در ماه رمضان حال و هواي ديگري دارم احساس سبك شدن روح و جان به انسان دست مي دهد احساسي كه دلت مي‌خواهد در طول سال تجربه كني...

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران كمال تبريزي كارگردان سينما شب گذشته  مهمان برنامه گفتگوي تنهايي بود او در ابتداي اين گفتگو گفت: حركت جوهري همه چيز در حال تولد و مرگ است زندگي در لحظه متولد مي شود و مي ميرد. فيلمسازان دائم در حال تخيل كردن هستند، آن ها تخيلي را خلق مي كنند و به ‌آن شكل مادي مي دهند و بعد آن را به تصوير مي كشند.

*تمامي اتفاقات زندگي يك نشانه است

فكر مي‌كنم هر اتفاقي كوچك و بزرگي كه در زندگي آدم ها رخ مي دهد يك نشانه است زندگي خيلي چيزها را از آدم مي گيرد شما در اين دنيا آمديد كه يك نقشي را ايفا كنيد فكر مي‌كنم اگر بتوانيم در زندگي بازيگري باشيم كه متوجه حرف هاي كارگردان زندگي مان باشيم اين مسير را به درستي طي كرده ايم و تبديل به آدم هايي مي‌شويم كه مي‌توانيم روي ديگران تاثير مثبت بگذاريم.

تبريزي به يكي از خاطرات خود اشاره مي‌كند و مي گويد: گاهي پيش آمده كه وقتي سرصحنه رفتيم شرايطي پيش آمده كه يك صحنه پيش و پا افتاده را نتوانستيم بگيريم اما صحنه ديگري كه نياز به مهارت و تمرين هاي خاص داشته به راحتي گرفته شده است و آن كار ساده يك هفته طول كشيده و اين يعني يك نشانه امروز زمان زندگي بسيار محدود در اختيار آدم ها قرار گرفته كه بياد بهترين استفاده را از آن كنيد.

*كارگردان هنگام ساخت يك فيلم وجودش در فضاي ديگري است

وقتي كارگرداني سرصحنه فيلمبرداري حاضر مي شود ديگر در اين لحظه نيست كارگردان بايد اين جهان را ترك كند و وارد يك جهان ديگر شود اگر اين اتفاق بيفتد و آن احساس بوجود آيد قطعاً زيباترين پلانهاي يك فيلم ماندگار به تصوير كشيده خواهد شد.

وي ادامه داد: گاهي در صحنه هايي از فيلم ارتباطي كه انتظار داريم با مخاطب برقرار نمي شود و اين به خاطر نبودن همان حسي است كه گفتم اگر خودو را در آن حال و هوا نگه داري قطعاً مي‌تواني مخاطبي را با خود به آنجا ببري.

*ما در يك گذر موقت هستيم

وي اظهار داشت: من هميشه به فرزندانم مي‌گويم ما در يك گذر موقت هستيم و در عين اينكه همه چيز اهميت دارد ممكن است گاهي در زندگي آدمها فاجعه رخ بدهد اما قرار نيست ما آدمها دائم در اين دنيا زندگي كنيم. دنيا در اوج غم و شادي است كه در نهايت خواهد گذشت مهم برداشت آدمها از زندگي است.

*زياد خود را بالا نگيريد گرچه انسان اشرف مخلوقات است

كارگردان فيلم سينمايي مارمولك اظهار داشت: يك  دوره اي قرار بود با دوستان خاطره بنويسم و براي يكديگر بخوانيم و بعد تصميم داشتم كه آن را به كتاب تبديل كنيم خيلي با جديت اين كار را انجام مي داديم و هر هفته يكي خاطره اش را مي خواند و بعد ديگران در خصوص آن نظر مي دادند يك روز نوبت به من شد و  من چيزي نوشتم كه از ابتدا تا انتهايش مضحك بود.

*فيلم سينمايي پاداش هنوز امكان نمايش ندارد

اين كارگردان در ادامه تصريح كرد: وقتي من خاطره ام را خواندم از اول تا ‌آخر آن همه خنديدند و بعد همه گفتند اين چيست كه تو نوشته اي، من اين را نوشتم براي اينكه ديگران خود را دست بالا نگيرند در جايي كه انسان مي تواند اشرق مخلوقات باشد مي تواند كوچكترين خلق خدا هم باشد هر چه انسان خود را كوچكتر در نظر بگيرد آن زمان شخص بزرگي است.

وي افزود : فيلم سينمايي پاداش كه هنوز امكان نمايش ندارد نيز به همين موضوع مي‌پردازد در اين فيلم مراسم حج به تصوير كشيده شده است يعني جايي كه بزرگترين افراد در كنار ساير آدم ها با يك دست لباس، متحدالشكل در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند و اين يعني كوچك شدن انسانها در كنار عظمت پروردگارشان، گرفتاري بشر امروز  سخت گرفتن زندگي است.

*زندگي در عين سختي بسيار ساده است

گرفتاري بشر امروز سخت گرفتن زندگي است كه اتفاقا زندگي خيلي ساده است.

*ماه رمضان حال و هواي بهتري دارم

تبريزي به ماه مبارك رمضان اشاره كرد و اظهار داشت: در ماه رمضان حال و هواي ديگري دارم احساس سبك شدن روح و جان به انسان دست مي دهد احساسي كه دلت مي‌خواهد در طول سال تجربه كني ولي شرايط كار و اطرافيان نمي‌گذارند حالي كه ماه رمضان دارد به هيچ وجه قابل توصيف نيست بخصوص زماني كه مشغول به كار هم هستي.

*هيچ كدام از كارهايم ارزش هديه به خداوند را ندارد

اين كارگردان در پاسخ به اينكه اگر بخواهي يكي از آثاري كه خلق كرده اي به خداوند پيشكش كني كدام را انتخاب ميكني گفت: هنوز چنين اتفاقي نيفتاده اما اين موضوع در ذهنم است اميدوارم شرايط آن پيش بيايد و آن را پيش كش خداوند كنم./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.