دبير انجمن حمايت از برنج ايران با بيان اينکه فاصله قيمت و کيفيت برنج ميان بخش توليد و توزيع به ويژه در کلانشهر تهران زياد است، گفت: هم اکنون بهترين برنج در گيلان به قيمت حداکثر 3500 تومان در هر کيلوگرم فروخته مي شود اما در کلانشهري مانند شهر تهران به بيش از 4700 تومان هم فروخته مي شود و خالصي و کيفيت ان هم با اختلاط برنج هاي ديگر کاهش مي يابد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جميل عليزاده شايق در گفتگو با راديو اقتصاد با اشاره به اينکه به دليل برداشت برنج و عرضه ان ، بازار داخلي اين محصول آرامش خوبي دارد ، گفت: برنجي که در مراکز توليد در شمال کشور عرضه مي شود ،حداکثر 3 درصد خردگي دارد اما در مراکز عرضه شهرهاي ديگر افزايش مي يابد و اختلاط بر برنج هاي ديگر ، کيفيت پخت ان را هم تحت تاثير قرار مي دهد.

عليزاده شايق افزود: همين برنج وقتي به تهران مي رسد در بخشي از خرده فروشي ها با برنج هاي بي کيفيت مخلوط مي شود و علاوه بر افت کيفيت برنج شمال در شبکه توزيع، قيمت آن هم به شدت افزايش پيدا مي کند و متاسفانه به دليل فقر نظارت بازدارنده بخش مهمي از قيمت مصرف کننده نصيب دلال ها مي شود.

وي به خانوارها توصيه کرد با ايجاد گروه هاي همگن و خريد يکپارچه از مراکز توليد برنج تلاش کنند اين محصول را با قيمت مناسب تهيه کنند و هم از کيفيت آن مطمئن باشند.

عليزاده شايق گفت: خانواده ها مي توانند با مديريت مصرف برنج خود تقاضاي خود را براي دوره افزايش عرضه برنج داخلي اختصاص دهند.

عليزاده شايق افزود: خريد از مراکز اصلي توليد به نفع خانوارهاست و اگر متقاضيان خرد با تشکيل گروه هايي بتوانند برنج مورد نياز خود را از مبادي توليدي به صورت انبوه تهيه کنند به نفع توليد و هم به نفع مصرف کننده است و حقوق مصرف کنندگان هم رعايت خواهد شد.

وي همچنين از اينکه واردات برنج ، رسانه اي نمي شود ؛ تشکر کرد و گفت : با حذف واسطه ها و دلال هاي غير اقتصادي  و کاهش فاصله توليد تا مصرف مي توان قيمت ها را کاهش داد
و افزايش نرخ ارز هم باعث مي شود قيمت هاي برنج داخلي براي مصرف کنندگان مطلوب باشد ، چون قيمت برنج هاي وارداتي هم افزايش مي يابد./عب
برچسب ها: ساماندهی ، قیمت ، عرضه ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار