محققان بيمارستان زنان دانشگاه بريگهام دريافتند كه وسايل شخصي و بهداشتي حاوي فتالات مانند مرطوب‌كننده‌هاي پوست، پليش‌هاي ناخن، صابون و عطرها باعث افزايش بروز بيماري ديابت در زنان مي‌شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه آنلاين چشم‌اندازهاي بهداشت و درمان محيط زيست محققان با بررسي ميزان غلظت‌هاي فتالات در ادرار 2350 زن هشدار دادند كه وجود مقادير شيميايي مونوبنزيل فتالات و مونوايزوبوتيل فتالات به صورت غلظت‌هاي زياد در ادرار زنان،آنها را 2 برابر بيشتر از بقيه مستعد ابتلا به بيماري ديابت مي‌كند.

از طرفي اين گزارش مي‌افزايد كه زناني كه در ادرار آنها ماده مونو – (3 – كربوكسي پروپيل) فتالات بيشتر از حد متوسط موجود بود، آنها را در افزايش خطر 60 درصدي ابتلا به ديابت قرار داد.

نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد كه گروهي از زنان مورد مطالعه كه در ادرار آنها مواد شيميايي مونو نرمال بوتيل فتالات و دي – 2 – اتيل هگزيل فتالات وجود داشت در معرض خطر 70 درصدي ابتلا به ديابت قرار گرفتند.

براساس اين گزارش محققان افزودند كه فتالات‌ها علاوه بر محصولات مراقبت‌هاي بهداشتي در دستگاه‌هاي پزشكي و برخي از داروهاي كنترل ديابت نيز استفاده مي‌شود كه ممكن است دليلي براي افزايش سطح آن در زنان مبتلا به ديابت باشد.

به گفته محققان فتالات‌ها نوعي از مواد شيميايي هستند كه باعث ايجاد اختلال در غدد درون ريز بدن مي‌شوند و علاوه بر وسايل بهداشتي شخصي در ساخت انواع چسب‌ها و اسباب‌بازي‌ها و محصولات ديگر نيز استفاده مي‌شوند و اين مطالعه گامي مهم در بررسي ارتباط آنها با بيماري ديابت است كه با وجود شواهد به دست آمده، يافته‌هاي اين پژوهش همچنان نيازمند مطالعات بيشتري است./ح
برچسب ها: ناخن ، پوست ، مرطوب کننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار