مطالعات جدید نشان می دهد كلاهك محافظتی كروموزوم ها در افرادی كه مشاغل استرس زا دارند ، كوتاه تر است. این امر با بروز بیماری های مختلف مرتبط است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک 'تلومراز' كه در انتهای كروموزوم ها وجود دارد در واقع نوعی كلاهك حفاظتی برای رشته های طنابی شكل كروموزوم ها هستند و كوتاه شدن این كلاهك با بروز بیماری های پاركینسون، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سرطان مرتبط است.
'كرسی آهولا' از موسسه سلامت شغلی فنلاند ، طول 'تلومراز' ها را اندازه گرفت. وی همچنین بررسی كرد چگونه طول این كلاهك محافظتی با استرس شغلی تغییر می كند.

این تحقیق نشان داد افرادی كه بیشترین استرس شغلی را دارند، تلومراز كوتاه تری دارند.تلومراز ها تضمین كننده ترجمه دقیق پیام ژنتیكی و سلامت سلول ها هستند.
تلومرازها با افزایش سن، اكسیداسیون و تداخل شیمیایی كوتاه می شوند . اغلب زمانی كه تلومراز ها به كوتاه ترین حد خود می رسند سلول در فرایندی موسوم به خودكشی می میرد.برخی سلول ها نمی میرند بلكه به گفته دانشمندان 'پیر' می شوند و خطاهای ژنتیكی می دهند، آسیب زا می شوند.
آهولا و همكارانش سلول های خونی موسوم به 'لوكوسیت' ها را كه برای عملكرد ایمنی ضروری اند بررسی كردند. آنها این بررسی را بر روی دو هزار و 911 فرد 30 تا 64 ساله انجام دادند.
آنها دریافتند تلومرازها در لوكوسیت های كارگرانی كه بیشترین استرس شغلی را تجربه می كردند به طور چشمگیری كوتاه تر از آنهایی كه بود كه شغل كم استرسی داشتند.ظاهرا كسانی كه دستمزد كمی می گیرند بیشتر دچار پیری، موی سفید و چروك پوستی می شوند.
تجربه مداوم اضطراب در محیط كار می تواند موجب پیر شدن زودهنگام شده و فرد را در معرض بیماری های مرتبط با سن قراردهد./س

برچسب ها: شغل ، استرس ، پیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.