رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در سطح استان 700 هزار هکتار اراضی قابل کشت و ده‌ها هکتار اراضی مستعد نهال‌کاری و توسعه باغات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل  اسماعیل چمنی امروز در جلسه تخصصی فعالان بخش کشاورزی اردبیل افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در از بین بردن توان و قدرت خاک مصرف زیاد کودهای شیمیایی است که جا دارد در این زمینه برای آگاهی کشاورزان و باغداران برنامه‌های آگاهی‌سازی و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها انجام شود.

چمنی با اشاره به تنوع خوب آب و هوایی و اقلیمی استان اردبیل گفت: در شمال این استان و در منطقه مغان شرایط جوی گرم و مرطوب و در مرکز استان به سمت جنوب شرایط آب و هوایی سرد و گاه معتدل را شاهد هستیم که این تنوع خود به تنوع کشت و عمل‌آوری محصولات متنوع کشاورزی کمک کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: بخشی از تولیدات باغی ما به شکل سنتی بوده و عمدتاً در مناطق سردسیر محصولات باغی دانه‌دار و هسته‌دار نظیر سیب، گلابی و به و در مشگین‌شهر نیز محصول هلول و شلیل و در برخی از مناطق نیز گیلاس و آلبالو را شاهد هستیم.

وی گفت: به دلیل سرمای دیر رس بهاره و معضل سرما زدگی باغات، کشت چنین محصولاتی توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان از محصولات باغی دانه‌دار و هسته‌دار استفاده کرد./س 

برچسب ها: اردبیل ، اراضی ، قابل ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.