آنچه مي‌خوانيد گفتگويي با معاونين تشريفات و اطلاع رساني ستاد برگزاري اجلاس سران و رئيس پليس راهور تهران در خصوص شرايط تهران همزمان با اجلاس بزرگ سران جنبش عدم تعهد،است که در پي مي‌آيد.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ قرار است 9 هزار نفر از 120 کشور جهان به پايتخت بيايند، براي مراسم اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، با توجه به اينکه اين اجلاس هر سه سال يکبار برگزار مي شود، 360 سال يکبار شانس ميزباني آن را داريم. بنابراين همه ارگان ها و سازمان ها اين روزها بسيج شده اند تا بسترهاي لازم براي زيباسازي شهر و فراهم آوردن مقدمات اجرايي تلاش مي کنند و برخي دنبال تشريفات و پذيرايي از ميهمانان اجلاس هستند. از طرف ديگر با منتشر شدن خبر برگزاري اجلاس، برخي سوالات به دغدغه مردم تبديل شده است. سوالاتي مانند سرنوشت بخش خصوصي در تعطيلي پنج روزه و محدوديت هاي امنيتي و ترافيکي که قرار است در روزهاي برگزاري اجلاس سران اعمال شود.

هفت صبح در گفتگو با معاونان و تشريفات ستاد برگزاري اجلاس سران، رئيس پليس راهور تهران و معاون اطلاع رساني اجلاس سران به تمامي اين سوالات پاسخ داده است.

*اجلاس از نماي نزديک

سران جنبش عدم تعهد تا به حال 15 بار اجلاس برگزار کرده اند و اجلاس پيش رو که شانزدهمين آن است قرار است در تهران برگزار شود. اين اجلاس هر سه سال يک بار به يکي از 120 عضو آن مي رسد، بنابراين 360 سال طول مي کشد تا ايران مجددا ميزبان اين اجلاس باشد و از اين حيث يک پديده مهم براي کشور ما به حساب مي آيد، همين نکته و همچنين سطح بالاي ديپلماتيک شرکت کنندگان اين اجلاس سبب شده تا تمامي مسئولان براي برگزاري هرچه بهتر اين اجلاس تلاش کنند، برآورد مي شود در اين اجلاس حدود 9 هزار نفر از 120 کشور دنيا به پايتخت کشورمان بيايند.

اين اجلاس در سه سطح برگزار مي گردد و از هفتم شهريور ماه آغاز و اختتاميه آن در روز يازدهم شهريورماه برگزار مي شود. اجلاس سران غير متعهدها پنجم و ششم شهريورماه در سطح کارشناسان، اجلاس وزراي خارجه در تاريخ هفتم و هشتم شهريورماه، اجلاس سران و روساي جمهور در تاريخ نهم و دهم شهريور ماه برگزار خواهد شد. مکان برگزاي اين اجلاس، سالن اجلاس سران مرکز همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران واقع در بزرگراه چمران، خيابان ولنجک است.

*اقدامات ويژه براي روزهاي ويژه

در چند روز برگزاري اجلاس قرار است اقدامات خاص امنيتي و ترافيکي اجرا شود و بدون شک چهره شهر دگرگون خواهد شد. مجتبي سروش پور، معاون تشريفات ستاد برگزاري اجلاس سران غير متعهدها در گفتگو با «هفت صبح» برخي از اين اقدامات را تشريح کرد. مهمترين نکته امنيتي اين اجلاس به قرنطينه رفتن خيابان ولنجک و محدوده اطراف سالن اجلاس سران مرکز همايش هاي بين المللي است.

*تهران در سايه اجلاس

معاون تشريفات ستاد برگزاري اجلاس سران، رئيس پليس راهور تهران و معاون اطلاع رساني اجلاس سران در گفتگو با «هفت صبح» به تمامي سوالات پاسخ مي دهند.
به گفته سروش پور قرار است براي ساكنين خيابان ولنجك تهران مسيرهاي جداگانه ويژه عبور و مرور طراحي شود كه جزئيات آن طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد. معاون تشريفات ستاد برگزاري اجلاس از نام بردن هتل هاي محل اقامت ميهمانان به دلايل امنيتي خودداري مي كنيد و فقط به ذكر اين نكته بسنده مي كند كه اسكان 9 هزار ميهمان خارجي قطعا در چند هتل امكان پذير نيست  و از ظرفيت تمامي هتل هاي تهران استفاده خواهد شد. سروش پور همچنين در صحبت هاي خودش به رونق گرفتن صنعت توريسم اشاره كرد: «براساس تخمين ها بخش هتلداري و اجاره خود و درحدود 50 ميليارد تومان در جريان برگزاري اين اجلاس سود خواهد برد.»

*آيا همه مراكز تعطيل هستند؟

يكي از مهمترين مسائلي كه در مورد اجلاس به دغدغه مردم تبديل شده تعطيلي هاي پيش رو است. بعد از اخبار ضد و نقيضي كه مطرح شد بالاخره معلوم شد تهران پنج روز تعطيل خواهد بود اما سوالي كه در اين ميان مطرح مي شود اين است كه آيا اين تعطيلي يك اجبار براي همه شركت ها و اصناف و مراكز خصوصي است؟ براي پاسخ به اين سوال با محمد شيخان، معاون ارتباطات و اطلاع رساني اجلاس تماس مي گيريم كه او در گفتگو با هفت صبح مي گويد:«فقط مراكز دولتي تعطيل خواهند بود و هيچ اجباري براي ساير مراكز وجود ندارد حتي شرايط اين طور نيست كه همه بانك ها هم تعطيل باشند.»

به گفته اين مقام مسئول براي اطلاع دقيق از جزييات اين تعطيلي ها بايد چند روز ديگر صبر كرد تا آيين نامه اجرايي آن منتشر شود.
اگر مي خواهيد در مورد تعطيلي دانشگاهها هم بدانيد ديروز اعلام شد كليه دانشگاه‌هاي تهران از تاريخ 6تا11 شهريور ماه تعطيل خواهد بود جالب اينجاست كه كليه مراكز دانشگاه آزاد هم پيش از اين تاريخ 18 مرداد تا پايان تعطيلات عيد فطر تعطيل شده اند و اگر واحدهاي دانشگاه آزاد 31 مرداد ماه دوباره باز شوند بلافاصله چهار روز بعد تعطيل خواهند شد. از سوي ديگر اعلام شده مجلس شوراي اسلامي هم همزمان با برگزاري اجلاس سران تعطيل خواهد بود.

*محدوديت ترافيكي در كدام خيابان ها؟

سوال دوم مردم اما محدوديت ترافيكي در نظر گرفته شده در ايام برگزاري اجلاس است چون به طور طبيعي رفت و آمد خودروها در تهران تحت تاثير اين اجلاس قرار خواهد گرفت.

براي اطلاع از محدوديت هاي ترافيكي در نظر گرفته شده در زمان برگزاري اجلسا سران با سردار رحيمي ، رئيس پليس راهور تهران تماس مي گيريم «براي اعلام محدوديت هاي ترافيكي ما منتظر هستيم تعداد دقيق شركت كننده ها مشخص شود تا طرح ويژه ترافيكي را در جلسه اي به رسانه ها اعلام كنيم»اين مقام مسئول در گفتگو با هفت صبح مي گويد در محدوده بزرگراه چمران-پارك وي تا پمپ بنزين ولنجك و خيابان مقدس اردبيلي و محدوده اطراف محدوديت هاي ويژه اي اعمال خواهد شد چون هيات هاي شركت كننده بايد سر ساعت مقرر در جلسات حاضر شوند. اين تمهيدات در نظر گرفته خواهد شد و مردم براي اطلاع از جزييات بايد چند روز ديگر صبر كنند.»

*چهره پايتخت تغيير مي كند

«براي ميزباني اجلاس غير متعهدها سنگ تمامي مي گذاريم» اين جمله را ديروز جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهر تهران گفته است آن طور كه از گفته هاي اين مقام مسئول بر مي آيد در دهه اول شهريور ماه چهره شهر تغييرات مثبتي خواهد كرد.

«علاوه بر وضعيت ظاهري شهر و نظافت و زيبايي معابر شهري، بايد نسبت به مناسب سازي و رنگ آميزي كارگاههاي مترو نيز اقدام شود و همان زمان با توجه به ظاهر شهر، وضعيت ترافيك معابر شهري نيز مورد توجه قرار مي گيرد» ظاهرا همزمان با برگزاري اين اجلاس وسواس مسئولان براي نظافت شهر هم بيشتر شده است اگر در همين مدت اخير در شهر دقت كرده باشيد عمليات زيبا سازي شهر سرعت قابل توجهي گرفته است مثلا محوطه تونل توحيد اين روزها در حال رنگ آميزي است و جداول و پل هاي عابر هم تجهيز و نوسازي مي شوند. قرار است اقداماتي انجام شود تا ترافيك شهر روان تر شود و تعطيلي اين چند روز را هم بايد در همين راستا دانست.

*12 روز تعطيلي در يک ماه!

علاوه بر تعطيلات پنج روزه تهران در زمان برگزاري اجلاس سران، چند تعطيلي ديگر هم در روزهاي آتي خواهيم داشت. يکشنبه و دوشنبه، 29 و 30 مردادماه تعطيلات عيد فطر را خواهيم داشت که با احتساب شنبه بين التعطيلي به مدت چهار روز کسب و کار تعطيل خواهد بود.

ماجراي تعطيلي ها اما به همين جا ختم نمي شود، 22 شهريورماه هم طبق تقويم به دليل شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطيل خواهد بود که چون اين مناسبت روز چهارشنبه است و پنجشنبه خيلي از ادارات و مراکز تعطيل است آن را هم مي توان يک تعطيلي سه روزه به حساب آورد. با اين احتساب طي يک ماه حدود 12 روز تعطيلي خواهيم داشت.

سالن همايش هاي برج ميلاد و محوطه اطراف هم اين روزها تغييرات محسوسي کرده است. تعويض مبلمان سالن وسنگفرش محوطه ورودي و خريد گوشي هاي مترجم دار براي ميهمانان گوشه اي از اقدامات انجام شده در اين مکان است. از 15 مرداد برج ميلاد ميزبان هيچ مراسمي نيست و عمليات عمراني حاشيه برج هم براي مدتي متوقف شده است. اگر در روزهاي اخير به محوطه برج سرزده باشيد لابد خودروهاي لوکسي را ديده ايد که براي رفت و آمد هيات هاي شرکت کننده در سطح سران در نظر گرفته شده اند.

*انتقادها به تعطيلي چند روزه

با اعلام خبر تعطيلي پنج روزه تهران در زمان برگزاري اجلاس عدم تعهد، برخي از صاحبان مشاغل خصوصي نسبت به اين امر انتقاد کردند.
عسگر اولادي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران يکي از آن افراد است که نسبت به اين موضوع واکنش نشان داده است.

به گزارش مهر، اسدالله عسگر اولادي با اشاره به اينکه اگر تهران تعطيل شود کشور تعطيل مي شود، گفت:‌«با تعطيل کردن تهران به مدت چند روز به دليل حضور سران کشورهاي غير متعند صدمات جبران ناپذيري به کسب و کار وارد خواهد شد. اگر سران مي خواهند بيايند ايران قدمشان روي چشم ولي راهکار درست اين است که محدوديت تردد در مناطق رفت و آمد آنها ايجاد کنيم و امنيت آن مناطق و هتل هاي محل اقامت آنها را بالا ببريم و بقيه شهر را از جمله ادارات، بانک ها، سازمان هاي دولتي و بخش خصوصي را به تعطيلي نکشانيم.

در لندن با وجود برگزاري المپيک هيچ روزي را تعطيل اعلام نکرده اند، ضمن اينکه براساس ماده 26 قانون بهبود محيط کسب و کار، دولت حق اعلام تعطيلات رسمي تحت چنين شرايطي را ندارد و کميسيون کسب و کار اتاق تهران قويا خواستار تجديد نظر در مورد تعطيلي پيش روي تهران است.».
برچسب ها: تعطیلات ، اجلاس ، سران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۵:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۱
مهدکودکها رو تعطیل کردن پس مادرانی که تو بخش خصوصی شاغل هستن تکلیف بچه هاشون چی میشه کاشکی دولت با درایت کافی ای تعطیلات را انجام می داد
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۲۲:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
بابا همه را تعطيل كنن خيال همه راحت بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
دانشگاه های اطراف تهران 90% دانشجو از تهران دارند.تکلیف آنها چه میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۳:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
چرا دولتی ها پس ما خصوصی ها چی چه گناهی کردیم تکلیف ما را هم معلوم کنید. تعطیل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۱:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
چرا فقط دولتیا تعطیلن؟؟؟ پس ما که شرکت خصوصی کار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
از اول تعطیل بودن :))
Iran (Islamic Republic of)
سودا
۱۰:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
لطفاً به شرکتها هم بگید تعطیل کنند آخه همه خانواده تعطیل هستند میخوان برن مسافرت فقط من یکی تعطیل نیستم آخه خدا رو خوش میاد؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
ایا مراکز خرید مثل علاالدین باز است؟
Iran (Islamic Republic of)
اعتمادي
۱۵:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
روز٦شهريور أيا دادسراها باز هستند يا خير؟
Iran (Islamic Republic of)
برادر
۰۱:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
ای کاش سازمان ملل تهران بود هر روز تعطیل بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
لطفا شرکت های خصوصی را هم تعطیل کنید
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
چشم
Germany
صادق صادق زاده
۱۸:۵۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۱
لطفا وضعیت دقیق شرکتهای خصوصی هم مشخص شود هر چه زودتر . و اگر تعطیلات هم کلی است چه امکاناتی برای تهرانیها در نظر گرفته شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
سپید
۱۲:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۱
اگه ممکنه تکلیق شرکت های خصوصی رو هم مشخص کنید
ما هم دوست داریم مثل بقیه تعطیل باشیمچه گناهی کردیم که دولتی نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۱
فقط استراحت بسیار بسیار عالی است
آخرین اخبار