کرمانشاه/

شناسایی عبارت هایی رسوب گرفته از کتیبه بیستون/جزئیات این عبارات تا دو ماهه دیگر اعلام می شود

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: عبارت‌هایی از كتیبه بیستون توسط پروفسور 'هنكل من' از مرکز باستان‌شناسی آلمان خوانده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین راعی'گفت: از حدود چهار ماه پیش كار مستندسازی با اسكن نوری در مجموعه جهانی بیستون توسط تیم مشترك ایرانی- آلمانی به سرپرستی پروفسور هنكل من آغاز شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون میگوید :در این طرح بازخوانی كتیبه داریوش بزرگ به پایان رسید و اسكن نوری بر روی بخش‌هایی كه رسوب گرفته بود و با چشم غیرمسلح قابل دیدن و خواندن نبودند با دقت یك دهم میلیمتر انجام شد.

حدود دو ماه پیش، با وارد كردن این اسكن نوری‌ها به نرم‌افزار و خواناسازی عبارات، پروفسور هنكل من یكی از برجسته‌ترین باستان‌شناسان جهان در زمینه كتیبه‌خوانی و خطوط باستان، موفق به خواندن چند عبارت از این كتیبه شد كه نتایج و جزییات آن تا دو ماه آینده اعلام می‌شود.

راعی افزود: سه مرحله از خواناسازی این كتیبه انجام شده كه با تمدید و ادامه تفاهم‌نامه با سازمان باستان‌شناسی آلمان، یك مرحله باقیمانده اسكن نوری نیز انجام خواهد شد و نقشه‌های كتیبه را تهیه خواهیم كرد.

معاون پایگاه جهانی بیستون نیز در این باره گفت: یكی از اهداف مهم این اسكن‌نوری علاوه بر خواناسازی، آسیب‌شناسی كتیبه برای نحوه برخورد با آن در آینده است كه این اقدام پیش نیاز مهمی برای كارهای مرمتی است كه در آینده انجام می‌شود.

كتیبه داریوش هخامنشی با خط میخی و به سه زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی است که به عنوان هشتمین اثر تاریخی كشورمان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است./س





برچسب ها: کتیبه ، بیستون ، رسوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.