به گزارش
حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با بیان این مطلب که ایجاد بورس کالاهای کشاورزی در ایران در سال 1383 برای دستیابی به اهدافی همچون افزایش سرعت انتقال اطلاعات بازار به تولیدکننده و مصرف کننده، کاهش هزینه معاملات، مدیریت بحران ناشی از نوسان عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، کاهش ریسک قیمت برای تولیدکننده و مصرفکننده محصولات کشاورزی، و بسترسازی برای گسترش تحقیقات بازار و توسعه صادرات محصولات کشاورزی بوده است، افزود: با وجود گذشت هفت سال از ایجاد بورس کالاهای کشاورزی باید اذعان کرد که در حال حاضر درصد بسیار اندکی از کالاهای معامله شده در بورس کالا، مربوط به محصولات کشاورزی بوده و این در حالی است که 17 محصول در فهرست کالاهای پذیرش شده رینگ محصولات کشاورزی بورس کالای ایران وجود دارند.
این گزارش میافزاید: نگاه دولت به اقتصاد کشاورزی و مرکزیت داد و ستد کالاهای کشاورزی در بازار که با ساختار و ساز و کار سنتی اداره میشود و همینطور کمتوجهی دولت به اجرای قوانین بورس کالا و عدم حمایت جدی از بورس محصولات کشاورزی باعث شده که فعالان این عرصه همچنان علاقمند به فعالیت در بازار سنتی باشند.
بدون تردید بورس کالاهای کشاورزی برای توسعه، نیازمند حمایتهای دولت است و همانگونه که دولت تولیدکنندگان عمده فلزات را مکلف به عرضه محصول خود در بورس کالای ایران و بسیاری از ادارات دولتی را به خرید از این بورس موظف کرده است بایستی چنین شرایطی نیز برای محصولات کشاورزی ایجاد و در عین حال بعضی از سیاستهایش در بخش کشاورزی تغییر کند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با توجه به امکانات و زیرساختهای فراهمشده در بورس کالا و اهتمام این بورس به گسترده فعالیت در حوزه محصولات کشاورزی، دولت میتواند واردکنندگان کالاهای کشاورزی را مکلف به عرضه کالای خود در بورس کند و یارانههای محصولات کشاورزی را نیز از طریق بورس اختصاص دهد.
مرکز پژوهشها در پایان راهکاریی برای رونق بورس کالای کشاورزی ارائه داد.
انتهاي پيام/س2