با شناسايي يك پروتيئن، اسرار مقاومت بدن به داروهاي شيمي درماني كشف شد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران  به نقل از نشريه نيچر مديسين گروهي از دانشمندان مركز تحقيقات سرطان فرد هاچينسون با بررسي افراد مبتلا به سرطان و مشاهده سلول‌هاي تومورال سرطان‌هاي پروستات، پستان و تخمدان، توانستند پروتئين WNT16B‌ را كشف كنند كه عامل كليدي مقاومت بدن در برابر داروهاي شيمي درماني است.

براساس اين گزارش محققان دريافتند كه هنگامي كه سلول‌هاي سرطاني در بدن در معرض داروهاي شيمي درماني قرار مي‌گيرند، DNA‌ نوعي از سلول‌هاي غيرسرطاني به نام فيبروبلاست‌ها صدمه مي‌بينند كه اين منجر به توليد پروتئيني به نام WNT16B‌ درون تومور و يا بافت‌هاي اطراف آن مي‌شود كه سطوح زياد آن باعث رشد سلول‌هاي سرطاني و حمله به بافت‌هاي اطراف و نهايتاً ايجاد مقاومت در برابر شيمي درماني مي‌شود.

نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد كه پيدا كردن راهي براي جلوگيري از اين واكنش مقاومتي نسبت به درمان توسط داروهاي شيمي درماني، مي‌تواند ميزان اثربخشي درمان را بهبود بخشد.

نتايج حاصل از اين گزارش مؤيد اين مسئله است كه مهم‌ترين دليل باليني كه منجر به شكست شيمي درماني در مواجهه با سرطان‌هاي پيشرفته مي‌شود، دوز لازم براي از بين بردن سرطان‌هاي كشنده است كه دوزهاي بالا علاوه بر كشتن سلول‌هاي سرطاني، سلول‌هاي سالم و ميزبان را هم مي‌كشند.

به گفته محققان مراحل درماني براي تومورهاي سرطاني رايج در دوزهاي كوچك‌تر و در يك سيكل زماني به خصوص صورت مي‌گيرد كه اين روش هم ممكن است تمام سلول‌هاي سرطاني را از بين نبرد و قسمتي از آنها كه زنده مي‌مانند در مرحله بعدي درمان مقاوم‌تر شوند.

گفتني است درمان سلول‌هاي سرطاني بايد به طور خيلي خاص و انتخابي مولكول‌هاي كليدي محل سرطان را هدف قرار دهد تا از آسيب به بافت‌هاي ديگر و ايجاد واكنش‌هاي مختلف به درمان مانند توليد پروتيئن WNT16B‌ جلوگيري شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار