يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت:‌ اگر دولت سوريه از بحران خود عبور و ساقط نشود بايد تا حدود زيادي به اهداف بيداري اسلامي اميدوار بود ولي در مقابل اگر اين دولت با شكست مواجه شود بايد نگران اين باشيم كه غرب بيداري اسلامي را به انحراف خواهد كشاند و تنها كسي كه پيروز خواهد شد آمريكا و رژيم غاصب صهيونيستي خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رضا اميري مقدم،‌ كارشناس مسائل خاورميانه با حضور خود و زهير غنو، نماينده مجلس سوريه به عنوان ميهمان تلفني در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته به بررسي روند تحولات در سوريه و به بحث و گفتگو در اين مورد پرداختند.

اميري مقدم در پاسخ به اين سوال كه دليل استعفاي نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه را چه مي‌دانيد؟ اظهار داشت:‌ كاملا مشخص بود كه كوفي عنان از همان ابتداي امر كه اين ماموريت را گرفت با شكست مواجه شد، لذا ماموريت عنان ايجاد آتش بس در سوريه بود؛ در حالي كه تنها دولت سوريه حامي كوفي عنان بود و دو عنصر ديگر يعني گروه هاي تروريستي و كشورهاي مخالف دولت سوريه دائما به دنبال كارشكني بودند.

وي ادامه داد: بنابراين از بين دولت سوريه و گروه‌هاي تروريستي كه با دولت سوريه مي‌جنگيدند و كشورهايي كه به مخالفان و تروريست‌هاي سوريه كمك مي‌كردند، چه از لحاظ تسليحاتي، تبليغاتي و حتي سياسي تنها يك گروه حاضر بود با بشار اسد و دولت سوريه همكاري كند، كه آن هم خود دولت بود.

اميري مقدم با اشاره به سفري كه نماينده ويژه سازمان ملل به ايران داشت، گفت:‌ طي دو سفري كه كوفي عنان به جمهوري اسلامي ايران داشت اذعان كرده بود كه مسئله سوريه و بحران حاكم بر سوريه زماني پايان خواهد يافت كه تمامي گروه ها، با طرح 6 ماده اي آتش بس با اين دولت همكاري و همياري داشته باشند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه بيان كرد: تمامي فشارهاي غرب و آمريكا براي اين بود كه بالاخره كوفي عنان مجبور به استعفا دادن شود تا از اين طريق زمينه را براي پياده كردن اهداف شوم و مزبوحانه خودشان آماده سازند.

نماينده مجلس سوريه در پاسخ به اين سوال كه  چرا عنان زماني استعفا داد كه دمشق رو به آرامش بود و حلب نيز توانسته بود نيروهاي نظامي را به كنترل خود درآورد؟ عنوان كرد:‌ كوفي عنان استعفاي خود را به اين دليل ارائه کرد كه غرب خواهان از بين بردن ماموريت وي بود و آمريكا و رژيم صهيونيستي با كمك‌هاي تسليحاتي به گروه‌هاي تروريستي و مخالفان دولت سوريه زمينه را فراهم كردند تا ماموريت كوفي عنان به سرانجام نرسد.

كارشناس مسائل خاورميانه تصريح كرد: ما شاهد هستيم كه در بدو انتخاب كوفي عنان، قطري ها اعلام كرده بودند كه موفقيت ماموريت نماينده ويژه سازمان ملل تنها سه درصد است و حتي ترك‌ها و سعودي ها نيز به دنبال اين بودند كه زمينه را براي شكست كوفي عنان آماده كنند.

اميري مقدم با اشاره به هدف مشترك مخالفان سوريه يعني براندازي دولت سوريه افزود: كاملا واضح است كه قطر، تركيه و سعودي ها تصميم گرفته بودند تا نظام سوريه را ساقط كنند چرا كه هرگونه تصميمي كه بخواهد از طريق مسالمت‌آميز و سياسي به نتيجه برسد مخالف آن برنامه خواهد بود.

وي ادامه داد:‌ غرب با اظهاراتي چون شكست سوريه، قصد داشت تا ادعاهاي خود را داخل پرونده كشورهايي مثل چين و روسيه كه قطعنامه سوريه را بارها وتو كرده بودند وارد كند تا در نتيجه به قطعنامه مورد نظر غرب و عربستان راي مثبت دهد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به كمك‌هاي تسليحاتي غرب به مخالفان سوريه خاطرنشان كرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي از همان ابتدا مي‌دانستند كه ماموريت كوفي عنان با شكست مواجه خواهد شد؛‌ به همين دليل با كمك‌هاي تسليحاتي و سياسي خود زمينه را براي به نتيجه نرساندن ماموريت ويژه سازمان ملل در سوريه فراهم كردند.

اميري مقدم در ادامه بيان كرد:‌شبكه CNN اعلام كرد كه اوباما به CIA دستور داده به صورت مخفيانه به مخالفان سوريه كمك اطلاعاتي کند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه آمريكا‌يي‌ها از لحاظ اجرايي و عملي قصد دارند خطاهايي را كه از حمله به عراق و افغانستان مرتكب شدند ديگر در سوريه، ليبي و حلب تكرار نكنند، افزود:‌ به اين معنا كه زماني كه آمريكا به عراق و افغانستان حمله كرد شاهديم كه در منطقه هيچ حامي نداشتيم در حالي كه امروز عربستان، قطر و تركيه به نيابت از آمريكا و رژيم صهيونيستي اقداماتي را انجام مي ‌دهند پس ديگر دليلي براي شكست غرب وجود ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه آمريكا قصد دارد قدرت خود را در خاورميانه تثبيت كند، ادامه داد:‌ تركيه، قطر و عربستان مايل هستند دولت سوريه به سرعت ساقط شود، در حالي كه آمريكا با كمك‌رساني‌هاي خود به مخالفين سوريه قصد ندارد كه دولت سوريه به زودي ساقط شود در نتيجه با آرامش برنامه‌هاي خود را پياده مي‌كند.

زهير غنو خاطرنشان كرد:‌ در مقابل جبهه سوريه طيفي از گروه ها را مانند سلفي، القاعده، آمريكا و تركيه داريم كه در ظاهر با يكديگر متفاوت و حتي منافع مختلفي دارند ولي در برابر سوريه با يكديگر متحد هستند و اين گروه‌ها از گذشته با هم در يك راستا حركت مي‌كردند.

نماينده مجلس سوريه عنوان كرد:‌ اين گروه‌ها همگي در ظاهر خود را دوستدار سوريه مي‌نامند در حالي كه در واقعيت شورشيان دولت سوريه هستند لذا بايد بدانند كه مخالفان اين دولت بسيار اندك و در مقابل دوستان دولت سوريه بسيار فراوان هستند.

اميري‌مقدم با اشاره به اهداف مشترك غرب در برابر دولت سوريه تصريح كرد: تمامي مخالفان سوريه داراي يك هدف مشترك هستند و آن هم تضعيف اين دولت است و قصد دارند جلوي رشد و استمرار مقاومتي كه در 33 سال گذشته بنا نهاده شده را بگيرند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه تصريح كرد:‌ غربي‌ها قصد دارند همانند گذشته به رهبري آمريكا در سوريه حاكم شوند و با شكست دادن اين دولت زمينه را براي پياده كردن اهداف شوم و مزبوحانه غرب فراهم سازند.

اميري مقدم در ادامه خاطرنشان كرد:‌ شاهد هستيم كه طي 18 ماهي كه از بحران سوريه مي‌گذرد، مردم دمشق يا حلب با مخالفين دولت سوريه و گروه‌هاي تروريستي هيچگونه همكاري نداشتند.

نماينده مجلس سوريه با اشاره به درگيري شديد مخالفين سوريه و گروه هاي تروريستي با يكديگر گفت:‌ گروه‌هاي مخالفين سوريه به شدت با يكديگر درگيري و مناقشه دارند و در حال حاضر نيز هيچ نقطه مشتركي كه براساس آن بتوانند دولت سوريه را ساقط كنند ندارند، در نتيجه براثر اين مناقشات با يكديگر پس از سقوط دولت سوريه هم توانايي اداره اين دولت را نخواهند داشت.

زهير غنو در ادامه افزود: بعيد به نظر مي‌رسد كه مخالفان دولت سوريه بتوانند با يكديگر همكاري كنند، لذا سال‌هاي متمادي طول مي‌كشد تا موفق شوند به يك نقطه نظر مشترك دست يابند.

اميري مقدم در پاسخ به اين سوال كه آرايش سياسي خاورميانه پس از خروج سوريه از بحران فعلي به چه صورت خواهد بود، خاطرنشان كرد: اگر دولت سوريه از بحران خود عبور و ساقط نشود بايد تا حدود زيادي به اهداف بيداري اسلامي اميدوار بود ولي در مقابل اگر اين دولت با شكست مواجه شود بايد نگران اين باشيم كه غرب بيداري اسلامي را به انحراف خواهد كشاند و تنها كسي كه پيروز خواهد شد آمريكا و رژيم غاصب صهيونيستي خواهد بود.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در پايان افزود: حتي اگر آمريكا و غرب هم باعث شكست سوريه شوند بايد بدانند كه در اداره اين دولت نمي‌توانند موفق شوند.
انتهاي پيام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۳:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
سلام این کارشناس برای اینکه نشانه بده چیزی از سیاست سر در میاره همه اش ضد سوریه وبه نفع امریکا و اسرائیل حرف زد.مگه نه؟
آخرین اخبار