مدير امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي از توليد يک ميليون تن محصولات جاليزي در فصل زراعي جاري خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد صبور بيلندي با اعلام این خبر افزود: در سال جاري بيش از ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضي کشاورزي استان زير کشت محصولات جاليزي، شامل: خربزه، هندوانه و طالبي قرار گرفته است که پيش بيني مي شود حدود ۱۰۰۰ تن محصول توليد و جذب بازارهاي داخلي و خارجي استان شود.

صبوربا اشاره به استقبال بازارهاي منطقه از محصولات جاليزي خراسان رضوي به ويژه محصول خربزه گفت: با توجه به شهرت و کيفيت خربزه توليدي در استان خراسان رضوي و استقبال بازار کشورهاي منطقه از اين محصول همچون سال هاي گذشته بخشي از توليد به کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر خواهد شد.

وی توسعه کشت نشايي خربزه در استان را از موفقيت هاي فني کشاورزي استان دانست و اظهار کرد: با تغييراتي که در چند سال اخير در الگوي بارش هاي منطقه پيش آمده بحث صرفه جويي و مصرف بهينه آب بيش از پيش اهميت دارد و در همين راستا و با توجه به سطح زيرکشت اين محصول در استان بر آن شديم که براي بهينه کردن زراعت اين محصول و افزايش بهره وري از منابع توليد راهکارهاي مناسبي ارائه شود که يکي از اين راهکارها «کاشت نشايي» است.

مدير زراعت استان مزاياي کشت نشايي خربزه را صرفه جويي در ميزان مصرف آب و آفت کش، کاهش هزينه هاي مربوط به برداشت، يکنواختي رشد بوته ها، هم سن بودن بوته ها و کاهش دفعات مبارزه با آفات بخصوص آفت سرخرطومي عنوان کرد.

صبور ادامه داد: استان خراسان رضوي با حدود ۳۵ هزار هکتار کشت خربزه ساليانه ۵۴۰ هزار تن از اين محصول را توليد مي کند که در ميان استان هاي کشور رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وي شهرهاي تايباد، تربت جام، نيشابور، چناران، بردسکن و صالح آباد را مراکز توليد خربزه در استان معرفي کند./ع

برچسب ها: محصولات ، جالیزی ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.