رئيس سازمان بسيج علمي کشور از آمادگي اين سازمان براي برپايي نمايشگاه‌هاي دائمي اختراعات در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، کنفرانس خبري افتتاحيه نمايشگاه و فروشگاه دائمي مبتکرين و مخترعين بسيج علمي، ظهر امروز(سه‌شنبه) با حضور محمود تولايي رئيس اين سازمان برگزار شد.

تولايي در اين مراسم، طي سخناني ضمن تبريک ميلاد امام حسن مجتبي گفت: همواره کارهاي بزرگ در کشور، زماني به ثمر رسيده که رسانه‌ها وظيفه خود را به درستي انجام داده اند و اقتصاد مقاومتي که امروز بعنوان يکي از اصلي‌ترين محورها مطرح است ملزم به ياري رسانه هاست.

وي با يادآوري تلاش جوانان در عرصه‌هاي مختلف و دوران دفاع مقدس افزود: امروز دشمن با تنگ کردن عرصه ها سعي مي کند تاوان دستيابي ملت ايران به فناوري هاي نوين را از ما بگيرد و فشارهايي که امروز در منطقه شاهدآن هستيم تلاش جمعي استکبار براي اين است که نشان دهد دست‌يابي يک کشور درحال توسعه به صف اول فناوري‌هاي روز دنيا براي آنها گران تمام مي‌شود.

رئيس سازمان بسيج علمي کشور کسب يکي از ده رتبه نخست در در تمام المپيادهاي جهاني را نشانگر داشتن ظرفيت والاي استعدادي کشور دانست و اظهار داشت: ايران با وجود برخورداري از يک درصد جمعيت جهان و بيش از 4 درصد منابع معدني و نفتي جهان بايد به بهترين نحو از استعدادهاي بالقوه خود استفاده کند.

تولايي ضمن يادآوري فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار با مخترعين تأکيد کرد: اگر فرهنگ‌سازي صحيح صورت نگيرد عملياتي تهديدي با عنوان خام فروشي اتفاق مي‌افتد که طي آن با خريداري ايده ها و افکار جوان کشور از سوي ديگر کشورها، فرصت‌هاي کار و اشتغال از دست رفته و قريب به 4 ميليون دانشجوي کشور و جامعه علمي که با توليد علم به رتبه بيستم جهان رسيده‌اند نتوانند مديريت بهينه‌اي در منابع ارزشمند خود داشته باشند.

وي تصريح کرد: بسيج بعنوان شجره طيبه و پرکننده همه خلأ هاي جامعه احساس نياز کرده تا براي رسيدن به مرجعيت علمي همه آحاد جامعه را به پاي کار آورد و وظيفه به ثمر رساندن تمامي استعدادهاي فناورانه را به عهده بگيرد و نقشي ياري کننده براي سازمان هاي فعال در عرصه علمي داشته باشد.

تولايي تأکيد کرد: شکل گرفتن سازمان بسيج علمي به اين دليل بوده تا به عنوان انتقاد مردمي تمام دستگاه‌هاي نظام در عرصه هاي علم و فناوري عزم عمومي را به ميدان آورده و گفتمان علمي را به دغدغه اصلي جامعه تبديل کند.

وي يکي از اقدامات در عرصه اقتصاد مقاومتي را مردمي کردن و تقويت بخش خصوصي دانست و گفت: درصورتي که اقتصاد دانش بنيان در کشور شکل گيرد و بخش خصوصي پيشرو و کارآفرين در حوزه اقتصاد فعاليت کند جمع زيادي از جوانان جوياي کار مشغول به کار خواهند شد.

رئيس سازمان بسيج علمي کشور با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني براينکه "بايد روزي برسد که ما به اختيار خود درب چاه‌هاي نفت را ببنديم"، تصريح کرد: مديريت مصرف و استفاده از امکانات، زمان و منابع مي‌تواند ما را به جايگاه اصلي خود برساند که البته مديريت مصرف، فرهنگ‌سازي آحاد مردم را مي‌طلبد.

تولايي پرهيز از تغيير ناگهاني سياست‌ها و بکارگيري مديران شجاعي که رو به آينده حرکت مي کنند را لازمه اقتصاد مقاومتي خواند و افزود: سازمان بسيج علمي کشور با شعار محوري "سرمايه هاي ايراني را جدي گرفته ايم" به فعاليت مي پردازد.

 وي افزود:سالانه در کشورغريب به هفت تا 20 هزار اختراع به ثبت مي رسد که اين مسئله بدين مفهوم است که ظرفيت خلاق کشور، علاقه‌مند به انجام کارهاي موثر براي رفع نيازمندي هاي کشور هستند.

تولايي ادامه داد: بسيج به عنوان نهادي مردمي توانمندي هاي جوانان را در ويتريني نمايش داده و پلي بين مخترعين و صنعت کشور برقرار مي کند.

وي با بيان اينکه فناوري هاي نوين با گذشت زمان پيچيده‌تر شده و به شاخص توسعه يافتگي در جهان تبديل شدند، افزود: امروز  حدود 97 درصد از داروهاي کشور توليد بومي است اما نزديک به 40 درصد از بودجه پزشکي کل کشور صرف سه درصد باقي مانده نياز دارويي کشور مي شود. اين بدان معني است که ارزش افزوده اين فناوري بسيار بالاست و مي تواند نقطه برتري براي کشور داراي فناوري در جهان باشد.

رئيس سازمان بسيج علمي تأکيد کرد: جريان فناوري صرفا يک تجربه علمي نيست بلکه يک فرايند تبديلي است اما با وجود مقالات و پژوهش ها در ايران اين فرايند به دليل ساختارهاي سازماني محدوديت هاي فراواني را پيش رو دارد که قطعا با رفع اين مشکلات مي توانيم در عرصه هاي مختلفي چون نانوتکنولوژي و... به جايگاه مناسبي دست يابيم.

وي با تأکيد براينکه درآينده اي نزديک بسياري از توسعه يافتگي ها فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات، نانو تکنولوژي، و تکنولوژي هاي هوافضا از ارزش افزوده بسيار بالايي برخوردار خواهند شد، افزود: متأسفانه اين حوزه ها در کشور ما با خلأ حقيقي و حقوقي بزرگي روبرو است.

تولايي اظهار داشت: اين سازمان براي هدايت بسامان و هماهنگ سازي فعاليت هاي علمي در هفت قشر بسيج دانش آموزي، طلاب، اساتيد، مهندسين، پزشکان، دانشجويي و فرهنگيان ايجاد شده است.

رئيس سازمان بسيج علمي کشور ادامه داد: اين جمعيت دانش ورز بايد درحرکتي هماهنگ کشور را بالاترين عرصه هاي علمي در جهان برساند.

وي از جمله فعاليت هاي سازمان بسيج علمي را راه اندازي باشگاه هاي خانواده خلاق در جهت توانمندسازي ارتقاي فرهنگ و سواد پژوهشي براي نونهالان عنوان کرد و اظهار داشت: براي حمايت از ظرفيت هاي آماتور نيز مراکز رشد خلاقيت در سراسر کشور با تجهيز اماکني که در اختيار سازمان بسيج علمي قرار مي گيرند سعي مي کند تا همه کساني را که داراي ظرفيت هاي خلاقيتي هستند در اين فضاها جمع کند.

تولايي با تأکيد بر اينکه در سراسر جهان کسي که ايده خلاقانه خود را به پديده تبديل کرده و آن را در قالب يک شرکت به ثبت برساند مي‌تواند به مراکز رشد و فناوري وارد شود، اظهار داشت: اين مسئله در کشور ما با مشکلات بسياري روبروست اما بسيج علمي سعي دارد تا اين مشکلات را مرتفع کند.

وي خاطرنشان کرد: سازمان بسيج علمي بنا ندارد تکاليف سازمان هايي که عهده دار عرصه فناوري و علمي کشور هستند را بعهده گيرد اما در همکاري با آنان از هرگونه تلاشي دريغ نخواهد کرد.

رئيس سازمان بسيج علمي ادامه داد: در عرصه هاي حرفه اي تر در حوزه دانشجويي با توجه به تعدد موضوعات مورد نياز جامعه، مراکز تحقيقات و توسعه نوآوري دانشجويي شکل گرفته و در عرصه نيمه حرفه اي نيز مراکز حمايت تحقيقات در حوزه هاي کاربردي با حضور اساتيد مهندسين و دانشجويان تکميلي آن رشته مورد حمايت قرار مي گيرند.

تولايي افزود: در سال‌هاي اخير بيش از 5 هزار طرح به سازمان بسيج علمي تحويل داده شده که بالغ بر 1500طرح از آنها در کارگروه هاي تخصصي اين سازمان مورد تأييد قرار گرفته و در حمايت علمي، مالي، حقوقي و معنوي اين سازمان قرار گرفته اند.

وي يادآور شد: با اعتقاد به اينکه بسياري از خلاقيت‌هاي جوانان کشور متناسب با نيازمندي‌هاي جامعه است فراخواني را اعلام کرده‌ايم که غريب به 220 طرح که به مرحله تجاري شدن رسيده بودند در اين فراخوان شرکت کردند و همزمان با ميلاد امام حسن مجتبي(ع) نمايشگاهي از طرح هاي برگزيده به معرض ديد عموم گذاشته خواهد شد.

تولايي تصريح کرد: طي ساليان گذشته به دليل سهولت تأمين نيازمندي‌هاي کشور، بسياري از مراکز صنعتي به محض احساس نياز به سوي واردات مي رفتند اما در بخش‌هاي دفاعي شاهديم که بيشتر فناوري‌هاي نظامي و دفاعي کشور مبتني بر فناوري علمي است.

وي ادامه داد: بيش از 100 مخترع را به صنعت نظامي کشور معرفي کرديم که حدود 70 درصد از طرح هاي آنان مورد تأييد پژوهشکده هاي نظامي کشور قرار گرفته است و در واقع امروز هر کس براي تعالي علمي کشور و تأمين نيازمندي هاي آن تلاش کند سنگربان عرصه جهاد علمي است و مي تواند مورد حمايت بسيج علمي قرار گيرد.

تولايي جمعيت گسترده جوانان و حضور موثر آنان در عرصه علم و فناوري را برگ برنده جمهوري اسلامي ايران خواند و يادآور شد: شکار جوانان مخترع و خلاق کشور و جذب آنان به سايرکشورها که امروز هدف اصلي استکبار جهاني است به دليل دور کردن جونان از دسترس چرخه فناوري کشور و جبران رشد منفي جمعيتي کشورهاي توسعه يافته است.

رئيس سازمان بسيج علمي کشور همراهي رسانه ها در جهت جريان مقاومتي را ضروري خواند و افزود: تبيين اين مسئله که علم و فناوري به ابزار قدرت در جهان تبديل شده موجب تلاش و تشويق بيشتر جوانان در اين عرصه مي شود.

وي تأکيد کرد: با فهرست کردن توانمندي ها و قرار دادن اطلاعات شفاف در اختيار جوانان، مي توانيم گام هاي موثري در جهت کاهش اثرات تحريم برداريم و رسانه ها بايد بعنوان چشمان بيدار جامعه، پيگير اين مسئله باشند.

تولايي در پايان ضمن درخواست از مخترعين و فعالان علمي ايراني در سراسر جهان مبني بر اينکه مينياتوري از آنچه را که در ديگر کشورها اجرا کرده‌اند در ميهن خود نيز ايجاد کنند؛ اظهار داشت: آنان مي‌توانند با زير بال گرفتن جوانان فناور کشور، ايران اسلامي را به قلل پيشرفت نزديک کنند و بسيج علمي نيز آمادگي دارد تا با برپايي نمايشگاه هاي دائمي اختراعات در سراسر کشور همگام با ديگرنهادها در راستاي اعتلاي انقلاب اسلامي بکوشد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار