پاسخ‌ مقام معظم رهبري درخصوص حقوق مؤلفان و پديدآورندگان از سوي بهمن درّي معاون امور فرهنگي وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بهمن درّي ضمن تأكيد بر رعايت حقوق كامل مؤلفان و پديدآورندگان گفت: ناشران كشور بايد با توجه به آموزه‌هاي ديني و قوانين و ضوابط موجود نسبت به رعايت حقوق كامل مؤلفان و پديدآورندگان اقدام كنند.

معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به دغدغه برخي از تشكلهاي صنفي نشر درباره عدم رعايت حقوق متقابل مؤلفان و ناشران و نيز مشكل انتشار غيرقانوني برخي از كتابها و كپي‌برداري از كتابهاي ناشران و نويسندگان و همچنين عدم پرداخت حقوق صاحبان اثر از سوي  برخي از ناشران و تأمين هزينه‌هاي توليد كتاب توسط پديدآورندگان بجاي ناشران، با اشاره به مقررات و آيين‌نامه‌هاي موجود تصريح كرد: بر مبناي آموزه‌هاي ديني و قوانين جاري كشور ناشران و پديدآورندگان بايد ضمن رعايت حقوق يكديگر چرخه نشر كتاب را به حركت مضاعف درآورند.

درّي ضمن استناد به پاسخ مقام معظم رهبري به سه استفتاء درباره حقوق مؤلفان، مترجمان و صاحبان آثار هنري، تجديد چاپ كتابها و حق تأليف افزود: پاسخ صريح مقام معظم رهبري در اين زمينه راهگشا خواهد بود.

متن سه استفتاء از مقام معظم رهبري به اين شرح است:
س: آيا جايز است مؤلفان و مترجمان و صاحبان آثار هنري، مبلغي را در برابر زحماتشان و يا به عنوان حق تأليف در مقابل تلاش و وقت و مالي كه براي انجام آن كار صرف كرده‌اند، تقاضا نمايند؟
ج: آنان حق دارند در برابر واگذاري نسخه اول يا اصلي اثر علمي و هنري خود به ناشر، از وي هر مبلغي مي‌خواهند، دريافت نمايند.
س: تجديد چاپ كتابها و مقاله‌هايي كه از خارج وارد شده و يا در داخل جمهوري اسلامي ايران چاپ مي‌شوند، بدون اجازه ناشران آنها چه حكمي دارد؟
ج: مسئله تجديد چاپ كتابهايي كه در خارج از جمهوري اسلامي ايران منتشر شده‌اند و يا تصويربرداري به طريق افست از آنها، تابع قراردادهايي است كه راجع به آنها بين جمهوري اسلامي ايران و آن دولتها منعقد گشته است و اما كتابهايي كه در داخل چاپ مي‌شوند، احوط اين است كه حق ناشر با كسب اجازه از او نسبت به تكرار و تجديد چاپ كتاب رعايت شود.
س: آيا چاپ كتاب بدون اجازه صاحب آن و يا وجود عبارت «حقوق چاپ براي مؤلف محفوظ است»، جايز است؟
ج: احوط اين است كه حقوق مؤلف و ناشر با كسب اجازه از آنان براي تجديد چاپ رعايت شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار