دانشمندان ادعا مي کنند مدرکي علمي بر اين نظريه که زنان بيش از مردان عمر مي کنند يافته اند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دانشمندان توانسته اند با رديابي و بررسي توالي ژنوم مگس، راز طول عمر بيشتر زنان را دريابند.
 اين دانشمندان معتقدند که توالي ژنوم اين حشره به گونه اي است که مي توان با بررسي آن به خصوصيات ساير گونه ها نيز دست يافت.
در اين مورد تمرکز محققان بر ميتوکندري که در واقع منبع قدرت سلول ها محسوب مي شود بود. ميتوکنري ها هميشه از مادر به فرزند منتقل شده و هرگز از پدر به ارث برده نمي شود بنابراين هيچ راهي وجود ندارد که بتوان از طريق آن جهش هاي ژني مردان پرداخت.
در اين تحقيق محققان ميتوکندري هاي 13 گروه مختلف از مگس هاي نر و ماده مورد بررسي قرار گرفت.ميتوکندري ها که در سلول هاي تمامي موجودات وجود دارند مسئول تبديل غذا به انرژي هستند.
 نتايج اين تحقيق جهش هاي مختلف در ميتوکندري ها که بر ميزان عمر مگس هاي نر و سرعت پير شدن آنها مؤثرند را مشخص کرد؛ اما اين جهش ها اثرات مشابهي در افزايش سن مگس هاي ماده نداشتند؛ آنچه مشخص است بر اساس اطلاعات دي ان اي ماده ها در هر گونه اي تمايل بيشتري به زنده ماندن دارند.در واقع جهش هاي ژني در ميتوکندري ها منجر به افزايش سرعت پير شدن، بيشتر بر نرها تأثير مي گذارد.
 گفتني است؛ بر اساس آمار موجود زنان به طور متوسط 5 تا 6 سال بيشتر ا زمردان عمر کرده و هم اکنون به ازاي هر 4 مرد 85 ساله 6 زن و به ازاي هر مرد 100 ساله 2 زن در همين سن زندگي مي کنند./ ع ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار