سخنگوي وزارت امور خارجه با تکذيب خبر توقف ورود محموله‌هاي بشر دوستانه از مرز ترکيه به آذربايجان شرقي گفت: امداد رساني به کشورهاي مختلف روالي دارد و بايد بررسي شود که نيازي به حضور و کمک کشورهاي ديگر هست يا خير.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران رامين مهمانپرست در حاشيه نشست شوراهاي اداري استان تهران در جمع خبرنگاران درباره زائران ربوده شده ايراني گفت: ما تمام اقدامات لازم را انجام داده‌ايم و از تمام امکانات امنيتي سوريه نيز براي آزادي زائران ايراني استفاده شده است.

وي ادامه داد: تماس‌هاي تلفني مناسبي با کشورهاي درگير در تحولات سوريه انجام شده تا هرچه سريعتر اتباع ايراني آزاد شوند.

مهمانپرست در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران مبني بر نتايج حاصله از سفر وزير امور خارجه کشورمان به ترکيه گفت:‌ نشست آقاي صالحي مثبت بوده چرا که رايزني‌ ديدگاه‌ها را به هم نزديک مي‌کند و براي درک موقعيت حساس منطقه که بيشتر توسط جريان آمريکايي- صهيونيستي طراحي مي‌شود رايزني‌هاي ديپلماتيک ضروري است.

مهمانپرست با بيان اينکه کشورهاي منطقه بايد با هوشياري اين جريان آمريکايي- صهيونيستي را رصد کنند، تصريح کرد: هدف از اين جريان در منطقه ايجاد اختلاف بين کشورها و دور نگه داشتن ملت‌ها از يکديگر است.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اظهار نظر مقام‌هاي ترکيه مبني بر اينکه ايران جلوي تيم امداد رساني و محموله‌هاي بشر دوستانه به حادثه ديدگان زلزله آذربايجان شرقي را گرفته است، به باشگاه خبرنگاران گفت: اين ادعا صحيح نيست؛ امداد رساني به کشورهاي مختلف روالي دارد و بايد بررسي کرد که آيا نيازي به حضور کشورهاي ديگر در منطقه حادثه ديده است يا خير و اگر نياز بود چه اقداماتي را شامل مي‌شود.

مهمانپرست ادامه داد: طبيعي است که اگر هر اقدامي بدون هماهنگي صورت گيرد، متوقف خواهد شد چرا که اين گونه اقدامات چارچوب مشخصي دارد چنانچه صليب سرخ و هم جمعيت هلال احمر در دنيا نيز يک پروتکل مشخصي دارند که براساس آن عمل مي‌کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص حضور احتمالي محمد مرسي رئيس جمهور مصر براي اجلاس غير متعهدها در تهران گفت: هم رئيس جمهور کشورمان تلفني وي را دعوت کرده وهم بقايي دعوتنامه کتبي را به او تحويل داده است و جلسه‌هاي مثبتي بين مرسي و نخست وزيرش با بقايي برگزار شده است.

مهمانپرست با اشاره به اينکه رياست اين اجلاس را تا کنون مصر بر عهده دارد بيان داشت: اميد داريم که همه کشورها در بالاترين سطح حضور داشته باشند و ما نيز به عنوان ميزبان همه کشورهاي عضو را دعوت خواهيم کرد و تصميم نهايي با خود آن کشورها براي حضور يا عدم حضور در ايران خواهد بود.

مهمانپرست حضور احمدي نژاد را در اجلاس مکه يک فرصت بسيار خوب به عنوان يک محور کمک کننده و تسهيل کننده کشورهاي منطقه براي نزديکي به يکديگر در برخورد با فتنه‌هاي آمريکايي- صهيونيستي دانست.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اينکه آيا در اجلاس غير متعهدها مسائل صلح‌آميز هسته‌اي ايران پيگيري خواهد شد يا خير گفت: کشورهاي عضو در اجلاس از ظرفيت بالايي برخوردار هستند و يکي از موضوعات اجلاس مي‌تواند اعلام حمايت کشورهاي عضو از حق ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي باشد.

مهمانپرست در ادامه تصريح کرد: امروز شاهد هستيم که آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال زياده خواهي در منطقه هستند و کشورهاي عضو عدم تعهد در اين زمينه مي‌توانند خلاقيت داشته باشند تا جلوي اين زياده خواهي‌ها در قالب بيانيه‌ها و اقدامات ديپلماتيک گرفته شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر سو استفاده رسانه‌هاي خارجي از اظهارات وزير امور خارجه مبني بر اينکه ربوده شدگان ايراني از بازنشستگان سپاه و ارتش هستند گفت: زيارت اماکن متبرکه از آرزوهاي هر ايراني است و مهم نيست که آن شخص از کدام قشر و نهادي باشد.

مهمانپرست ادامه داد: براي مردم کشورمان عراق، سوريه و عربستان به عنوان مکان‌هاي زيارتي اهميت خاصي دارد و مردم در مناسبت‌هاي مختلف حضور دارند.

وي در پايان خاطر نشان کرد: قطعا اشخاص ربوده شده زائر بودند و حتي خود گروه‌هاي مسلح که هموطنان ما را ربوده‌اند اذعان دارند که اين افراد هيچ گونه سلاح در اختيار نداشته‌اند لذا براي همه روشن است که عزيزان ايراني زائر بوده و به دنبال فعاليت نظامي در سوريه نبوده اند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار