رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هم‌انديشي با تعدادي از استادان دانشگاهي و خبرنگاران و اصحاب رسانه‌اي چين ديدار كرد و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هم‌انديشي با تعدادي از استادان دانشگاهي و خبرنگاران و اصحاب رسانه‌اي چين ديدار كرد و به سوالات آنها پاسخ داد.

مهمان‌پرست در اين نشست با اشاره به موج بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا و تحولات ايجاد شده در آن گفت: مردم دنبال كسب استقلال خود هستند و مي‌خواهند وابستگي خود را به آمريكا قطع كنند و ديكتاتورهاي منطقه را كنار زنند.

وي افزود: اتفاقاتي كه در تونس، مصر، ليبي، بحرين و كشورهاي ديگر افتاد، آنها را به شدت نگران كرد و آمريكا براي مقابله با آن دو سياست را در پيش گرفت.

مهمان‌پرست ادامه داد: يكي كند كردن حركت مردم براي كسب استقلال خود و ديگري تاخير در ايجاد نهادهاي مردمي بود، كه با اين حال اين كار براي آنها كافي نبود و نگراني‌شان را كاهش نمي‌داد.

وي افزود: آنها احساس مي‌كردند اگر كشورهاي منطقه به استقلال برسند، امنيت رژيم صهيونيستي به خطر خواهد افتاد. بنابراين تلاش كردند مقاومت عليه تجاوزات و جنايات رژيم صهيونيستي را ضعيف كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: به خصوص بعد از اينكه مصر تغيير وضعيت داد و حسني‌مبارك متحد بزرگشان بركنار شد، آنها به اين نتيجه رسيدند اگر سوريه دچار ناامني و بي‌ثباتي شود، خطر مقاومت عليه رژيم صهيونيستي تضعيف مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه گفت: بنابراين آنها تضعيف سوريه را در اولويت‌هاي خود قرار دادند و با سوءاستفاده از خواسته‌هاي بخشي از مردم سوري، سعي كردند يك جنگ داخلي را در اين كشور راه بيندازند.

وي افزود: آنها با ارسال سلاح به داخل سوريه و گروه‌هايي غير اتباع سوري و تجهيز آنها فتنه بزرگي را در اين كشور به بهانه خواسته‌هاي مردمي به وجود آوردند چراكه آمريكايي‌ها اصولا حركت مردم و كسب استقلال آنها را با سياست‌هاي خود سازگار نمي‌ديدند.

مهمان‌پرست در ادامه گفت: آنها در سوريه ادعا مي‌كنند براي خواست مردم مداخله مي‌كنند، اما نسبت به مردم بحرين هيچ اقدام جدي‌اي انجام نمي‌دهند. در رابطه با مردم يمن نيز سعي مي‌كنند حركت مردم را كند كنند تا به خواسته‌هايشان نرسند.

مهمان‌پرست افزود: در داخل عربستان صداهايي شنيده مي‌شود كه برخي مردم خواسته‌هايي دارند اما از طرف آمريكا هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه گفت: نكته دوم اينكه آمريكايي‌ها در برخي از مواقع زماني براي رسيدن به خواسته‌هايشان از عمليات نظامي استفاده مي‌كنند ولي براي اين كار بايد شرايطي فراهم باشد. آنها و متحدانشان وقتي وارد عمل مي‌شوند كه بتوانند بيشترين سود را ببرند و كمترين هزينه را بدهند. براي اين كار آنها خودشان مستقيما وارد درگيري نمي‌شوند كه تلفات‌شان افزايش يابد.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها سعي مي‌كنند اول شرايطي به وجود آيد تا مردم اين كشورها به طور مسلحانه با حكومت خود درگير شوند سپس با اعلام منطقه پرواز ممنوع با هواپيماهاي خود آنها را بمباران مي‌كنند. در چنين شرايطي تلفات اصلي را مردم مي‌دهند اما آمريكا و متحدانش بدون صرف هزينه زيادي در شرايط و وضعيت سياسي اين كشورها حاكم مي‌شوند. اين روند در افغانستان، عراق و ليبي نيز دنبال و اجرا شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: آنها در سوريه هم به دنبال همين فرمول هستند. وقتي مي‌توانند وارد عمليات نظامي شوند كه گروهي را مسلح و درگير كنند و بعد بمباران هوايي خود را آغاز كنند. بنابراين ايجاد درگيري نظامي و جنگ داخلي در سوريه يك سياست راهبردي است كه به كمك رژيم صهيونيستي و متحدانشان آن را اجرا مي‌كنند ولي تاكنون موفق به اجراي آن به شكل واقعي نشده‌اند.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها مايل بودند خود مردم سوريه وارد درگيري مسلحانه شوند اما چنين نشد. بنابراين از نيروهاي كشورهاي ديگر براي ايجاد درگيري استفاده مي‌كنند.

مهمان‌پرست افزود: در واقع دولت و مردم سوريه از تماميت ارضي و ملي خود دفاع مي‌كنند. بنابراين وضعيت موجود در سوريه، يك جنگ تمام عيار عليه اين كشور است. البته كشورهايي كه در منطقه اين سياست را دنبال مي‌كنند، توجه ندارند كه اين آتش ممكن است دامن خودشان را نيز بگيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: بهترين راه‌حل براي سوريه جلوگيري از درگيري نظامي است و همچنين مداخله كشورهاي خارجي و ارسال سلاح توسط آنها. در يك فضاي مسالمت آميز بايد خواسته‌هاي مردم مطرح شود و دولت سوريه قدم‌هاي اساسي را براي اصلاحات در كشور بردارد و در اين روند نهايتا مردم تصميم‌گير اصلي خواهند بود كه در انتخابات بعد چه كسي در راس حكومت باشد.

مهمان‌پرست در ادامه گفت: ما به همين دليل از طرح آقاي كوفي‌عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه حمايت مي‌كنيم. خيلي از كشورها موافق موفقيت طرح آقاي عنان نيستند و هروقت اين طرح مي‌خواهد موفق شود، آنها عوامل خود را در سوريه تجهيز مي‌كنند و به ناامني‌ها دامن مي‌زنند.

گفتني است مهمان‌پرست در بخش ديگري از اين نشست، درباره تحريم‌هاي ضد ايراني گفت: علت اعمال اين تحريم‌ها توسط آمريكا و اروپا، بهانه‌اي بيش نيست چراكه فعاليت هسته‌‌يي ايران نهايتا يك دهه است كه مطرح شده اما آمريكايي‌ها 32 سال است كه ايران را تحريم كرده‌اند.

وي افزود: در آن زمان ايران اصلا فعاليت هسته‌‌يي نداشت. اكنون نيز اگر برسر موضوع هسته‌‌يي به توافق برسيم، موضوع ديگري را بهانه و تحريم ها را دنبال مي‌كنند. اگر مشكلي در زمينه هسته‌‌يي نداشته باشيم، بحث حقوق بشر را مطرح مي‌كنند و اگر آن حل شود، موضوع دموكراسي را ادامه خواهند داد.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گفت: ان‌پي‌تي سه هدف اصلي داشته است. يكي خلع سلاح جهاني. همه كشورهاي دارنده سلاح هسته‌‌يي بايد سلاح‌هاي خود را از بين ببرند. در اين زمينه بزرگترين متهم اصلي آمريكاست كه به تنهايي بيش از نيمي از سلاح‌هاي هسته‌ يي جهان را داراست. آمريكا تنها كشوري است كه از سلاح هسته‌‌يي استفاده كرده و اكنون ادعا مي‌كند اگر لازم باشد، از آن استفاده مي‌كند.

وي ادامه داد: آمريكا بودجه‌اي كه براي پيشرفت و تجهيز تسليحات هسته‌‌يي خود به كار مي‌برد را افزايش داده است. هدف دوم ان‌پي‌تي عدم اشاعه تسليحات هسته‌‌يي است. در اين زمينه هم متخلف اصلي آمريكا و متحدانش است.

مهمان‌پرست گفت: آنها به رژيم صهيونيستي سلاح هسته‌‌يي داده‌اند. و اين يك تخلف عمده در زمينه ان‌پي‌تي است. سوم اينكه اگر كشوري متعهد شود فعاليت هسته‌‌يي غيرنظامي داشته باشد، حق استفاده از آن را براي اهداف صلح‌آميز دارد.

وي تاكيد كرد: ما براي هدف اول آمادگي داريم. يك جريان بين‌المللي به وجود آيد و پيش‌قدم خواهيم بود تا همه تسليحات هسته‌‌يي از بين برود. بالاترين مقام مذهبي كشور ما، رهبر انقلاب اسلامي، استفاده از سلاح هسته‌‌يي را ممنوع اعلام كرده‌اند. ما با اشاعه سلاح هسته‌‌يي هم مخالفيم و حاضريم براي جلوگيري از آن تمام تلاش خود را بكنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گفت: در هدف سوم ما مي‌خواهيم از حقوقمان استفاده كنيم. آمريكا و متحدان غربي‌شان دروغ مي‌گويند كه مدعي نگراني فعاليت صلح‌آميز هستند. در هيچ گزارش آژانس، به وجود فعاليت نظامي در برنامه انرژي هسته‌‌يي ايران اشاره‌اي نشده است. آنها مي‌دانند كه ما فعاليت نظامي در زمينه هسته‌‌يي نداريم. وقتي اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا مانع مي‌شويد، مي‌گويند نگران هستيم در آينده به سمت فعاليت نظامي حركت كنيد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه شاهديم برخي كشورها سلاح هسته‌‌يي دارند و عضو آژانس نيستند و آمريكايي‌ها هم با آنها كاري ندارند. رژيم صهيونيستي نه تنها عضو آژانس نيست، بلكه اجازه بازرسي از تجهيزات هسته‌‌يي خود را هم نمي‌دهد.

مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: تحريم‌ها بهانه است ما از اينكه تحريم شويم، خوشحال نيستيم ولي وقتي ملت ما را در برابر يك انتخاب قرار مي‌دهند كه يا استقلال خود را حفظ كنند يا تحريم را و ملت ايران استقلال خود را انتخاب مي‌كند. ضمن اينكه طي 30 سال گذشته ياد گرفته‌ايم هرجا ما را تحريم كردند، سرعت رشدمان را افزايش داده‌ايم.

مهمان‌پرست افزود: آمريكايي‌ها با سياست تحريم خود عليه ملت ما، باعث شدند سرعت پيشرفت ملت ايران افزايش يابد. بالاترين كار در تحريم اقتصادي كشوري مانند ايران، تحريم نفت بود. حال اگر نفت را تحريم كردند، ملت ما كار خود را ادامه داد و آنها ديگر كاري نمي‌توانند بكنند. ما بعد از اين تلاش خواهيم كرد تا وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي را كاهش دهيم.
انتهاي پيام/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار