برای رسیدن به کشاورزی پایدار ، جای 50 هزار هکتار پنبه زار در استان گلستان خالی است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان با بیان این که استان در روزگاری نه چندان دور به عنوان قطب تولید پنبه کشور مطرح بود گفت : سطح یکصد و 80 هزار هکتاری پنبه در 50 سال پیش هم اکنون به سختی به 15 هزار هکتار می رسد.

'سیدنصیر سیدمحمدی' افزود: به مرور خردشدن اراضی و واگذاری آنها به كشاورزان خرده پا، سطح زیركشت پنبه را ازاوایل دهه 60 كاهش داد به طوری كه تا سطح 10 هزار هكتار نیز رسید.

وی ، نداشتن صرفه اقتصادی، طولانی بودن دوران كاشت، داشت و برداشت، آسیب پذیری بالا در برابر آفات، بیماریها و شرایط جوی و مكانیزه نشدن كشت را از مهم ترین چالش های پنبه در استان برشمرد.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان تصریح کرد : برای توسعه كشت پنبه در استان گلستان باید در سه بخش فنی، اقنصادی و بازرگانی و سیاستگذاری باید برنامه ریزی شود.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان در خصوص چشم انداز توسعه كشت پنبه در استان، رعایت الگوی كشت این محصول را برای پایداری تولیدات سایر محصولات ضروری دانست و گفت: در برنامه 5 تا 10 ساله الگوی كشت استان، سطح زیركشت پنبه 50 هكتار تعیین شده است.

مهندس سیدمحمدی افزود: باتوجه به سابقه كشت 180 هزار هكتار پنبه در استان و وجود زیرساخت ها، اگر حمایتهای لازم انجام شود رسیدن به چشم انداز 50 هزار هكتار كارسختی نیست. /س

برچسب ها: پنبه ، گلستان ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.