انتشار آمارهاي نااميدكننده اقتصادي از كشورهاي منطقه يورو و كاهش رتبه اعتباري اين منطقه توسط موسسات معتبر رتبه سنجي ، همگي دست به دست هم دادند تا اروپا را درآستانه فروپاشي مالي قرار دهند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ تلويزيون اينترنشنال بيزنيس تايمز تاکيد کرد کسري تجاري انگليس بي اندازه بي سابقه اي افزايش يافته است.

آمار نااميد کننده جديدي درباره اقتصاد انگليس منتشر شده است که مردم را درباره آينده کشورشان بيش از پيش نگران کرده است. اداره ملي آمار انگليس اعلام کرد کسري تجاري اين کشور در سه ماه دوم امسال به رقم بي سابقه بيست و هشت ميليارد و سيصد ميليون پوند رسيد. اين نشان مي دهد که واردات انگليس بسيار بيشتر از صادراتش است. اين خبر براي اقتصادي که هم اکنون در بحران است اصلا خوب نيست بويژه که هم اکنون بيش از هر زماني خطر رکود مضاعف در اقتصاد جهاني وجود دارد.

از مهمترين علل افزايش کسري بودجه انگليس بحران اقتصادي در بسياري از کشورها مصرف کننده کالاهاي انگليسي در منطقه يورو است. همچنين ميزان کسري تجاري انگليس با کشورهاي خارج از اتحاديه اروپا در ماه ژوئن بيش از پنج ميليارد پوند بود. يکي ديگر از عوامل تاثيرگذار در افزايش کسري تجاري انگليس، افزايش ارزش پوند در برابر دلار و يورو بوده است که در نتيجه توان رقابتي کالاهاي انگليسي را کم کرده است. چنين ارقام نااميد کننده اي نه تنها براي جورج آزبورن وزير دارايي انگليس بلکه براي مروين کينگ رئيس بانک مرکزي اين کشور نيز بسيار دردناک است بويژه که او مهر تاييد را بر سياستهاي رياضتي دولت ائتلاف زده است، سياستهايي که تا کنون نه تنها بحران اقتصادي را در اين کشورحل نکرده، بلکه آن را تشديد کرده استيک اقتصاددان انگليسي گفت يونان بايد از يورو خارج شود و خطر فروپاشي منطقه يورو جدي است.

به گزارش شبکه تلويزيوني راشاتودي، راجر بوتل گفت:« کشورهاي اروپايي به علت بحران بدهي ها در منطقه يورو با مشکلات بسياري مواجه هستند. در اين ميان، از خروج يونان از يورو سخن گفته مي شود. کشورهايي که مي خواهند از يورو خارج شوند بايد اين کار را به صورت مخفيانه و به سرعت انجام بدهند.  مي توان بجاي يورو ، واحد پولي ديگري در کشورهاي اروپايي رواج داد. رواج واحد پولي يونان بجاي يورو احتمالا مي تواند براي مدتي سبب به هم ريختن اوضاع شود اما مي تواند کاربرد داشته باشد و براي حل مشکلات منطقه يورو از آن استفاده شود. البته خروج يونان از يورو با مشکلات بسياري همراه خواهد بود. مسائل حقوقي بسيار پيچيده اي بروز خواهد کرد.  براي نمونه اگر قراردادي به يورو منعقد شده است حالا بايد به واحد پولي خود يونان تبديل شود و نرخ تبديل اين دو واحد پولي مي تواند مورد اختلاف باشد و مشکلاتي را بوجود بياورد. »

راجر بوتل در ادامه با تشريح وضع اقتصادي يونان افزود:« مشکلات اقتصادي يونان بسيار جدي است. به نظر من ، يونان بايد از يورو خارج شود. هيچ راه ديگري براي يونان وجود ندارد. اجراي سياستهاي  رياضت اقتصادي که در حال حاضر در يونان اجرا مي شود نمي تواند هيچ کمکي به حل مشکلات اين کشور بکند. چندين سال طول خواهد کشيد تا مشکلات يونان حل شود. البته اين مشکلات فقط به يونان محدود نيست. شمار ديگري از کشورهاي اروپايي نيز با همين مشکلات مواجه هستند. علاوه بر بحران بدهي هاي فزاينده، اين کشورها با مشکل رکود اقتصادي نيز مواجه هستند. اين مسئله سبب تشديد مشکلات اين کشورها مي شود. افزايش هزينه ها و قيمت اقلام مصرفي نيز زندگي مردم را در اين کشورها دشوار مي کند.»
راجر بوتل درباره آينده منطقه يورو گفت:« اين خطر جدي است که منطقه يورو از هم پاشيده شود. تجزيه يورو وضع فاجعه باري به شمار نمي رود بلکه نعمتي خواهد بود که مشمول حال کشورهاي اروپايي خواهد شد. منطقه يورو به هيچ وجه براي کشورهاي اروپايي، رشد و شکوفايي اقتصادي به همراه ندارد. بااين اوصاف، ماندن در چنين نظام واحدي چه فايده اي دارد. بنابراين، تجزيه يورو فاجعه نخواهد بود بلکه سبب بروز رشد اقتصادي در اروپا خواهد شد. نخبگان اقتصادي اروپا از همان ابتداي تشکيل يورو ، نگرش صحيحي درباره مسائل اقتصادي نداشتند و حالا نيز نگاه آنها بدتر شده است. آنها از تجزيه يورو مي ترسند و فکر مي کنند اين امر سبب بروز هرج و مرج مالي در اروپا خواهد شد حال آنکه اينطور نيست. آنها درباره اهميت و لزوم حفظ يورو بيش از حد اغراق مي کنند. نرخ مبادله يورو با دلار واقعي نيست و نشان دهنده وضع واقعي يورو باتوجه به شاخصهاي اقتصادي منطقه يورو نيست. »

ترس از احتمال رکود اقتصادي در آلمان زياد شده به طوري که بسياري از شرکتها از آينده اي مبهم در اقتصاد اين کشور نگران شده اند.
به گزارش شبکه تلويزيوني يورونيوز، فيليپ روسلر وزير اقتصاد آلمان اذعان کرد بحران بدهي کشورهاي اروپايي بر اقتصاد اين کشور سنگيني مي کند. هرچند ميزان تورم در آلمان همچنان ثابت مانده، چشم انداز نگران کننده اي براي شرکتها در حال ترسيم شدن است.
رابرت هالور تحليلگر اقتصادي در لندن گفت:« ميزان صادرات و واردات کاهش يافته است. به طور کلي وضع اقتصاد چندان خوب نيست و آلمان که اقتصادي بر پايه صادرات دارد، از وضع کلي اقتصاد اروپا  متضرر شده است. »
هرچند ميزان مازاد تجاري آلمان نتايج خوبي به ثبت رسانده است، صادرات اين کشور  يک و نيم درصد در ماههاي مه و ژوئن کاهش يافته است. تقاضاي داخلي هم رو به کاهش است. آلمان کاهش صادرات خود را به اروپا با صادرات به کشورهاي غيراروپايي جبران کرده است. ميزان صادرات آلمان به کشورهاي خارج از منطقه يورو به نوزده مميز شش دهم درصد مي رسد.  ميزان واردات اين کشور نيز سه درصد کاهش يافته است. در حال حاضر آلمان که موتور اقتصادي منطقه يورو به شمار مي رود، آسيب پذير مي نمايد به طوري که احتمال رکود بسيار زياد شده است.
برچسب ها: یورو ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار