مدير نظارت بر بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصويب بيمه سهام در بازار سرمايه گفت : بيمه سهام مدلي از اختيار فروش است که با شکل ساده تر در بازار سرمايه معامله مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، محمود رضا خواجه نصيري گفت : ريسک سرمايه گذاري در بازار سرمايه به صفر رسيده است و از اين پس سرمايه داران به جاي خريد اوراق مشارکت در بازار پول مي توانند به بازار سرمايه بيايند چون  سقف سود اوراق مشارکت 20 درصد است اما اين رقم حداقل سود در بازار سرمايه خواهد بود.

وي با اشاره به سازکار اختيار فروش اظهار داشت: تلاش ما اين است که با ابزارهاي بازار سرمايه، سهام را بيمه کنيم.

خواجه نصيري خاطرنشان کرد: اساس سهامداران عمده که از پتانسيل هاي دروني سهامشان آگاهي دارند ، مي توانند با واگذاري اختيار فروش سهام به قيمت روز ، سهام را بيمه کنند.

وي اظهار داشت: با توجه به اينکه کاهش نسبت قيمت به درآمد به معني سودآوري حداقل 20 تا 30 درصد براي سهام شرکت هاست ، سهامداران عمده با اطمينان مي توانند سهامشان را با سود حداقل 20 درصد در سررسيد به سهامداران بدهند.

خواجه نصيري گفت : به اين ترتيب اگر سهام شرکت در زمان سررسيد ، سودي بيشتر از حداقل تعيين شده سهامداران عمده کسب کند ، سهامدار مي تواند از اختيار فروش استفاده نکند و سهام را در بازار بفروشد در غير اين صورت اگر قيمت سهام ،  بازدهي کمتر از 20 درصد داشته باشد ، سهام را با سود همان 20 درصد واگذار کند.

وي با تاکيد بر اينکه چنين شرايطي به معني حذف ريسک سرمايه گذاري در بازار سرمايه است ، اظهار داشت: با توجه به اينکه در شرايط فعلي نرخ اوراق مشارکت در بازار پول بالغ بر 20 درصد است ، اگر سهامداران به بازار سرمايه بيايند مي توانند در سر رسيد اعلامي از سوي سهامدار عمده که کمتر از يکسال برآورد مي شود ، سود بيشتري را کسب کنند.

مدير نظارت بر بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه سهامدار عمده مي تواند ، سود بيشتر از 20 درصد را براي سهام خود در بازار اعلام کند، گفت: با ورود اين ابزار جديد به بازار سرمايه ديگر حضور در بازار پول به نفع سرمايه گذاراني که خواهان کسب سود بيشتري هستند ، نيست و اين سرمايه گذاران مي توانند به دليل حذف ريسک از بازار سرمايه ، سود بيشتري را به دست اورند.

وي با اشاره به فواصل زماني واگذاري اختيار فروش از سوي سهامداران عمده گفت: اين موضوع بسته به سهامدار عمده مي تواند 5 تا 6 ماه باشد که به معني امکان کسب سود بيشتر است چون زمان فروش اوراق مشارکت در بازار پول حداقل يکساله است.

خواجه نصيري در باره سقف نرخ براي اختيار فروش گفت: سهامدار عمده با توجه به ارزش ذاتي سهام خود و همچنين شناختي که از سهامش در بازار دارد ، مي تواند نرخ سود جذابي را به بازار سرمايه اعلام کند.

وي با اشاره به اينکه سهامدار عمده از محل فروش اختيار فروش ، منابع را از بازار سرمايه جمع آوري مي کند ، اظهار داشت : به اين ترتيب سهامدار عمده که از پتانسيل سهامش اطمينان دارد ، ريسک موجود در بازار را هم پوشش خواهد داد.

مدير نظارت بر بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه با اين اقدام ريسک بازار حذف مي شود، گفت : به اين ترتيب نگراني سهامداران کاهش خواهد يافت و سهامداران با کوچکترين ريسک و کاهش قيمت از بازار خارج نمي شوند.

وي با تاکيد بر اينکه اختيار فروش ، راهبرد علمي پوشش ريسک است ، اظهار داشت:
اين ابزار هم براي خريداران مناسب است که ديگر نگراني از  کاهش ارزش سهامشان نخواهند داشت و با کاهش قيمت سهام به راحتي از بازار خارج نمي شوند.

حواجه نصيري اظهار داشت: اگر سرمايه گذارن پيش از رسيدن سررسيد اختيار فروش از سهام خارج شوند ، ديگر نمي توانند از شرايط اختيار فروش استفاده کنند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار