سرپرست گروه باستان شناسی لایه نگاری تپه تاریخی سرسختی شازند در استان مركزی از كشف پیكره های شش هزار ساله گلی به شكل حیوان و انسان در این منطقه خبر داد.

غفور كاكا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: در این لایه نگاری، 33 پیكره گلی مربوط به دوران مس ، مفرغ و آهن كشف شده كه 30 پیكره آن به شكل حیوان و سه پیكره انسان است.

وی اظهار كرد: بیشترین پیكره های گلی حیوانی كشف شده در این كاوش ها مربوط به بز و گوسفند است كه دست و پا و سر آن ها شكسته شده و بیانگر آن است كه پیشینیان این منطقه با این كار موفقیت در شكار را آرزو می كرده اند.

سرپرست گروه باستان شناسی لایه نگاری تپه تاریخی سرسختی شازند در استان مركزی بیان كرد: در بین پیكره های گلی حیوانی كشف شده اشكالی به شكل خرس به دست آمده كه نشان می دهد در شش هزار سال پیش در تنوع زیستی منطقه سرسختی شازند 'گونه خرس' از حیوانات غالب بوده است.

كاكا، اظهار كرد: پیكره انسانی به شكل مرد با دست های گشاده و دو پیكره به شكل زن یافت شده كه نشانگر الهه مادر است.

وی خاطرنشان كرد: ظرافت در ساخت از ویژگی های بارز پیكره های كشف شده در تپه سرسختی شازند است كه نشانگر مراحل تكامل پیكره های دست ساخت و به كارگیری شیوه های پخت است.

سرپرست گروه باستان شناسی لایه نگاری تپه تاریخی سرسختی در استان مركزی افزود: این پیكره ها، با نمونه های مشابه از پیكره های گلی تپه سیلك كاشان، تپه گیان نهاوند ، گنج دره كرمانشاه و تپه گوران لرستان مشابهت دارند.

كاكا یادآور شد: پیكره های گلی حیوانی و انسانی كشف شده سرسختی به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل شده تا از طریق موزه ها به معرض دید عموم گذاشته شود.

وی، خواستار همراهی مسوولان استانی و مركز باستان شناسی كشور برای ایجاد سایت موزه در محل كاوش های سرسختی برای نمایش یافته های بكر باستانی لایه نگاری تپه مذكور شد./س

برچسب ها: پیکره ، گلی ، کشف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.