ورزش رزمي تاي چي مي‌تواند نقش مؤثري در بهبود بيماري مزمن انسدادي ريه داشته باشد و توان‌بخشي ريوي افراد مبتلا به آن را افزايش دهد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از  نشريه ساينس ديلي، پژوهشگران بيمارستان كنكورد و دانشگاه سيدني استراليا با بررسي 42 نفر از افراد مبتلا به بيماري مزمن انسدادي ريه (COPD)‌ و ملزم ساختن نيمي از آنان به انجام ورزش تاي‌چي به صورت 2 بار در هفته و همچنين انجام اين ورزش در خانه دريافتند كه ورزش تاي‌چي مي‌تواند با كاهش علائم تنگي نفس، كيفيت كلي زندگي اين بيماران را بهبود بخشد.

براساس اين گزارش محققان با مقايسه توان ورزشي و علائم بيماري افرادي كه اين ورزش را انجام دادند با بقيه افراد مورد مطالعه و انجام تست‌هاي مورد نياز مشاهده كردند كه انجام اين ورزش با ايجاد يك برنامه آموزشي مؤثر در افراد مبتلا به اين بيماري، جايگزين مناسبي براي برنامه‌هاي ورزشي آموزشي معمول در دسترس است كه براي توان‌بخشي مشكلات ريوي اين افراد در نظر گرفته شده‌اند و نتايج بسيار مطلوبي در اين بيماران دارد.

نتايج ديگر اين مطالعه با بررسي اين ورزش به ويژه سبك SUN‌ موجود در اين ورزش نشان داده است كه اين سبك با داشتن حركات پيچيده كمتر به همه افراد و در همه سنين كمك مي‌كند و خصوصاً افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن ديگر مانند آرتريت را قادر به انجام ورزش مي‌كند.

گفتني است تاي‌چي نوعي ورزش رزمي در كشور چين است كه شامل تمرين‌هاي بدني نرم و ساده برخلاف ورزش‌هاي رزمي شديد است و تحقيقات قبلي نيز نشان داده است كه اين ورزش در كاهش التهابات مفاصل و استخواني در افراد مسن نيز تأثير مثبتي دارد./ح
برچسب ها: ریه ، ورزش ، تای چی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار