رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی نسبت به شیوع بیماری یرسینیوزیس در مزارع پرورش ماهیان سردآبی استان خراسان‌رضوی هشدار داد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، محسن نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به دریافت گزارشاتی مبنی بر بروز تلفات در بعضی از مراکز پرورش ماهیان سردابی استان، کار نمونه‌برداری از سوی تیم کارشناسی دامپزشکی استان خراسان‌رضوی صورت گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس و با بررسی‌های صورت گرفته علائم درمانگاهی  و کالبدگشائی بروز بیماری یرسینیوزیس تایید شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی، گفت: با توجه به روند رو به افزایش تلفات اقدامات لازم درمانی و قرنطینه‌ای در تمام مراکز پرورش ماهیان سردآبی استان خراسان‌رضوی اجرایی شد.

نژاد در ارتباط با قطعی شدن بیماری، گفت: نمونه‌های برداشت شده به منظور انجام آزمایشات تکمیلی به مرکز استان ارسال شد و در این ارتباط با انجام کشت از بافت کلیه و کبد، بروز بیماری عنوان شده قطعی شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی در ارتباط با علائم بیماری، اظهار کرد: علائم درمانگاهی و کالبدگشائی بیماری شامل خونریزی روی سطح بدن همراه با قرمز شدن قاعده باله‌ها، بیرون زدگی یک طرفی یا دو طرفی چشم‌ها، تخریش و جراحت فک پایین، سستی و بی حالی، پر بودن روده‌ها با مایع زرد رنگ و خونریزی بخش خلفی روده‌ها از جمله علائم بروز این بیماری در ماهیان سرد آبی است.

نژاد خاطرنشان کرد: بیماری یادشده باکتریال بوده و در این ارتباط تهدیدی دائمی برای کارگاه‌های پرورش ماهی محسوب می‌شود.

وی در بیان علل بروز این بیماری گفت: اغلب همه گیری‌ها به‌ دنبال توزین و نقل و انتقال ماهیان به ظاهر سالم اتفاق می‌افتدهمچنین درجه حرارت بالای آب می‌تواند به عنوان فاکتور مستعد کننده عمل کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: تاکنون در 3 مرکز پرورش ماهی در استان خراسان‌رضوی این بیماری شناسایی شده است.

نژاد در پایان به آمار تولید ماهی در استان خراسان‌ رضوی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود، در استان خراسان‌رضوی 200 مرکز پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت تولید سالانه 2850 تن ماهی در حال فعالیت هستند./ج1

برچسب ها: مشهد ، دمپزشکی ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.