعتبارات استانی تامین شده است.

وی خاطر نشان كرد كه بخشی از این بنا درسال 82 توسط سازمان نوسازی و بهسازی با هماهنگی و نظارت سازمان میراث فرهنگی در چند مرحله مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت كه در اثربی توجهی در نگهداری و عوامل طبیعی نظیر رطوبت ، فرسودگی مصالح ، ترك خوردگی و غیره برای ساكنین محله ایجاد خطر می كرد لذا سازمان نوسازی و بهسازی با حمایت شهرداری و نظارت دفتر فنی و مهندسی در سال جاری از خرداد ماه شروع به مرمت ساباط های دزفول كرد.

وی افزود: عملیات مرمت در مدت 45 روز پس از آسیب شناسی و شناخت عوامل تخریب با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام شد.

مدیر سازمان نوسازی بهسازی شهرداری دزفول اظهار داشت: یكی ازاین بناهای تاریخی درمحله پیرنظر از محله های قدیمی بافت قدیم دزفول با داشتن 18 متر طول ، 60/2 مترعرض و ارتفاع پنج متر یكی از زیباترین آثار بجای مانده از دوره قاجاریه بشمار می رود.

مهندس پورركنی افزود: بنای یاد شده مانند بسیاری از ساباط های بافت كهن دزفول دارای تمامی ویژگی های معماری نظیر عمق ، طاق ، هواكش (دریزه) وآرایه های آجری است كه نقش هواكش در بخش انتهایی آن بدلیل ایجاد كوران هوا و تهویه طبیعی جریان هوای سرد و گرم در فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.

گذرها یا ساباط ها بنایی گنبدی شكل بوده و پشت بام آن مورد استفاده واحدهای همجوار نیز قرار گرفته كه در برخی از آنها به صورت اتاقی مشرف به كوچه جلوه گر می شود.

درگذشته برخی از كوچه های بن بست ساباط اجرا می شده كه این گونه فضا را 'دربند' می نامیدند و در مجموع در افزایش امنیت ساكنان كوچه وسایه اندازی برای استراحت وآسایش عابرین بسیار مناسب بوده است. /س
برچسب ها: مرمت ، دالان ، دزفول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.