عناصر با ویژگی‌ها و كاربردهای مختلف به‌نحوی كنار هم قرار بگیرند كه مكمل یكدیگر باشند

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران دكوراسیون و چیدمانی مناسب است که در آن میان عناصر و اشیاء مختلف كه كنار هم قرار گرفته‌اند هماهنگی احساس شود. این تعادل و هماهنگی زمانی به‌وجود می‌آید كه عناصر با ویژگی‌ها و كاربردهای مختلف به‌نحوی كنار هم قرار بگیرند كه مكمل یكدیگر باشند. برای اینكه بتوانید چنین هماهنگی در فضا ایجاد كنید باید سه اصل زیربنایی را در هرنوع چیدمان مورد توجه قرار دهید. درنظر گرفتن مقیاس، تعادل در كنتراست و تعیین ریتم مناسب، شما را در طراحی بهتر یاری می‌كند.

مقیاس

مقیاس‌ به سایز و اندازه مبلمان و عناصر موجود در فضا اشاره می‌كند. برای دستیابی به تعادل و هماهنگی در دكوراسیون باید اندازه وسایل هم‌خوانی كافی با متراژ محیط داشته باشد. درنظر نگرفتن این موضوع گاهی اوقات سبب می‌شود دكوراسیون فضا بیش از حد شلوغ و به‌هم ریخته به‌نظر برسد یا بسیار عجیب و غریب جلوه كند.

معمولا در اتاق‌های بزرگ باید عناصر و اشیایی بزرگ‌تر مانند كاناپه‌های پشت بلند یا بوفه‌ها و قفسه‌های بلند و كشیده قرار گیرند؛ اما در فضاهای كوچك بهتر است از اشیاء و عناصر كوچك‌تر استفاده شود تا با ایجاد خطای دید فضا بزرگ‌تر و بازتر نشان داده شود. البته یادتان باشد قراردادن اشیاء بیش از حد كوچك و غیر متناسب با تعداد بیشتر در فضاهای كوچك، باعث شلوغی و به هم ریختگی فضا می‌شود.

یكی دیگر از نكاتی كه در مورد مقیاس باید در نظر گرفت، منطبق بودن مقیاس عناصر موجود در خانه با خصوصیات و فیزیك افراد ساکن در آن است. برای مثال اگر شما فردی قدبلند و درشت‌اندام هستید، نباید از عناصر ریز و كوچك استفاده كنید؛ زیرا در این‌صورت این‌گونه به‌نظر می‌رسد كه در خانه عروسكی زندگی می‌كنید. همچنین اگر فردی ریزاندام هستید نیز نباید از عناصر بزرگ و كشیده در خانه خود زیاد استفاده كنید. البته اگر در خانه شما افرادی با اندام‌های مختلف زندگی می‌كنند باید فضا را طوری چیدمان كنید كه تلفیقی از عناصر بزرگ و كوچك باشد.

کنتراست

در نظر گرفتن کنتراست هنگام ایجاد یك دكوراسیون متعادل و هماهنگ برای خانه كاری نسبتا دشوار است. این كار شبیه به مهار كردن آتش است، كه اگر كنترل آن از دست خارج شود كل دكوراسیون را نابود می‌كند.

كنتراست یعنی قرار دادن یك دستمال سفره قرمز روی یك رومیزی سفید. یعنی نصب یك ساعت دیواری سبز روی دیواری سیاه رنگ. كنتراست می‌تواند بر جذابیت و هیجان دكوراسیون بیافزاید. با این حال، استفاده از کنتراست بیش از حد می‌تواند یک اتاق را به فضایی آشفته و پر هرج‌ومرج تبدیل كند كه در آن نمی‌توانید به‌راحتی فكر كنید و از حضور در آن رنج می‌برید.

شما باید به دنبال راهی باشید تا ایجاد کنتراست در فضا، دکوراسیون را بیش از اندازه تحت‌الشعاع قرار ندهد و تنها به‌عنوان چاشنی برای زیبا‌سازی بیشتر فضا عمل كند. برای این كار می‌توانید از عناصر کوچک با رنگ‌های متضاد در فضا استفاده کنید.شما می‌توانید با قرار دادن كنتراستی جسورانه مانند استفاده از یك جفت كوسن با رنگی تند و خیره‌كننده در فضا نقطه کانونی ایجاد کنید.

 ریتم

ریتم، هنر ایجاد موضوع یا همان تم در سراسر فضاست. تم لزوما نباید آشکار باشد، مانند چاپ حیوانات یا جغرافیای تاریخی، بلكه می‌توانید آن را در قالب یك رنگ یا مجموعه كنتراست‌ها حتی عناصر یک وزن و یک شکل در فضا به‌وجود آورید. زمانی‌كه در یك اتاق ایجاد ریتم می‌كنید در حقیقت كل فضا را در هم می‌آمیزید و در آن وحدت پدید می‌آورید. با این کار هدفی واحد را برای عناصر موجود در آن فضا تعریف کرده و چشم‌اندازی هنری و یكپارچه را برای فضا خلق می‌كنید.

مواردی كه گفته شد  تنها تعدادی از مهم‌ترین نكات و  ملاحظاتی هستند كه توسط طراحان حرفه‌ای برای ایجاد دكوراسیونی زیبا و راحت مد‌نظر قرار داده می‌شوند. در حالی‌که هنر ایجاد یک فضای كاملا متعادل و ایده‌آل بسیار پیچیده‌تر از این مفاهیم است؛ اما این نكات مهم می‌تواند تا حد زیادی شما را به رسیدن به فضایی مطلوب و ایده‌آل راهنمایی و هدایت كند.

برچسب ها: بازار ، دکور ، طراح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار