عزل محرمانه دکتر محمد مصدق از نخست وزیری، درگذشت نخستین ایرانی کاوشگر تخت جمشید، پایان تألیف تفسیر شریف «المیزان»، پایان تألیف منظومه گران سنگ ملا هادی سبزواری، پرتاب اولین ماهواره جهان به نام «اکو»، قتل عام فلسطینیان اردوگاه «تلّ زَعْتَر» در لبنان و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 22مرداد 1391 خورشیدی، 23رمضان 1433 هجری و 12 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

عزل محرمانه دکتر محمد مصدق از نخست وزیری توسط محمدرضا شاه پهلوی (1332 ش)

در حالی که مصدق سرگرم اقدامات لازم و ضروری برای بقای خود بود، دولت‏های انگلستان و آمریکا با ایادی دربار پهلوی، دست به هم داده، نقشه سرنگونی حکومت را طراحی و آماده اجرا کرده بودند. در روز 22 مرداد 1332، محمدرضا پهلوی، به طور محرمانه دکتر محمد مصدق را از نخست‏وزیری عزل کرد و سرلشکر زاهدی را به نخست‏وزیری برگزید. این تصمیم بر اساس توصیه دولت‏های آمریکا و انگلیس انجام شد، زیرا دولت مصدق با حمایت مردم، نفتِ ایران را ملی کرده بود که عملی مخالف منافع استعماری به شمار می‏رفت.

درگذشت موشق سروری از پیشگامان گرافیک نوین ایران (1360 ش)
در ۲۵ بهمن‌ماه ۱۲۸۹ ش، موشق سروری یکی از پیشگامان گرافیک نوین ایران متولد شد. پدر و مادر وی از ارامنه مهاجر روسیه بودند. وی در ۱۳۰۷ ش به‌همراه برادرش «ناپلئون سروری» نخستین پوسترهای سینمایی را در ایران طراحی کردند. او نخستین فیلم خود را در ۱۳۳۴ ش با نام «مهتاب خونین» کارگردانی کرد که سناریوی آن را هم خودش نوشت. در ۱۳۳۹ ش شرکت فیلمسازی «سروری فیلم» را تأسیس و دومین فیلمش را در همین سال کارگردانی کرد که «حاجی جبار در پاریس» نام گرفت. آخرین فیلم سروری هم «شب نشینی در جهنم» نام داشت که کارگردانی آن را با ساموئل خاچیکیان به‌طور مشترک انجام داد. این هنرمند مهاجر سرانجام در سال ۱۳۶۰ ش در تهران چشم از جهان فروبست.

درگذشت علی سامی، باستان شناس و نخستین ایرانی کاوشگر تخت جمشید (1368 ش)

سامی در سال 1289 ش در شیراز متولد شد. پس از تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال 1308 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و از سال 1315 نیز به تعمیرات ابنیه تاریخی شیراز پرداخت. بیش از سی جلد کتاب نوشت که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: آثار تاریخی جلگه مرودشت، پارس در عهد باستان، پاسارگاد یا قدیمی‌ترین پایتخت کشور شاهنشاهی ایران (1330، این کتاب بعدها در سال 1375 تحت نام پاسارگاد، پایتخت و آرامگاه کورش هخامنشی «ذوالقرنین» که از سوی بنیاد فارس شناسی به چاپ رسیده)، تمدن هخامنشی، تمدن ساسانی، شیراز شهر جاویدان و ... علی سامی در 22 مرداد 1368 در گذشت.

پایان تألیف کتاب فقهی ارزشمند «جواهرالکلام» (1254 ق)
این منبع ارزشمند درباره احکام الهی و حلال و حرام شریعت اسلام می‌باشد. کتابی جامع در استنباط فقه که نظیرش را تا به حال کسی نتوانسته به رشته تحریر درآورد. نقل اقوال فقهاء و استدلال دقیق از نکات عمده قابل توجه در «جواهرالکلام» است. «جواهرالکلام» در بیان همه فروعات فقهی مانند «بحارالانوار» علامه مجلسی است. محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) در سن ۲۵ سالگی شروع به تألیف آن نمود و حدود سی سال از عمر گران‏بهای خویش را صرف کرد و به‏ خاطر همین تصنیف به «شیخ ‏الفقهاء» شهرت یافت.

پایان تألیف منظومه گران سنگ ملا هادی سبزواری (1261 ق)
«منظومه و شرح منظومه سبزواری» اثری نفیس و کم‏ نظیر می‏باشد که حاصل تلاش بیش از بیست سال از عمر بابرکت حکیم در سنین جوانی است. مؤلف خود در آخر کتاب تاریخ شروع را سال ۱۲۴۰ ق و زمان ختم آن را سال ۱۲۶۱ ق یاد کرده است. در اهمیت این کتاب شریف همین بس که از زمان تألیف تاکنون همواره در حوزه‌های علمیه و حتی در عصر حکیم در مرکز علوم عقلی تهران جزو کتاب‌های درسی بوده است. مجموع مباحث منطق و فلسفه امروزه به‏نام شرح منظومه سبزواری کانون باصفای حوزه‏ ها را گرم نگه داشته و علاوه بر این‏که نشان می‏دهد حاج ملاهادی عالمی منطقی و فیلسوفی بزرگ بوده، شاعری زبردست و توانا هم بوده است.

پایان تألیف تفسیر شریف «المیزان» (1392 ق)

تفسیر المیزان که در حدود سال ۱۳۷۴ ق شروع و در شب قدر (۲۳ رمضان) ۱۳۹۲ ق پایان یافت، این تفسیر نخستین ‏بار در ۲۰ جلد بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه به زبان عربی در قطع وزیری منتشر شد. کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن» تألیف علامه محمدحسین طباطبایی است. علامه برای تفسیر، ابتدا آیه را بیان نموده و بعد از آن به تفسیر هر جزء از آیه پرداخته است. شیوه تفسیر «قرآن به قرآن» علامه طباطبایی شیوه‌ای بی‌سابقه بوده است. وی بنای تفسیر آیات را کمک گرفتن از دیگر آیات قرآن برای روشن نمودن قصد و معنا قرار داد.

تولد «اوژن بورنوف» خاورشناس فرانسوی و کاشف رمز خط میخی (1801 م)
اوژن بورنوف خاورشناس فرانسوی و بزرگ‏ترین دانشمند سانسکریت‏ شناس، در دوازدهم اوت 1801 م در پاریس به دنیا آمد. بورنوف در سال 1835 م تفسیر یِسْنا را که یک متن مهم زرتشتی است انتشار داد و به کمک زبان سانسکریت آن را نوشت. وی با این کار علمی بزرگ، کلید و کشف رمز خواندن کتیبه ‏های خطی میخی در زبان‏های ایران باستان را به دست دیگر دانشمندان داد. سرانجام پانزده روز پس از انتخاب به عنوان سردبیر فرهنگستان کتیبه ‏ها و ادبیات فرانسه، در 28 مه 1852 م در 51 سالگی درگذشت.

پرتاب اولین ماهواره جهان به نام «اکو» توسط ایالات متحده امریکا (1969 م)
ماهواره های اکو اولین ماهواره های مخابراتی دنیا بودند که در دوازدهم اوت 1960 اکو-1 پرتاب شد. اکو این نظریه را به اثبات رساند که با استفاده از ماهواره می‌توان عکس، صدا، و موسیقی را به فواصل دور ارسال کردین ماهواره 24 مه 1968 وارد جو و نابود شد.

قتل عام فلسطینیان اردوگاه «تلّ زَعْتَر» در لبنان توسط فالانژهای لبنان (1976 م)

تَلِّ زَعْتَر یکی از اردوگاه‏های فلسطینی بود که در کنار بیروت قرار داشت و در میان جمعیت 30 هزار نفری آن نیروهای رزمی فراوانی بودند. در جریان جنگ داخلی لبنان، این منطقه در میانه تهاجمات و درگیری‏ها قرار داشت، اما پس از خروج نیروهای سوریه در 23 ژوئن 1976 م از لبنان، نیروهای فالانْژْ به این اردوگاه حمله کردند. این تهاجمْ اردوگاه‏های دیگر فلسطینی را نیز در بر می‏گرفت اما محور عملیات نیروهای فالانژ، اردوگاه تل زعتر بود. در روز 13 اوت همان سال، نیروهای فالانژ به شهر بی‏ دفاع تلّ ‏زعتر حمله کرده و به قتل ‏عام فلسطینیان دست زدند. این فجایع و دامنه آن، به قدری گسترده بود که به اعتراض مجامع بین‏ المللی انجامید و فالانژها را مجبور کرد که به کشتار فلسطینیان خاتمه دهند.

22 مرداد در هشت سال دفاع مقدس
در گلوله باران آبادان، 2 تن شهید و 12 تن مجروح شدند61.
حركت ایذایی دشمن در منطقه عملیاتی " نصر7 " و تعویق مواضع " تیپ 29 نبی‌اكرم " با " لشكر 31 عاشورا " 66
بمباران چند روستای سردشت در حمله هواپیماهای دشمن و سقوط یك فروند از این هواپیما .
حمله پیش‌مرگان مبارز كرد عراق به پایگاه‌های دشمن در محور " شقلاوه " در روستای " مرگسور " و " خیروزك ".

برخي از رويدادهاي 12 اوت
1944:  احداث لوله نفت زيردريايي انگلستان به فرانسه جهت انتقال سوخت براي مصارف جنگ به پايان رسيد.
1955:  حداقل دستمزد (براي كارگران غير ماهر) در آمريكا يك دلار تعيين شد كه تا 47 سال بعد شش برابر شد.
1964:  «ايان فلمينگ» داستان نويس انگليسي و نگارنده داستان «جيمز باند» در 56 سالگي درگذشت.
1972:  آخرين دسته نيروهاي رزمي آمريكا از ويتنام خارج شد.
1985: در يك سانحه هوايي در ژاپن 520 تن كشته شدند كه پرتلفات ترين سانحه هوايي بود.
1988: تاييد شد كه سختي زندان با اعمال شاقه بدن نلسون ماندلانا آن چنان تضعيف ساخته كه در زندان دولت سپيد پوستان آفريقاي جنوبي به بيماري سل دچار شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار