هنرمند رشته سفال و كاشي هاي زرين فام آذربايجان شرقي، از ساخت كاشي شمسه و چلیپا كه مزين به القاب امام رضا (ع) است، خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، سيد محمد مير شفيعي در تشريح كار خود گفت: به بركت و يمن نام امام هشتم در اين طرح نيز از هشت كاشي شمسه تشكيل يافته كه در حاشيه چليپاهاي ايجاد شده با لعاب فيروزه اي كار مي شود.

وي ادامه داد: شمسه ها با تكنيك زرين فام كار مي شوند كه القاب امام رضا (ع) بر روي شمسه ها و صلوات خاصه آن حضرت در حاشيه كار مي شوند.

وي اضافه كرد: اين طرح به فرم تابلو است كه تركيبي از لعاب فيروزه اي و زرين فام آن را زينت مي دهند و پس از اتمام اثر ،در نظر دارم آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا كنم.

ميرشفيعي با اشاره به تكنيك زرين فام اظهار داشت: تكنيك زرين فام از ابتداي اسلام در ايران وجود داشته و قرن ششم و هفتم هجري به اوج خود رسيد اما پس از آن اين هنر به دليل اينكه به صورت موروثي دنبال می شد به مرور در دوره هاي تاريخي مختلف كمرنگ شده و تنها در كتابها به عنوان سند باقي ماند.

اين هنرمند تبريزي با بيان اينكه هدف وي از ورود در اين رشته هنري حفظ و احياي آن بوده است، گفت: روش كار تكنيك زرين فام در سه مرحله پخت انجام مي شود و ميناي زرين فام كه متشكل از مس و نقره است، پس از پخت، مينا را پاك كرده و رنگ طلايي خودنمايي مي كند.

مير شفيعي با اشاره به رونق هنر سفال طي سال هاي اخير در آذربايجان شرقي گفت: آموزش هاي رايگان، اعطاي تسهيلات به هنرمندان و ساير حمايت هايي كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان براي هنر سفال تعلق مي گيرد سبب شده اين هنر بي نظير در آذربايجان شرقي پويايي خود را حفظ كرده و خلاقيت و نوآوري هايي را با خود به همراه داشته باشد.

وي همچنين با اشاره به اينكه اين تابلو مراحل پاياني خود را سپري مي كند و يك ماه آينده كار به اتمام مي رسد، گفت: در نظر دارم اين تابلو را كه به نيت امام هشتم كار كرده ام را در جشنواره رضوي نيز شركت دهم كه پيش از اين نيز در دوره هاي چهارم و پنجم جشنواره رضوي موفق به كسب مقام برتري شده ام. /س

برچسب ها: کاشی ، شمسه ، القاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
عالی بود