مكان هاي مطلوب براي ارائه و نمايش آثار حجمي هنرمندان كشور در فضاهاي شهري وجود ندارد.

محمد تقي صداقتي هنرمند مجسمه ساز در خصوص مجسمه هاي شهري به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آثار ارزشمندي بعد از انقلاب اسلامي و به ويژه در ارتباط با دفاع مقدس در بيشتر شهرهاي كشور بخصوص در شهرهاي جنوبي مانند اهواز، آبادان، طراحي، ساخته و نصب شده است اما هنوز آنطور كه شايسته است كارهاي جدي و ماندگاري صورت نگرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه مجسمه هاي شهري براي استفاده نسل هاي آينده است، گفت: نصب آثار حجمي بايد توسط افراد متخصص صورت گيرد در غير اين صورت باعث آسيب ديدگي اين آثار و آلودگي بصري در سطح شهر خواهد شد  البته با بهتر شدن اوضاع در دهه گذشته مي‌توان اميدوار بود كه با گذشت زمان، به نقطه مطلوبي در اين هنر رسيد.

اين مجسمه ساز درباره آثار حجمي ديگر شهرها گفت: مسئولان در زيباسازي شهرستان ها آنطور كه بايد فعال نيستند و بيشتر از آثار حجمي ساخته شده توسط افراد غير متخصص و يا مجسمه هاي چيني بي محتوا و فاقد ارزش فرهنگي و هنري مانند نخل و كاكتوس شيشه‌اي و پلاستيكي استفاده مي شود كه اين ناديده گرفتن هنر مجسمه سازان ايراني است.

صداقتي در خصوص فعاليت هاي حوزه هنري اظهار كرد: حوزه هنري اولين مكاني است كه به طور جدي فضايي را براي فعاليت هاي يك گروه مجسمه ساز ايجاد كرده  اما متاسفانه اين حوزه حقوق و امكانات لازم مانند مسكن و كارگاه شخصي را براي هنرمندان فراهم نكرده است.

وي درباره حفظ و نگهداري آثار حجمي افزود: براي ساخت مجسمه هاي شهري و حفظ اين آثار بهتر است از برنز و مواد مقاوم ديگر استفاده شود بكار بردن مواد شكننده مانند گچ به دليل عدم وجود فضاي مناسب براي اين آثار در شهر، باعث آسيب ديدگي اين مجسمه ها كاهش كيفيت و و هدر رفتن بودجه مي شود.

اين هنرمند مجسمه ساز در ادامه گفت: نگهداري مجسمه ها بايد با توجه به جنس آنها، تخصصي شود متاسفانه بي توجهي مسئولان به اين موضوع باعث آسيب رساني به آثار حجمي به ويژه مجسمه هاي برنزي كه به دليل شستشو با  آ‌ب، برنز آنها از بين رفته شده است.

صداقتي در ادامه تاكيد كرد: مسئولان بايد فاصله بين توليد كننده و خريدار را از طريق برگزاري نمايشگاه و ارائه مجسمه ها در اندازه كوچك كمتر كنند تا علاوه بر ايجاد قدرت خريد براي افراد جامعه زمينه اي براي راهيابي مجسمه ها به خانه هاي مردم بوجود آورند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار