گروه غلات در خراسان جنوبی بیشترین سطح زیر کشت محصولات را به خود اختصاص دادند و به همین دلیل بیشترین میزان ضایعات کشاورزی را این گروه به خود اختصاص داده اند به طوری که در 4 ماهه نخست امسال 2 هزار و 450 تن گندم به ارزش ریالی 11 میلیارد ریال و یک هزار و 640 تن جو به ارزش 820 میلیون ریال ضایع شده است .

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ گفت : ضایعات کشاورزی ایجاد شده در امسال نسبت به سال گذشته به دلیل نوسازی ناوگان برداشت محصولات  3 درصد کاهش داشته است .

هادربادی بیشترین ضایعات ایجاد شده را مربوط به زمان برداشت محصول به دلیل نحوه ی برداشت نامناسب و عوامل نامساعد جوی دانست و افزود : آماده سازی نامناسب بستر بذر ، استفاده نکردن از بذرهای اصلاح شده  ، استفاده از دستگاه های کارنده ی فرسوده ، متناسب نبودن میزان بذر و کود و ... از جمله عوامل ایجاد ضایعات کشاورزی در زمان کاشت و داشت محصولات است .

 وی تلاش برای نوسازی ناوگان برداشت ، جایگزینی کمباین های سبک با ریزش کم ،برنامه ریزی برای برداشت به موقع محصولات ، ترویج ارقام و بذور مقاوم و  برگزاری دوره ی آموزشی برای رانندگان کمباین و ناظرین برداشت را از اقدامات انجام شده برای کاهش ضایعات کشاورزی استان عنوان کرد . /س
برچسب ها: ضایعات ، گندم ، در ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.